nyare framvagn på en volvo 240 -75?

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
D.Svensson

nyare framvagn på en volvo 240 -75?

Inlägg av D.Svensson »

Hej! Jag håller på att renovera min 75a och har fått tag på en reservdelsbil som är från 90. Jag har tänkt ha 75an rullande hela tiden och tänkte om jag kan ta framvagnen från 90an och lacka upp den på sidan om och sedan sätta den på 75an?

Är dom lik så det går att göra så? lika fjäderben, länkarmar osv?

/Dennis
Lazze S

Re: nyare framvagn på en volvo 240 -75?

Inlägg av Lazze S »

Passar gör den, men lite skillnader på fjäderbenen. Andra spindelleder och hjullager mm, men byter du allt så är det inga problem.
D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Lazze S skrev:Passar gör den, men lite skillnader på fjäderbenen. Andra spindelleder och hjullager mm, men byter du allt så är det inga problem.
Okej tack :) så tar jag fjäderben, länkarmar å allt från 90ian passar det rakt av på 75an? :)
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Kontakt:

Inlägg av Jon-Erik »

Flytta styrväxel och allt, du får ju ventilerade bromsar på köpet också! ;-)
Enklaste vore nästan att ta hela paketet med framvagnsbalk och allt så slipper du plocka isär så mycket?
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Jon-Erik skrev:Flytta styrväxel och allt, du får ju ventilerade bromsar på köpet också! ;-)
Enklaste vore nästan att ta hela paketet med framvagnsbalk och allt så slipper du plocka isär så mycket?
Tanken är ju att ta hela "paketet" från 90an till 75an :) Allt ska in på pulverlack så det är tänkt att ta isär från 90an och lackera och sedan montera på 75an :) Tar styrväxel å hela kittet :) Blir ju servo också :) Men visst passar balken också va? :P
Lina

Inlägg av Lina »

Ja, balken passar.
D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Lina skrev:Ja, balken passar.
Grett! :) Tack för hjälpen :)

Har en till fråga, hur är det med bakaxel å fästen å så? Äre rakt av där också? :) Har en 1030 på 75an nu vad jag vet och det sitter antagligen en 1031a på 90an :) Är tänkt att göra samma sak där och ta axel å upphängningar från 90an om de går :)
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Kontakt:

Inlägg av Jon-Erik »

Bara att flytta över.
Och som bonus har du ju då bakaxel med givare för elektrisk hastighetsmätare om du någon gång i framtiden byter till en växellåda som inte har uttag för wire........
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Jon-Erik skrev:Bara att flytta över.
Och som bonus har du ju då bakaxel med givare för elektrisk hastighetsmätare om du någon gång i framtiden byter till en växellåda som inte har uttag för wire........
Grett :) jo jag ska ju flytta över elsystem å allt från 90an inför turbobygge så då kommer jag använda givaren :)
Skriv svar