Hej!
Jag undrar om det går att installera växlingsindikator i en volvo 244-88 med M47 låda. Hur går man i så fall till väga?
Tacksam För Svar!
Växlingsindikator M47?
-
Re: Växlingsindikator M47?
ingen som vet?
-
- Donator
- Kontakt:
LH-boxen har en utgång för det, men sen är ju frågan om den är aktiverad.
Finns en tråd på 7/900-klubbens forum, och även en del att läsa på utländska forum.
Googla på "lh 2.4 shift-up light".
Finns en tråd på 7/900-klubbens forum, och även en del att läsa på utländska forum.
Googla på "lh 2.4 shift-up light".

245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
Det är så att det är en LH 2.2 som jag funderar på att installera en växlingsindikator i. Går det?
Tacksam För Svar!
Tacksam För Svar!
-
Jag satt precis och bläddrade Volvos gröna häfte, kopplingsschema 240 87 (nr TP31098/1) och där omnämns en växelindikator på sid 100-101.
Detta rör sig om ett system för LH2,2 med separat styrbox som tar signal från hastighetsmätaren samt motorns varvtal och sedan indikerar när man ligger på för låg växel genom symbolen "pil upp" längst till vänster i instrumenthuset. Eftersom det inte är något jag någonsin stött på i en bil måste det vara ett mycket ovanligt orginaltillbehör. Står tyvärr inget artikelnummer i häftet men det vore väldigt intressant om någon hade mer info om detta! :)
Detta rör sig om ett system för LH2,2 med separat styrbox som tar signal från hastighetsmätaren samt motorns varvtal och sedan indikerar när man ligger på för låg växel genom symbolen "pil upp" längst till vänster i instrumenthuset. Eftersom det inte är något jag någonsin stött på i en bil måste det vara ett mycket ovanligt orginaltillbehör. Står tyvärr inget artikelnummer i häftet men det vore väldigt intressant om någon hade mer info om detta! :)
-
I tråden på 700/900 forumet som omnämts tidigare är det en som kopplar en sladd från Hm var det lh boxen (inte helt säker om det var lh boxen) till en lampa och sen vidare till jord? (ej helt säker här heller) och då fick han funktionen att pil upp blinkade till runt 2-2.5tusen varv på 1an och 2an = dum funktion för amrikanare som inte kan köra manuel lådaPH_ skrev:Jag satt precis och bläddrade Volvos gröna häfte, kopplingsschema 240 87 (nr TP31098/1) och där omnämns en växelindikator på sid 100-101.
Detta rör sig om ett system för LH2,2 med separat styrbox som tar signal från hastighetsmätaren samt motorns varvtal och sedan indikerar när man ligger på för låg växel genom symbolen "pil upp" längst till vänster i instrumenthuset. Eftersom det inte är något jag någonsin stött på i en bil måste det vara ett mycket ovanligt orginaltillbehör. Står tyvärr inget artikelnummer i häftet men det vore väldigt intressant om någon hade mer info om detta!

Tror att själv tråden handlade om att få samma liter per mil mätare i volvon som saab har..
//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
-
Yes, har varit inne och läst i den tråden (borde varit samma iaf). Många olika teorier och ideer.. pratades om saab grejer men även färddatorn från 480... Inga konkreta lösningar då jag skummade igenom tråden dock.
Sen är ju det olika styrsystem, den "uppväxlings indikator" funktionen finns bara till LH2.4. LH2.2 har så vitt jag kan förstå inte alls den funktionen. Hittade åtminstone inte något om det i volvos gröna häfte om 2.2 systemet.
Det jag skrev om, som jag såg i elschema häftet var ett separat "relä", helt separerat från både tändning och insprutningssystem.
Sen är ju det olika styrsystem, den "uppväxlings indikator" funktionen finns bara till LH2.4. LH2.2 har så vitt jag kan förstå inte alls den funktionen. Hittade åtminstone inte något om det i volvos gröna häfte om 2.2 systemet.
Det jag skrev om, som jag såg i elschema häftet var ett separat "relä", helt separerat från både tändning och insprutningssystem.
-
Jaha, intressant skulle vara kul och veta mera.PH_ skrev: Det jag skrev om, som jag såg i elschema häftet var ett separat "relä", helt separerat från både tändning och insprutningssystem.
//Andreas
-------------------------------------------------------------------