E väl lite olika beroende på besiktningsmännen dedär,såhär har jag fått lära mig iaf från en bekant på A-katsastus. Kan ta min bil till ex.
Jag har en 244 Turbo -81
Jag får modifiera motorn så jag har
max 20% högre effekt än originaleffekt på motorn) Bänkpapper krävs och man måste klara avgastestet för motorn. (Dehär beror ju på om de ser att motorn är modifierad)
Byter jag motor måste jag ta med allt från donatorbilen (motor,insprutning,tändning,katalysator) och får inte överstiga en 20% ökning av starkaste motorn i modellserien (Tydligen B21ET utan IC 114kW+20%,finnarna har inte koll på B21FT med intercoolersatsen). Bänkpapper/info på donatorbilen krävs samt avgaskraven för nya motorn gäller. Du kan även behöva info om olika delar som skiljer mellan modellerna om du byter till t.ex en B21ET.Bromsar,krängningshämmare,dämpare och dylikt. (Beror fortfarande på om de ser det,jag har kört med B23ET,8st spridare och större turbo i flera år utan problem)
Kommer du däremot in med dessa papper+bänkpapper i handen blir det en helt annan sak.
Då får du ha 162kW och 275Nm om du byter bromsar,dämpare,bakaxel och däck.Avgaskraven gäller monterad motor. Men högre kommer du inte lagligt i detta land vad jag vet. Så bara jag får ihop volvon skruvad så småningom ska jag försöka bänka den under detta och besikta. Sen vad man sysslar med emellan besiktningarna vet ju ingen om
En annan intressant sak är att avgaskraven verkar inte direkt gälla motorer i detta land utan går enligt årsmodellerna. (har katalysator/har inte katalysator men det är inget jag litar på om man råkar på en grinig besiktningsman)