Bromssytem från Biltema

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Skriv svar
Dextre

Bromssytem från Biltema

Inlägg av Dextre »

Det diskuteras en hel del på forum om Biltemas kvalitet även på bromsar. Har ni erfarenhet av att använda kompletta system av bromsar för just 240 från Biltema? Det är liksom alldeles för många som allmänt slänger ur sig "Biltema är skräp" utan vidare eftertanke oavsett vad det gäller.

Jag fick en offert från en mek och det blev hiskligt dyrt, nästan så att skrot eller sälja loss billigt skulle vara alternativet. Däremot visade sig att det var mer delarna än jobbet som var dyrt. Biltema säljer ju en del bromsdelar för småpengar, speciellt skivor. Det behövs slang och rör också men det var inte så farligt.

Jag är inte överdrivet petig. Bromsarna är naturligtvis viktiga och måste givetvis fungera, men det är allt jag kräver. Det är en enkel bruksbil som jag bryr mig om den mycket, men jag kan inte laga bromsarna själv. Det går inte med min utrustning, tålamod och kunnande (och säkert muskelstyrka därtill). Är det någon som har eller har haft "allt" från Biltema? Ok, skivor och belägg i 240. Det lär väl vara bättre och sämre beroende på bilmodell tänkte jag. Sedan får vi väl se om meken vill sätta i dem åt mig. Jag funderar även på om även ok och skivor faktiskt är något man kan plocka från skrot utan att det är för slitet.

Tack för er tid.

/Dextre
Volvo245GLT
Donator
Donator
Kontakt:

Re: Bromssytem från Biltema

Inlägg av Volvo245GLT »

Problemet med Biltema är inte att de enbart säljer skräp, utan att de byter leverantörer rätt som det är. En viss del som var bra när jag köpte den kan vara mindre bra nu - och det omvända också.
Man vet aldrig vad man får i kartongerna.

Har använt deras bromsdelar länge och de är klart prisvärda. Ev. så ska man passa sig för deras belägg eftersom de verkar slitas ner fortare än "normalt", men priset är å andra sidan lågt så inte mycket att bråka om det heller..
Skivor och slangar har hållt en bra kvalité tycker jag.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Götesson

Inlägg av Götesson »

Kollar man på bromsok på biltema ser dem ju inte så bra ut, ser ut att vara taskig kvalite. Men de kan ju vara så att de är bättre än va det ser ut som. Skruvat.se har ju annars men de är ju dubbel peng där.
// Benjamin Filip Götesson
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Det skiljer blott 250 kronor på Volvos originalok och Biltemas ok. Detta förutsätter dock att du lämnar in dina gamla ok till Bilia. Men så gjorde jag häromdagen, vilket kändes som en bättre lösning än att handla tredjepartsgrejor.
Vive la revolution pacifique!
robin_moppe

Inlägg av robin_moppe »

Jag har använt bromsok, skivor,belägg samt bromsslangar från biltema till många olika bilar utan problem.
volvo 240 -88 http://www.garaget.org/robinmoppe
saab 96 -76
Dextre

Inlägg av Dextre »

Då ger jag det ett försök. Jag skall övertyga min mek.

Oken tror jag faktiskt inte Bilia skulle ta emot även om jag fick bort dem. De ser ut som två rostiga jordhögar med kolvar som sitter som ett med oket. :)
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Bytte skiva, ok o belägg fram på en 945 med Biltemas grejer och det fanns inte en anmärkning på det från SBP.
Götesson

Inlägg av Götesson »

En liten undran bara. Hur länge har ni ägt bilen efter ni har monterat biltemas bromsok? Tänkte ifall livslängden är lika länge som orginal. För tror de sitter orginal på min 245 och de har börjat kärva lite för mig nu, men de är ju från -84 också. Vore kul o veta, för oftast när jag bytt till biltemas grejer har jag oftast sålt bilen inom ca 1 år för man tröttnar ju till slut på samma bil, förutom 245 nu då :D
Djo

Inlägg av Djo »

Har bromsok fram är inge problem alls.

dock ska deras skivor tydligen vara känsliga hört av många att dom blir vinda och slut rätt fort.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Dextre skrev:Då ger jag det ett försök. Jag skall övertyga min mek.

Oken tror jag faktiskt inte Bilia skulle ta emot även om jag fick bort dem. De ser ut som två rostiga jordhögar med kolvar som sitter som ett med oket. :)
Det gjorde mitt ok också, vilket de inte brydde sig om. Köp original, det är mitt tips.
240_kalle
Donator
Donator

Inlägg av 240_kalle »

renovera??
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78

ända stressfläkten jag har är denna Bild
volvo244glt

Inlägg av volvo244glt »

Jag hade kört på Biltema använder deras bromsdelar till vardagsbilen.
Jag vill aldrig betala för mer än vad jag behöver för en bruks bil som kanske är värd 2000kr.
Dock kan din bil vara värd mer men är det en bil som håller 1 - 5 år så kör biltema om du vill.

Jag köpte nya skivor på bilia för ca 1300kr och dom blev skeva efter ett par månader. Kontaktade Bilia och fick nya
skivor direkt (grymt bra kundservice) men efter ett halvår var dom skeva igen.
Då skippa jag "Volvo" och köpte Brembo skivor och dom har funkat hur bra som helst.

Har upplevt skillnaden på varierande kvalitet hos biltema på framskivorna har funkat mellan 1 - 3 år utan att blivit skeva.
Bromsbelägg är mjuka och slits fort jag byter ut ca 1 gång vartannat år.
Solida skivor bak till 240 funkar hur bra som helst har haft mina som längst 4 år men då var bilen slut och gick till skroten men upplevde inget fel på bak skivorna då heller.
Modspojken

Inlägg av Modspojken »

Där ser man. Det är uppenbarligen skillnad på kvalitet även där. Mina skivor från Bilia (Volvo original) har fungerat klanderfritt länge. Däremot ser jag att de belägg jag har köpt där skitar ned fälgarna något djuriskt.
Götesson

Inlägg av Götesson »

Modspojken skrev:Där ser man. Det är uppenbarligen skillnad på kvalitet även där. Mina skivor från Bilia (Volvo original) har fungerat klanderfritt länge. Däremot ser jag att de belägg jag har köpt där skitar ned fälgarna något djuriskt.

Det sitter kanske samma skit på sambons saab då, för där är fram fälgarna kol svarta efter ett par mil.
Holmgrens som satt dit dem :evil:
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Modspojken skrev:Det skiljer blott 250 kronor på Volvos originalok och Biltemas ok. Detta förutsätter dock att du lämnar in dina gamla ok till Bilia. Men så gjorde jag häromdagen, vilket kändes som en bättre lösning än att handla tredjepartsgrejor.
Oken på Volvo kan komma från samma leverantör som Biltema. Mycket annat sk originaldelar är samma hos Volvo och Biltema, bara förpackning och pris skiljer.
Inbytesoken liksom kylare mm bryr dom sej inte om skicket då dom slängs direkt.
Dextre

Inlägg av Dextre »

Det där med att alla inbytesok renoveras har jag också tänkt bara varit bogus utan att veta säkert. Hur skulle det gå ihop liksom? Naturligtvis trevligt att det fungerar så för köparen.

Nåväl, firman reparerar gärna bilen med Biltema all around så jag blev väldigt nöjd. Det blir som det blir med hållbarheten.

En intressant poäng i tråden är dock det där med hur många som faktiskt kört länge med delarna och sett på lång sikt. Jag har ju också säkert delar som slitits i 20 år. De har ju minst sagt gjort ett bra jobb länge.

Anledningen till att jag inte renoverar oken själv är inte att jag inte vill utan att jag inte ens kan få bort dem från infästningen själv. Vissa har det andra inte.

Tack för era inlägg.
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Tror vi bytte ok, skivor och belläg på mors 945ltt till biltema och de har iallafall hållt några år nu utan problem, inte helt säker om det var alla ok eller bara fram men men det verkar funka :)

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Dextre

Inlägg av Dextre »

Nu är det klart och det känns bra men pedalvägen blev nu väldigt lång . Det var "normalt", vilket jag väl iofs tror på. På min förra bil fick jag anmärkning på för kort pedalväg. Är det någon som fått för för lång någon gång?
marcusg

Inlägg av marcusg »

Har kört med biltema ok fram på min 940 i 4 år fungerar fint.
PH_

Inlägg av PH_ »

Jag skulle inte tveka på att köpa ok från biltema. Jag har biltema ok bak på 240in och utbytes org fram.. Utbytes oken höll sanslöst dålig kvalitet. Plockade ner och renovera om dem efter 2år.
Skriv svar