Lätta Volvo 242

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Skriv svar
VolvoNisse

Lätta Volvo 242

Inlägg av VolvoNisse »

Funderar på att göra ett turbo bygge på en 242 och även lätta bilen.
Någon som vet vad man kan få ner bilen i för vikt om man rensar ut allt onödigt som tex värmepaketet, monterar glasfiberskärmar, huv, dörrar, bagagelucka, kofångare, plastrutor, fuelcell, sparco stol, aluminium bakaxel, framlampor i plast mm mm?
magnus

Re: Lätta Volvo 242

Inlägg av magnus »

runt 1000 :D
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Kan inte ge svar på din fråga egentligen men jag skulle iaf börja med dom grejer som väger mest, typ huv/koffertlucka och dörrarna.
Saker som plastframlampor tjänar man knappt nåt på eftersom dom inte väger speciellt mycket från början. Skärmarna är inte speciellt tunga heller men visst går det att tjäna nåt kg där. Sen om man märker om en skärm väger 5 kg eller 2 kg vet jag väl inte :)
Värmepaketet är kanske inte så smart att plocka bort, kan vara bra att ha en fungerande fläkt iaf när rutorna immar igen.

Jag rensade ut hela inredningen på en 244 en gång och tyckte att bara det redan känndes på prestandan, men det är kanske lätt att man inbillar sig saker också :)
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
VolvoNisse

Inlägg av VolvoNisse »

magnus skrev:runt 1000 :D

Hamnar man runt 1000kg och har 500hk så lär de ju flytta på sig litta :)
VolvoNisse

Inlägg av VolvoNisse »

Holländaren skrev:Kan inte ge svar på din fråga egentligen men jag skulle iaf börja med dom grejer som väger mest, typ huv/koffertlucka och dörrarna.
Saker som plastframlampor tjänar man knappt nåt på eftersom dom inte väger speciellt mycket från början. Skärmarna är inte speciellt tunga heller men visst går det att tjäna nåt kg där. Sen om man märker om en skärm väger 5 kg eller 2 kg vet jag väl inte :)
Värmepaketet är kanske inte så smart att plocka bort, kan vara bra att ha en fungerande fläkt iaf när rutorna immar igen.

Jag rensade ut hela inredningen på en 244 en gång och tyckte att bara det redan känndes på prestandan, men det är kanske lätt att man inbillar sig saker också :)

Tanken är om detta bygger blir av att gå all-in och då blir de till att byta skärmar och allt.
Finns små fläktar för racebilar som inte väger mkt, dom gör precis bara så imman försvinner på rutorna så ut med original värmepaket och man har sparat många kilo
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Visst sägs det att lättning är den billigaste och enklaste formen av trimning. Jag tävlar med veteranskotrar och håller helt med den teorin, det finns inga onödiga prylar på mina tävlingsmaskiner.
Men den teorin gäller nog bara när man inte behöver ersätta grejerna med dyra lättviktsvarianter av samma pryl. T.ex glasfiber framskärmarna kostar ca 1500 kr styck och hur många kg vinner man på det? En original framskärm väger kanske 7 kg, det är vanlig tunn plåt. Säg att man vinner 10 kg genom att ersätta båda framskärmarna, det är mindre än 1% av bilens vikt. Bara vad det är för väder kan göra större skillnad på prestandan än det. Visst, många bäckar små, det är helt klart.. Men vad kommer det kosta?
Jag skulle då ha laddat 1% mer istället och fått samma effekt/vikt förhållande fast 3000 kr billigare :)

Du får ju såklart göra precis som du vill :) Men det är kanske värd en funderare iaf.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

finns ju lättare sväng hjul. där sparar du några kilon + får lite mer prestanda
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
PH_

Inlägg av PH_ »

Bara på borttagen ljudisloering samt reservhjul och skalstolar istället för orginalstolar har du nog lättat närmare 100kg.

Sedan börjar man väl få sila mygg och svälja elefanter i olika stor utsträckning. Jag personligen hade nog inte tittat på annat än möjligtvis glasfiberhuv utöver det jag nämnde.

Då har du ju iaf en liten "buffert" att fylla upp med godis i form av turbo, grenrör, fjäderbensstag, bromsar osv rent viktmässigt.

Och andra sidan är detta min högst personliga åsikt som internettyckare utan egen erfarenhet av lättviktsbygge. Jag har troligtvi inte samma målsättning som du heller :)
D.E

Inlägg av D.E »

Kapa ur dörrarna och sätt i fixerade plastrutor. Det tror jag man tappar en hel del på.
'76 245L Turbo
'83 242DL
Tommy^_

Inlägg av Tommy^_ »

Har en heldel tips men min första fråga är vad ska du ha bilen till?
Gatbil? Amatör racing? eller ska du försökta tävla i något? Ska den reggas med ändringarna?
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

D.E skrev:Kapa ur dörrarna och sätt i fixerade plastrutor. Det tror jag man tappar en hel del på.

finns väl glasfiber dörrar? det värsta med glasfibern är att det måste vara så tungt för att bli stadigt
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
berts

Inlägg av berts »

Där var en kille som framåt mitten/slutet på 90talet byggde en 242a för rally och den vägde torr 945 kg vill jag minnas
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Jobbarkompisen körde långlopp för många år sedan i en 240 och den hade de fått ner i 840 kg men då var ALLT modifierat..
De hade i princip bara bur, stol, pedaler, ratt och några mätare på torpedplåten i kupen=)

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Skriv svar