Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 8 januari 2012, 22:28
Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Hej
Jag har kopplat in ett lh2.4 från en 240-88b i min 240-79'a
har den startad och fungerande.
Har även lyft i en 1031'a med hastighetsgivare, tänkte koppla in
en mätare i det "gamla" mätarhuset.
Nu till frågan, skall det bara vara tre sladdar till mätaren?
röd/svart- 15+
blå- givare bakaxel, och till lh boxen
svart- givare bakaxel
Har kopplat in det så och det är inte ett liv, skall man inte ha någon jord?
org. sitter ju mätaren på kretskortet, men jag har lyft bort mätaren och har den löst.
Har prövat med två olika givare i bakaxeln, ingen skillnad.
Har inte prövat om mätaren är fungerande ännu.
Jag har kopplat in ett lh2.4 från en 240-88b i min 240-79'a
har den startad och fungerande.
Har även lyft i en 1031'a med hastighetsgivare, tänkte koppla in
en mätare i det "gamla" mätarhuset.
Nu till frågan, skall det bara vara tre sladdar till mätaren?
röd/svart- 15+
blå- givare bakaxel, och till lh boxen
svart- givare bakaxel
Har kopplat in det så och det är inte ett liv, skall man inte ha någon jord?
org. sitter ju mätaren på kretskortet, men jag har lyft bort mätaren och har den löst.
Har prövat med två olika givare i bakaxeln, ingen skillnad.
Har inte prövat om mätaren är fungerande ännu.
-
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
- Ort: Skogås nära Stockholm
- Kontakt:
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Då är frågan....är det rätt givare till hastighetsmätaren i fråga. Har du plockat bägge komponenterna från samma bil eller från olika årsmodeller?
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 8 januari 2012, 22:28
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Inte samma bil dock är båda från -88 och till 12tandat hjul. Så det skall ju vara rätt.
har studerat kretskortet idag, och kom fram till att dessa kontakter måste ju vara inkopplade för att det skall funka
men hur?
Googlade lite och hittade
http://cleanflametrap.com/speedo.html
Verkar som man måset loopa 12+ signalen mellan den nedersta och mellersta, den översta går till ecu'n
Återkommer när jag prövat om detta funkar.
har studerat kretskortet idag, och kom fram till att dessa kontakter måste ju vara inkopplade för att det skall funka
men hur?
Googlade lite och hittade
http://cleanflametrap.com/speedo.html
Verkar som man måset loopa 12+ signalen mellan den nedersta och mellersta, den översta går till ecu'n
Återkommer när jag prövat om detta funkar.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 8 januari 2012, 22:28
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Jaha det funkade inte att loopa 12+ i ren frustration la jag jord på stiftet högst upp
och vips så funkade den?
Jag har alltså jordat utgången till ecu'n?
och vips så funkade den?
Jag har alltså jordat utgången till ecu'n?
-
- Donator
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
la du enbart jord i det översta?
ecu:n skall väl jorda allt som är kopplat till den?
ecu:n skall väl jorda allt som är kopplat till den?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 6 februari 2012, 21:34
- Ort: Norrtälje
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Hur är alla stiften kopplade nu när du fått det att funka? Jag har försökt få min elektriska mätare i ett gammalt hus att fungera men inte fått ihop det...
245L-75 b230ft, 740GLE-90 "b250f", Chevrolet C20-79 350
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
- Ort: Korsholm/Finland
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Jag har gjort samma operation,har dock inte kopplingen i huvudet. Kan kolla då jag kommer till garaget nästa gång
-----------------
Jan E
Jan E
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 6 februari 2012, 21:34
- Ort: Norrtälje
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Strålande, då kanske jag får ut den på vägarna snart
245L-75 b230ft, 740GLE-90 "b250f", Chevrolet C20-79 350
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 8 januari 2012, 22:28
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Sådär nu funkar den, fick dra en "extra" jord direkt till kretskortet.
Från höger;
1. Blå- Signal givare
2. Svart- Jord givare
3. Röd/svart- 15+ matning
4-5. Röd- Bygling 15+ signal
6. Blå- Signal till ecu
7. Svart- "extra" inlödd jord
Frid och fröjd nu skall den bara passas in i det gamla huset.
Från höger;
1. Blå- Signal givare
2. Svart- Jord givare
3. Röd/svart- 15+ matning
4-5. Röd- Bygling 15+ signal
6. Blå- Signal till ecu
7. Svart- "extra" inlödd jord
Frid och fröjd nu skall den bara passas in i det gamla huset.
-
- Donator
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Faq?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 6 februari 2012, 21:34
- Ort: Norrtälje
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Grymt! Det blev en print screen på den Det skönaste med passningen är att den gamla tavlan passar på den nya mätaren och att knappen för trippmätaren från den gamla då passar så det ser nästan original ut
245L-75 b230ft, 740GLE-90 "b250f", Chevrolet C20-79 350
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 27 januari 2012, 21:44
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Har kopplat som denna! får dock felkoden ändå på hastighetssignalen.. men mätaren funkar fint! någon som har en ide? // jens
-
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 8 oktober 2012, 09:09
- Ort: Hässleholm
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Någon som har koll på hur man kan koppla om man inte har någon ecu att koppla in?
Projekt 242 -75 den vite http://forum.svenska200klubben.com/view ... =22&t=3291
Projekt 242 -75 T5 http://forum.svenska200klubben.com/view ... =22&t=1739
Projekt 242 -75 T5 http://forum.svenska200klubben.com/view ... =22&t=1739
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 7 december 2016, 23:28
Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.
Knuffar upp detta..
Jag har monterat axel och mätarhus från en -90 och får det inte till att funka, mätaren hoppar spastiskt, och registrerar typ 1/2 den verkligt körda sträckan.
Vad gör jag med ecu signalen?
Jag har provat stifta om kontaktstycket ur -83,ans kabelhärva för att matcha -90 mätarhuset, men känner tålamodet börjar vara slut..
Finns det ett läsbart elschema till instrumentpanelen på en -83,a?
Nästa lösning är att spränga brädan och lobba in en kabelhärva från en nyare.
Sen tänkte jag ju montera en FT, med Lh 2.4 i vinter, borde jag tänka på nå särskilt som borde göras för att underlätta den operationen?
Vart ett oredigt inlägg det här känner jag, hoppas min frustration läses in i det, jag är inte fullständigt obegåvad trots hur jag skriver detta
Jag har monterat axel och mätarhus från en -90 och får det inte till att funka, mätaren hoppar spastiskt, och registrerar typ 1/2 den verkligt körda sträckan.
Vad gör jag med ecu signalen?
Jag har provat stifta om kontaktstycket ur -83,ans kabelhärva för att matcha -90 mätarhuset, men känner tålamodet börjar vara slut..
Finns det ett läsbart elschema till instrumentpanelen på en -83,a?
Nästa lösning är att spränga brädan och lobba in en kabelhärva från en nyare.
Sen tänkte jag ju montera en FT, med Lh 2.4 i vinter, borde jag tänka på nå särskilt som borde göras för att underlätta den operationen?
Vart ett oredigt inlägg det här känner jag, hoppas min frustration läses in i det, jag är inte fullständigt obegåvad trots hur jag skriver detta