i USA kunde man alltid välja färg som jag förstått, fanns dock bara svart eller ljus överdel, under del fanns i några fler varianter, ni har väl sett snickers reklamen
Åkerman Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96Volvo 245gl-93
I Sverige fanns det iaf 1982, på minst GLT kunde man få färganpassad panel, och 264 har jag för mig hade det som standard. Fanns iaf Blå, Svart, Beige, har hört att grå skulle finnas, men har aldrig sett det själv.
I Usa fanns helfärgad också. O här i sverige var det ju halva instrumentbrädan som blev färganpassad 86 o nyare (utom på DL).
Dom färgade brädorna fanns 81 - 85 i sverige,standard monterade så vitt jag vet bara GLT 82,i usa var dom standard i alla varianter tom 87, fanns i beige blå brun grå och svart,gäller helfärgade. halvfärgade f.o.m 86 i europa,och 88 i usa
haha, roligt att du säger det.. svart är väl den nyansen som är minst färg om man får lov, färger återspeglar ljus på olika sätt men svart återspeglar inte ljus överhuvudtaget vilket gör den svart. den är per definition inte en färg, ja kan vara ute och cykla! beige är min absoluta favorit iaf, men grått såg fruktansvärt tråkigt ut?!
Åkerman Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96Volvo 245gl-93
Apropå bräda i färg, hur är det med mittkonsollen ? Alla jag hittat har varit svarta kring brytare och sånt. Fanns det nån modell, typ 262C, eller annan som även hade det fältet lackat på konsollen. För ett antal år sen köpte jag beigea täckbrickor till brytarhålen på GCP för 20.-/st. Guben sa nåt om 262 och det var tydligen dom enda som fanns kvar i hela världen. Dom kom i retur från nån utländsk handlare, typ USA. Var till nån exportmodell. När jag jagade en kromlist till inredningen på 242an var den slut i Sverige, men en amerikansk handlare låg på 7 st. Priset var 26.-/st så jag beställde alla 7, men fick bara 2 levererade.
Färg på literburk till brädan gick att få tag på via Volvo (kontakter) på 80-talets slut. Officiellt fanns färg för vinyl i originalkulör ej att köpa hos Volvo.
Tack för all info! 262C har beige eller svart handbromskonsoll mellan sätena och även växelväljarekåpa.
Beige täckbricka satt på de senare 262C i stället för strömbrytare till elantenn.
Beige ser bra ut, om man har beige skinnklädsel också, till tyg tycker jag inte det ser lika bra ut.
Har helbeige instrumentbräda i 265:an tillsammans med skinn och allt annat i beige, och det ser bra ut, lite modernare på nåt vis, ljust o bra.
Men Brun är riktigt hemsk, grå tycker jag ser lite knepigt ut också.