Verktyg och material
- • Stjärnskruvmejsel
• Platt, smal mejsel
• Pincett
• XZN-bits storlek 12
• Spackelspade
• "Biltema Label Off 36590" ELLER varmluftspistol
• Borr 4-5 mm
Börja med att ta loss backspeglarna från bilen.
Nästa steg är att få loss själva spegelglaset. Det sitter fast i plastplatta med dubbelhäftande tejp. Det finns två metoder, varav en är officiell och jobbig och den andra är egenutvecklad och simpel;
Officiella varmluftsmetoden
I BMW:s servicemanual står det att man ska hetta upp glaset till ca 75 C med en varmluftspistol. Detta kommer göra att den dubbelhäftande tappar sin klistriga effekt. Jag har inte testat denna metod, så det är på egen risk.
Inofficiella kemimetoden Vinkla spegeln helt ned eller upp. Ta en spackelspade och för in i glipan mellan plattan och spegelglaset. Under operationens gång är det viktigt att inte vara för våldsam med spackelspaden då glaset i värsta fall kan skadas bakifrån. Spraya rikligt med label off i glipan. Efter några minuter kommer klistret i den dubbelhäftande tejpen mer eller mindre att lösas upp. Var inte för ivrig utan låt medlet verka. Arbeta dig inåt med spackelspaden och spraya eventuellt några duschar till.
Plattan När glaset väl är borta kommer den dubbelhäftande tejpen att sitta antingen på glaset eller på plattan. Om den sitter på plattan, avlägsna tejpen. Under tejpen syns fyra plastnitar samt en "gummipåse" som skyddar mekanismen mot väder. Jag använde 4 och 5 mm borr för att borra ur nitarna. Det tog rätt lång tid då jag inte ville ta bort onödigt mycket av materialet – tanken är att vid återmontering skruva fast plattan med försänkta skruvar och då vill man ha något att skruva i. Var metodisk och borra lite åt gången så kommer plattan gå att ta loss förr eller senare
Skruva loss mekanism och inre plasthus När plattan är borta syns vädertätningen som skyddar mekanismen. Mekanismen är fastskruvad i huset med två stjärnskruvar, en på varje sida.