Plåtjobb kap & svets hjälp

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Skriv svar
volvo244glt

Plåtjobb kap & svets hjälp

Inlägg av volvo244glt »

Hej är det någon som skulle vilja ge mig tips.
Jag ska byta sandplåtar H+V sida och bägge baljorna.

Jag hade tänkt göra så här.
Det röda som är ritat på bilderna är mina "snitt"
Kapas med en 1mm tjock kapskiva.

Bild

Bild

Bild

Sen kommer vi till baljan jag har köpt en komplett.
Bild

"punkterna" som är målade röda är borra ur punktsvetsarna. Sen hur lägger jag snitten sedan? Vad blir enklast?
Bild

Framtill
Bild

Tänkte om någon som är kunnig och kan tipsa så jag slipper kapa friskt och det blir åt helvete med allt.
Svetsa med 1mm spalt kant i kant eller lägga exakt emot?
janneR
Kontakt:

Re: Plåtjobb kap & svets hjälp

Inlägg av janneR »

Att ge ett uttömmande svar utan att se det hela på plats är i princip omöjligt men grundregeln för hur mycket som skall tas bort är att man skall kapa i helt frisk plåt och sedan anpassa ersättningsplåten så den passar. Ett råd är att ta till så att du kan falsa för det kommer att underlätta svetsjobbet.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Inlägg av Posse »

volvo244glt skrev:Hej är det någon som skulle vilja ge mig tips.
Jag ska byta sandplåtar H+V sida och bägge baljorna.

Jag hade tänkt göra så här.
Det röda som är ritat på bilderna är mina "snitt"
Kapas med en 1mm tjock kapskiva.

Bild

Bild

Bild

Sen kommer vi till baljan jag har köpt en komplett.
Bild

"punkterna" som är målade röda är borra ur punktsvetsarna. Sen hur lägger jag snitten sedan? Vad blir enklast?
Bild

Framtill
Bild

Tänkte om någon som är kunnig och kan tipsa så jag slipper kapa friskt och det blir åt helvete med allt.
Svetsa med 1mm spalt kant i kant eller lägga exakt emot?
När jag lagade i de där områdena - och praktiskt taget överallt - på bilen kapade jag med sticksågen och/eller 1 mm kapskiva, och passade in och svetsade med 1mm spalt kant i kant. Vid den omvikta skärmkanten byggde jag om så att istället ett mellanrum uppstod ända in.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

janneR skrev:Att ge ett uttömmande svar utan att se det hela på plats är i princip omöjligt men grundregeln för hur mycket som skall tas bort är att man skall kapa i helt frisk plåt och sedan anpassa ersättningsplåten så den passar. Ett råd är att ta till så att du kan falsa för det kommer att underlätta svetsjobbet.

Mvh Janne
Hej jag förstår detta... Det roliga är att det är endast rostigt i botten men vill inte hålla på att lappa och skarva med med massa bitar så jag vill byta hela sandplåten och baljan. Men det största frågetecknet är ju vart jag ska kapa baljan smidigast bak till?

Men tack ändå!

Mvh
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

Posse skrev:
volvo244glt skrev:
När jag lagade i de där områdena - och praktiskt taget överallt - på bilen kapade jag med sticksågen och/eller 1 mm kapskiva, och passade in och svetsade med 1mm spalt kant i kant. Vid den omvikta skärmkanten byggde jag om så att istället ett mellanrum uppstod ända in.

Hej tack för tipset
Amarace

Inlägg av Amarace »

Ett tips i allmänhet bara (är svårt att säga hur du ska göra, själv tar jag det eftersom när jag rostlagar) är att aldrig kapa bort mer originalplåt än nödvändigt, spara alltså det som går och anpassa reservdelsplåten till det.
Alltså hellre lappa en reservhjulsbalja än att byta till en med sämre kvalitet.

Anledningen är att originalplåten dels är bättre, dels att nästa gång nån ska rostlaga finns det fortfarande plåt kvar att kunna sätta reservdelsplåt på, kapar du ut som reservdelsplåten ser ut är det ju kört nästa gång.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

Amarace skrev:Ett tips i allmänhet bara (är svårt att säga hur du ska göra, själv tar jag det eftersom när jag rostlagar) är att aldrig kapa bort mer originalplåt än nödvändigt, spara alltså det som går och anpassa reservdelsplåten till det.
Alltså hellre lappa en reservhjulsbalja än att byta till en med sämre kvalitet.

Anledningen är att originalplåten dels är bättre, dels att nästa gång nån ska rostlaga finns det fortfarande plåt kvar att kunna sätta reservdelsplåt på, kapar du ut som reservdelsplåten ser ut är det ju kört nästa gång.
Hej ok jo det låter sant faktiskt!
Jag ska kika lite mera på det i helgen.
Jag började lappa höger baljan förra helgen men tyckte det var lite hål/ruttet lite varstans speciellt i botten och ut mot sandplåtarna. När man väl börjar leta hittar man mer och mer :)
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

Fick grejat lite idag.
Sandplåten var inga problem men baljan var det stora problemet den passa inte för 5 öre!!!
Den är ca 2cm för lång.... Så jag kapade lite i den och nu passar den inte alls så blev så trött på skiten så
jag åkte hem :lol:

funderar på att leja bort jobbet istället till någon som sysslar med sånt här varje dag...
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Inlägg av Posse »

volvo244glt skrev:Fick grejat lite idag.
Sandplåten var inga problem men baljan var det stora problemet den passa inte för 5 öre!!!
Den är ca 2cm för lång.... Så jag kapade lite i den och nu passar den inte alls så blev så trött på skiten så
jag åkte hem :lol:

funderar på att leja bort jobbet istället till någon som sysslar med sånt här varje dag...
Har du råkat fått fel balja... står det något artikelnummer på den?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
john

Inlägg av john »

Det kan vara stor skillnad på kvaliteten på ekonomi plåt har märkt vilken skillnad det är på plåt både till 240 och min amazon som jag har lappat ihop de plåtar jag har använt från klokkerholm har haft rätt varierade passform vissa grejer funkar bra men andra tror man är till en annan bil :roll:

//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
Skriv svar