Översta 8A säkringen går när tändningen slås på.
-
Översta 8A säkringen går när tändningen slås på.
Hej
Jag har ett problem, jag hittar inte anledningen till att översta säkringen märkt 8A går så fort jag slår på tändningen. Jag har delat på den svart/gula kabeln (det går två kablar till en kabelsko och jag har monterat de på varsin kabelsko) och får ström till radio och cigarettuttaget fungerar. Det som inte funkar är bakre vindrutetorkaren och inte heller bakre spolarpumpen.
Jag hittar inte verkligen inte detta elfel, tips på var jag kan börja söka?
Jag har ett problem, jag hittar inte anledningen till att översta säkringen märkt 8A går så fort jag slår på tändningen. Jag har delat på den svart/gula kabeln (det går två kablar till en kabelsko och jag har monterat de på varsin kabelsko) och får ström till radio och cigarettuttaget fungerar. Det som inte funkar är bakre vindrutetorkaren och inte heller bakre spolarpumpen.
Jag hittar inte verkligen inte detta elfel, tips på var jag kan börja söka?
-
Re: Översta 8A säkringen går när tändningen slås på.
bakre vindrutetorkaren kolla så inte den kärvat fast äre det går motorn såpass tungt så motorn blir så pass het att säkring ger upp.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
Du kanske har en kortslutning innan bakrutetorkaren och säkringen.
-
Jag skulle också tro att det är kortslutning - när dök felet upp? Hade du "varit och pillat" någonstans strax innan dess?
Vive la revolution pacifique!
-
Hej
Detta problem hade jag innan jag bytte baklucka, nu när jag bytt till en fräshare och även med kablarna urdragna till torkarmotorn så har jag kvar detta fel. Även kablarna genom gångjärnen är nya.
Jag ska felsöka lite mer i mittkonsollen, var går dessa kablar genom karossen? Finns det något layout-schema på hur kablarna är dragna? Jag har bara elschemat som står i Haynesboken.
Detta problem hade jag innan jag bytte baklucka, nu när jag bytt till en fräshare och även med kablarna urdragna till torkarmotorn så har jag kvar detta fel. Även kablarna genom gångjärnen är nya.
Jag ska felsöka lite mer i mittkonsollen, var går dessa kablar genom karossen? Finns det något layout-schema på hur kablarna är dragna? Jag har bara elschemat som står i Haynesboken.
-
Ja just, jag glömde att skriva att detta fel blev efter att jag kopplat in en Lenovo 12V adapter till min bärbara dator, strömmen pulsade några gånger sen uppkom detta mystiska fel. Jag kopplade in adaptern i cigg uttaget.
-
Jag tror tyvärr att det är någon kabel som brunnit. Jobbigt att felsöka men det är i alla fall bakom panelen så du behöver inte riva ut mattor och dylikt.
-
Okej jättebra info! Hur är den dragen bak till bakluckan och går den någon kringelkrok till något annat ställe oxå?
-
Du får helt enkelt följa kablarna och kika om du ser något misstänkt. Det finns också andra här på forumet som är mycket duktigare än jag på bil-el - de kanske kan något knep. Men jag har alltid fått krypa under brädan och leta. Enklast är om du tar bort mittkonsoll och instrumenthus för åtkomstens skull.
-
Koppla loss den gamla sladden i ändarna. Dra en ny och anslut i ändarna.
Vill du göra en snabb felsökning så kopplar du bort den gamla och lägger den nya löst.
Snabbare och enklare lösning enligt mig än att följa/riva ut den gamla för att titta efter ev skador.
Kvarstår felet, är det någon annanstans. Försvinner felet, är gamla sladden felet.
Och först då behöver man lägga tid på att lyfta på mattor mm längs (kabel) sträckan.
Vill du göra en snabb felsökning så kopplar du bort den gamla och lägger den nya löst.
Snabbare och enklare lösning enligt mig än att följa/riva ut den gamla för att titta efter ev skador.
Kvarstår felet, är det någon annanstans. Försvinner felet, är gamla sladden felet.
Och först då behöver man lägga tid på att lyfta på mattor mm längs (kabel) sträckan.
-
Tack för alla tips, jag ska uppdatera denna tråd när jag gjort någon framgång med elfelsökandet. Jag använder inte bilen så ofta för tillfället då den väntar på lite andra viktiga uppgraderingar.