Sida 2 av 2
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 16 december 2011, 00:50
av Lazze S
Funkar utmärkt även på 240. Tänk bara på att laddningslampan inte går att ersätta med LED utan måste vara en glödlampa för att bilen ska ladda. Bytte ut hela lampserien på min förra 244 med LED.
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 16 december 2011, 07:32
av seglaren
Har någon en bild?
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 21 december 2011, 15:05
av DandanRacing
Hittade ett instrumet hos en kompis där helljusplasten är blå även då man håller upp den mot en 60watt lampa

så blir nog att skarva in den i instrumentet någon dag.
Kom på några till frågor om instrumentbelysningen.
Är det samma infästning på lamporna i instrumenten under de senare årsmodelerna? typ T5 o T10??
Är det någon som vet vad sockeln heter? den som lampan sitter fast i, typ B8.5D eller något liknande för det finns led socklar o köpa fördiga med diod o allt fast alla jag hittat hittills ser inte lika ut..
//Andreas
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 23 december 2011, 16:38
av Lazze S
Om du har VDO, vilket alla från 86 har, måste du ha blå lamphållare. Dom svarta har fastsvetsade lamper och går ej att ersätta med LED med wedge. Brukar sitta 1 blå per instrument.
Från 88B är instrumentbelysningen en halogenlampa som svetsats fast i hållaren.
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 28 december 2011, 11:32
av seglaren
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 29 december 2011, 00:54
av DandanRacing
Jag har kollat på en del svenska sidor men de har så otroligt dålig specifikation på dioderna, står inte ens hur mycket watt de ligger på..
Hittade en hel del dioder på dealextream som jag blev lite sugen på att testa men först måste jag få tag i fler "blåa" socklar.
//Andreas
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 29 december 2011, 01:14
av janneR
Lazze S skrev:Funkar utmärkt även på 240. Tänk bara på att laddningslampan inte går att ersätta med LED utan måste vara en glödlampa för att bilen ska ladda. Bytte ut hela lampserien på min förra 244 med LED.
Grunnade lite på hur man skulle kunna använda en LED även som laddlampa. Där jag är nu kan jag inte testa min ide, bortrest till 10 Februari, men min ide är som följer. LEDens "minus" kopplas till jord och LEDens "plus" kopplas ihop med kablarna från tändlås och till generator. OBS glöm inte ett lämpligt motstånd som bör vara runt 500 Ohm om du nu inte har en LED med inbyggt motstånd för 12 Volt förstås. Vet alltså inte om det funkar i praktiken men någon kanske vill testa.
Mvh Janne
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 17 januari 2012, 19:42
av DandanRacing
Fy sjutton kollade med volo vad en blå sockel kostar och de skulle ha 50kr st

och enligt listan skulle det vara 12st = 600kr
Så jag tog en tur till polaren o dök in i några högar med delar och kom ut med instrument från diverse bilar så nu har jag en salig blandning av blåa, röda, gröna, bruna socklar

nu ska jag bara leta fram vilka dioder jag ska beställa
//Andreas
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 6 juni 2012, 21:48
av DandanRacing
Hittat perfekta lösningen på problemet med för starkt ljus i helljusindikeringslampan

hittade en 14v lampa i en av socklarna jag ska ha till lysdioder som jag hittade hos polaren, tyvär vet jag inte vilken bil sockeln kommer från men om jag hittar en likadan så skriver jag här vart den kom ifrån. nu kan jag iallafall köra med helljus utan att bli bländad
//Andreas
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 7 juni 2012, 00:48
av Lazze S
Biltema säljer annars färdiga dioder för VDO i vit o blått för 30.-/paret för 12V.
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 7 juni 2012, 09:09
av DandanRacing
problemet med de dioder jag testat är att de lyser starkare än motsvarande vanlig lampa eller iallafall mer koncentrerat rakt upp vilket går o lösa genom att doppa toppen i färg men detta var en billigare o lättare lösning. Sen finns det blåa t5 lampor i 740 och 940 man kan testa med, har inte testat själv då tiotalet blåa lampor jag fick tag på hos polaren var trasiga
//Andreas
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 11 september 2012, 16:54
av DandanRacing
Lazze S skrev:
Från 88B är instrumentbelysningen en halogenlampa som svetsats fast i hållaren.
Åkte till volvo idag och kollade vad instrumentbelysningslamporna kostade och de gick på 85kr/st

Hade tänkt klippa bort lampan och löda dit dioder från jula men jag lägger inte 170kr på två lampor bara för att testa
//Andreas
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 11 september 2012, 20:32
av Volvo245GLT
Tips: Löd fast dioderna direkt på mätarhusets kretskort. Lite krångligare om man ångrar sig, men blir snyggt och är lättare att rikta in ljuset.
Re: Instrument, indikerinslampor
Postat: 11 september 2012, 22:55
av DandanRacing
Volvo245GLT skrev:Tips: Löd fast dioderna direkt på mätarhusets kretskort. Lite krångligare om man ångrar sig, men blir snyggt och är lättare att rikta in ljuset.

då kan jag ju lika gärna löda om mina lampor som sitter i nu men jag vill kunna byta tillbaka till orginal om jag tycker det blir för starkt

ska se nästa gång jag är hos polaren om inte han har något instrument liggande med rätt lampor..
//Andreas