Re: Volvo 244 GL 1987 | 091-B på ingång
Postat: 17 januari 2014, 19:45
Najs med värmare, har de på V50n. Hur gött som helst nu på vintern 

Forumet för Volvo 240/260-serien
https://www.svenska200klubben.se/
Nja, det får i så fall bli när det blir varmare ute. Det var ganska kallt att skruva utomhus och det tar ju sin lilla tid att montera ur ett AC-paket. Men visst, det är ett bra objekt. AC-anläggningen såg komplett ut vad jag kunde se. Sedan fungerar den ju förmodligen inte men det hade väl kanske gått att renovera. Skall man montera en bagagnad anläggning så är det ju viktigt att den är komplett.Volvo245GLT skrev:Snyggt jobbat! Värmare är GULD värt att ha på vintern!..
Men jag hade nog även plockat AC:n ur den där bilen på skroten, det är ju minst lika gött att ha sen när det blir varmare.![]()
Borde man ju såklart ha räknat ut att en brännare även behöver luft för att fungera.Volvo245GLT skrev: Den svarta "gummisnabeln" på toppen av värmaren är luftintaget, och avgaserna går sen ut genom den rostfria slangen i botten.
Jag har sett sådana lösningar som har varit ganska snygga så tanken finns. Frågan är bara om det är värt arbetet för nöjet att ha kvar oljetemperaturmätare som ju egentligen är en rätt onödig mätare om man inte bor i öknen eller drar husvagnar uppför alptoppar.Volvo245GLT skrev: Är man inte rädd för att modifiera lite och ändå vill ha alla extramätare kvar så kan man alltid kapa ur i plasten runt ciggtändaren eller knapparna.
Typ 3-uret passar perfekt där, och är man bara noggran så blir det snyggt och prydligt.
Att koppla in sig mellan tank och huvudpump låter ju som den enklaste lösningen. Jag tyckte det hade varit snitsigt om man kunde få någon nytta av tredje nippeln på armaturen men då kan man kanske glömma det. Hade väl i och för sig inte varit omöjligt att svetsa på ett rör som går ned i tanken men det känns trots allt som onödigt arbete.Volvo245GLT skrev: Ang. bränslet så brukar jag skarva in mig på ledningen mellan tanken och huvudpump. Trycket från förpumpen är lågt så det spelar ingen roll så sett.
Montera ett bränslefilter på matningen till värmaren också för säkerhets skull.
Att koppla in sig på returen är väl annars den metoden som förespråkas i monteringsanvisningen.
Nackdelen med detta är att minsta lilla otäthet kommer dra in luft som får värmaren att börja elda ojämt eller stanna efter ett par minuter... Och har man bara en kvarts tank eller så kvar så hamnar returen över vätskeytan.
Den lediga nippeln på armaturen slutar strax under locket och går inte att använda.
Ev. om man kan få ner ett "sugrör" genom den och ner till bränslet, men detta kräver antagligen att armaturen tas upp och det kan ju vara lite halvbökigt.
Jag tog ju med mig hela kabelhärvan för bilen på skroten med reläer och allt. Sedan gjorde jag ett fynd hemma på föräldrarnas dator. Tydligen har jag någon gång laddat hem en monteringsanvisning för 091-B i 240 (den skulle man kunna lägga upp på forumet) så där stod ju precis vilka kablar som skulle kopplas var. Jag tackar ändå för visat intresse beträffande elen för det är ju inte alldeles hel-enkelt när man sitter med härvan i handen och inte vet var man skall börja.Volvo245GLT skrev: Den 3-poliga kontakten har plus (röd) och minus (svart) till tiduret, som vid aktivering lägger på plus-ström i den gröna ledningen.
Den ensamma svarta är en jordkabel till fläkten på 071-B luftvärmare. Antar att de använde samma kabelhärvor för 071-B/091-B
Den orangea (eller gula på vissa) är plus till ovan nämna fläkt, eller till reläer som i sin tur styr bilens kupéfläkt.
Syftet med reläerna är att koppla bort bilens matning till fläkten så att det inte uppstår backström. Jag brukar ersätta hela klabbet med ett par dioder som gör ett minst lika bra jobb..