Skillnader mellan årsmodeller och växellådor förekommer.
Klicka på bilderna för att se dom i större format
Demontera i följande ordning:
Damask, och låsringen för att släppa spaken uppifrån.
Släpp kardanen, och häng denna till sidan.
Släpp hastighetmätarwiren.
Släpp kopplingswiren.
Stöd växellådan med t ex en växellådslyft och släpp balken.
Sänk ner lådan en aning så du kommer åt att släppa spaken underifrån.
Lossa insex skruven för att släppa på "axeln" som håller spaken på plats, och skjut ut denna.
Lossa på kablaget, jag släpper det vid lådan för att slippa riva i mattor o d.
Lossa bultarna runt omkring.
När man gör det så kan en sån här vara jäkligt bra att ha.
Så tar vi ner lådan, tänk på att man ibland får bända en del för att den ska släppa ifrån svänghjulslager och styrstift.
Man är även tvungen att vrida lådan lite åt vänster för att få i/ur lådan.
Då har vi nu kommit in till själva kopplingen, demontera...
.. och montera den nya kopplingssatsen.
Byt gärna även svänghjullagret, brukar vara en god idé när man ändå har det åtkomligt.
Montera även ett nytt urtrampningslager.
Montering sker givetvis i omvänd ordning.
Så! då var det klart, nu ska bara kopplingen justeras till rätt spel.. sen kan vi ut o testa.
Lycka till!
