Ang. m47 låda på en b19

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
mange_strom
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 december 2011, 09:50
Ort: linköping

Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av mange_strom »

Har nu en b19 i min 244-77. Vill ha 5 växlad låda. Har eventuellt en donator bil på gång med 5växlad låda. Ska allt bara vara att flytta över, eller får ja ta kardan och hela köret?//Mange
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 573
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av 240_kalle »

om du har en som är -85 och tidigare så kan du ta hela köret och få fungerande hastighetsmätare, du måste ta kardanen också.. vet inte om det duger med den främre eller om du måste ta hela.
men är donator bilen nyare så måste du dessutom byta hastighetsmätare och diff i bakaxeln

och nu skriver jag diff för att ALLA bilar har diff däremot har inte alla diffbroms
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Råda »

En 77a har väl gamla splines på lådan. Isf får du byta kopplingen med.
Sen M47 med wire uttag växer inte på träd direkt
Jonas Anderot
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av D.E »

Ännu krångligare med hastighetsmätaren är det eftersom du har en 70-talare. Mätarhuset för elektronisk hastighetsmätare passar nämligen inget vidare i din instrumentbräda och själva mätaren är krånglig att integrera i ditt gamla mätarhus. Är det dock en M47-bil (240, 740 har alltid el. hastighetsm.) äldre än '86 räcker det som sagt med låda, lamell, spakställ och främre kardan.
'76 245L Turbo
'83 242DL
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Cpt Tuttle »

Fast har han donatorbil kan han ju flytta över hela instrumentbrädan om han orkar och få en trevligare förarmiljö på köpet. :)
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 573
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av 240_kalle »

Cpt Tuttle skrev:Fast har han donatorbil kan han ju flytta över hela instrumentbrädan om han orkar och få en trevligare förarmiljö på köpet. :)


mjaaa.. mer 240 nostalgisk kanske men jag tycker den gamla brädan är trevlig om den är hel
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Lazze S »

Enklare för dej att byta till M46 då det finns desto fler att tillgå med vajeruttag. Fanns även på 78 och äldre så slipper du kopplingsbyte. Främre kardan är ett måste att byta.
Ståhl
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 november 2011, 08:03
Ort: Mora

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Ståhl »

beror väl på om det är typ 1 eller typ 2 m47 du ska byta till.

Har du typ1 med grova splines och hastighetmätarwireuttag så är det i princip bara att byta till b20 (43mm) urtrampninglager och så lär du ta kardan från någon nyare eller så.
Detta är om du har det plana svänghjulet villsäga. Har du det djupa så behöver du inte byta urtrampningslager. Och om du har typ2 lådan som inte har hastighetmätarwireuttag, men har finsplines så lär du ju iaf ha en koppling med samma splines och kardan som passar.
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av D.E »

Finns väl inga grovsplinsade M47 heller. Tror fina splinsen kom typ '78 och M47 betydligt senare, typ '83. Elektrisk hastighetsmätare skulle jag gissa kom ca '86.
'76 245L Turbo
'83 242DL
Ståhl
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 november 2011, 08:03
Ort: Mora

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Ståhl »

D.E skrev:Finns väl inga grovsplinsade M47 heller. Tror fina splinsen kom typ '78 och M47 betydligt senare, typ '83. Elektrisk hastighetsmätare skulle jag gissa kom ca '86.
Jo klart det finns grovsplinesade m47.
Det är då iaf vad jag har i bilen. :roll:
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Amarace »

Ståhl skrev:
D.E skrev:Finns väl inga grovsplinsade M47 heller. Tror fina splinsen kom typ '78 och M47 betydligt senare, typ '83. Elektrisk hastighetsmätare skulle jag gissa kom ca '86.
Jo klart det finns grovsplinesade m47.
Det är då iaf vad jag har i bilen. :roll:

Då har du en väldigt konstig låda, Volvo kom som sagt med FIn splines 78/79 (79 men det finns sena 78 med det). Och M47 hade alltid FIn splines, vilket är rätt logiskt då den kom 1983, 4 år efter dom infört fin splines :)

Så du får nog titta en extra gång på ingående axeln på din M47, för grov splines är det inte.

Typ 1 och Typ 2 menas dom med hastighetsmätardrivning och dom utan (dom senare är bättre).

Sedan, urtrampningslagret har ju inget med motorn att göra, har helt o hållet med kopplingen att göra, eller tryckplattan rättare sagt. Olika fabrikat har olika längd på lagret.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
Ståhl
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 november 2011, 08:03
Ort: Mora

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Ståhl »

Amarace skrev:
Ståhl skrev:
D.E skrev:Finns väl inga grovsplinsade M47 heller. Tror fina splinsen kom typ '78 och M47 betydligt senare, typ '83. Elektrisk hastighetsmätare skulle jag gissa kom ca '86.
Jo klart det finns grovsplinesade m47.
Det är då iaf vad jag har i bilen. :roll:

Då har du en väldigt konstig låda, Volvo kom som sagt med FIn splines 78/79 (79 men det finns sena 78 med det). Och M47 hade alltid FIn splines, vilket är rätt logiskt då den kom 1983, 4 år efter dom infört fin splines :)

Så du får nog titta en extra gång på ingående axeln på din M47, för grov splines är det inte.

Typ 1 och Typ 2 menas dom med hastighetsmätardrivning och dom utan (dom senare är bättre).

Sedan, urtrampningslagret har ju inget med motorn att göra, har helt o hållet med kopplingen att göra, eller tryckplattan rättare sagt. Olika fabrikat har olika längd på lagret.
Hahaha!
Där har du fel.
Gjorde kopplingsbyte för typ en månad sen, och hade beställt vanlig koppling som oftast sitter tillsammans m47 (finsplines).. men när jag väl fått ner lådan så upptäckte jag att det är grovsplines.
Och med det blev det byte till plant svänghjul, därav måste du ta 43mm b20 utrampningslager för att det ens ska fungera.
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Amarace »

Ja du får ju tro vad du vill, fakta är att det är FIn splines på alla M47. Grovsplines finns bara på äldre lådorna (M40, M41 som är overdrive, M45, M46 som är overdrive) 78 o äldre.

Att du gatt byta urtrampningslager har som jag sa med kopplingen att göra, inte Motor eller växellåda egentligen.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
Ståhl
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 november 2011, 08:03
Ort: Mora

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Ståhl »

Säger du det så.
Men jag blev lika paff när jag såg att jag hade grovsplines på min m47.

Och det jag menade att man måste byta urtrampningslager är om du kör plant svänghjul. Då det vanliga urtrampningslagret är för "kort" då.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Lazze S »

Då har du nån gatukorsning. Officiellt kom finsplines som Magnus sa vid skiftet till 79 års modell, och då fanns inte M47 på marknaden. Om det nu inte är nån förserielåda som krypit ut från Volvo bakvägen.
Hilmer
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 november 2011, 12:41
Ort: Västra Karup

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Hilmer »

Ståhl skrev:Säger du det så.
Men jag blev lika paff när jag såg att jag hade grovsplines på min m47.

Och det jag menade att man måste byta urtrampningslager är om du kör plant svänghjul. Då det vanliga urtrampningslagret är för "kort" då.

Som sagt, M47 hade inte grova splines som redan sagts.
Urtrampningslagret hör ihop med kopplingen och inte svänghjulet, köper man en ny koppling bör man även köpa nytt lager som hör ihop med kopplingen för det kan skilja på olika fabrikat.
Har du det plana svänghjulet spelar det ingen roll om du har M45/46/47 man använder samma koppling/lager till alla.
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av D.E »

Går det att skifta ingående axel mellan M47 och M45/6 kanske? :? Nån som gjort något slags hopkok med Ståhls låda möjligtvis?
'76 245L Turbo
'83 242DL
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Ang. m47 låda på en b19

Inlägg av Lazze S »

Tror mera det rör sej om nån mysko förserielåda, då det ibland dyker upp såna konstigheter. Hittade en gång en -80a som hade elektronisk mätare som såg nästan hemmagjord ut. Visade sej vara en förseriebil. Även bakaxeln var nåt mysko hopplock.
Från 79 är det väl samma ingående axel på M45/46/47 ? Bakre axeln på M46 däremot skiljer sej avsevärt. Ska skrota en aluminium M46 från 740 för att ta ingånde axel som centreringsdon vid kopplingsbyte.
För ett antal år sen fick firman på prov några 360 med B200 och M47. Bilen orkade knappt driva uppför Essingeleden. :roll: Blev inga såna sen i vagnparken då vi alla dömde ut den. Smidig bil annars då jag har ett förakt mot Golf. Har dock inte kört nån sån sen -96.
Skriv svar