var ute och tittade under bilen för att hitta vad som klunkade vid motorbromsning. konstaterade att de var stödlagret som var riktigt dåligt skick. men jag undrar vilket som sitter på min bil. 44.5 eller 50.8? Ska jag köpa allt, ( lager, gummi, fjäder). Det måste väl vara att föredra?
Bil: 245 -84 Turbo
Vilket Stödlager ska jag köpa?
-
Vilket Stödlager ska jag köpa?
// Benjamin Filip Götesson
-
- Kontakt:
Re: Vilket Stödlager ska jag köpa?
Enklast är väl att mäta kardanaxeln. Se till att kardanen hamnar rätt när du monterar igen, mär på hur den sitter innan du demonterar.
Mvh Janne
Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
Jo, det är väl det. Sitter på jobbet och tänkte om någon visste så man kunde beställt det nujanneR skrev:Enklast är väl att mäta kardanaxeln. Se till att kardanen hamnar rätt när du monterar igen, mär på hur den sitter innan du demonterar.
Mvh Janne

Får väl se om jag har någon bra märk krita hemma.
- Jon-Erik
- Donator
- Kontakt:
Det BORDE vara den grova eftersom det är en Turbo.
Men eftersom bilen är snart 30 år gammal kan det mesta vara utbytt både en och flera gånger.....
Det kan sitta en helt annan kardanaxel där numera. Vem vet?? Det är endast du själv som med säkerhet kan ge rätt svar...
Men eftersom bilen är snart 30 år gammal kan det mesta vara utbytt både en och flera gånger.....
Det kan sitta en helt annan kardanaxel där numera. Vem vet?? Det är endast du själv som med säkerhet kan ge rätt svar...

-
Var ute nu och mätte på kardan. Men, det är väl ytan där lagret sitter som man ska gå efter?Jon-Erik skrev:Det BORDE vara den grova eftersom det är en Turbo.
Där lagret sitter är det 44.5 och kardan är 50.8, blir lite konfundersam. Vill inte beställa fel

Läste precis på måtten på lagret och då skulle det vara 45 inre mått på 50.8 kardan. Så då måste det vara det lagret jag ska ha.

- Posse
- Donator
Vill minnas att jag resonerade som du när jag skulle beställa stödlager för några år sedan - alltså att måttet rimligen borde gälla själva lagerläget... och därmed fick jag fel stödlager levererat.Götesson skrev:Var ute nu och mätte på kardan. Men, det är väl ytan där lagret sitter som man ska gå efter?Jon-Erik skrev:Det BORDE vara den grova eftersom det är en Turbo.
Där lagret sitter är det 44.5 och kardan är 50.8, blir lite konfundersam. Vill inte beställa fel
Läste precis på måtten på lagret och då skulle det vara 45 inre mått på 50.8 kardan. Så då måste det vara det lagret jag ska ha.Att man aldrig lär sig att vara noggrannare.
Som jag minns det är det istället kardanrörets diameter de syftar på.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
-
Lite dumt är de ju när det är nästan samma mått på lagerläget på grova kardan som måttet på den tunna kardan. Men nu har jag beställt det som ska vara till min så de kommer nog bli bra.Posse skrev:Vill minnas att jag resonerade som du när jag skulle beställa stödlager för några år sedan - alltså att måttet rimligen borde gälla själva lagerläget... och därmed fick jag fel stödlager levererat.Götesson skrev:Var ute nu och mätte på kardan. Men, det är väl ytan där lagret sitter som man ska gå efter?Jon-Erik skrev:Det BORDE vara den grova eftersom det är en Turbo.
Läste precis på måtten på lagret och då skulle det vara 45 inre mått på 50.8 kardan. Så då måste det vara det lagret jag ska ha.Att man aldrig lär sig att vara noggrannare.
Som jag minns det är det istället kardanrörets diameter de syftar på.