Sida 2 av 2

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!

Postat: 10 april 2014, 15:16
av peterbodega2
Jon-Erik skrev:till och med 1978 års modell var det en EJ justerbar termostat. Därför bara en strömbrytare AV/PÅ.
Med 1979 års modell kom den justerbara termostaten.
Men samtidigt blev den justerbara termostaten en servicelösning för äldre modeller. Minns jag inte helt fel så fanns det en helt färdig sats med alla delar som behövdes för ett byte.
Summa summarum, Vill man ha det som det var från fabrik så är det knapp med AV/På som gäller på en 75:a.
Men den justerbara funkar fasiken så mycket bättre! ;)
Då tolkar jag att min 75:a har haft knapp, men har någon gång servats och då fått utbytt till den nyare AC-reglaget samt värmereglaget. Allt i sin ordning mao...

Har hittat rostfria bultar och fått hem ambulansfälgarna. Även grenrörspackningen är hemma, så det blir mycket 264 i påsk.

/P

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!

Postat: 7 maj 2014, 10:01
av peterbodega2
Lite nya bilder, det var ju premiär i Löddeköpinge i veckan...

Bild

Bild

Och en bild från IKEA...

Bild

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!

Postat: 7 maj 2014, 11:20
av Posse
peterbodega2 skrev:Lite nya bilder, det var ju premiär i Löddeköpinge i veckan...

Bild
Vad står det månne på dörren på blå/vita bussen?

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!

Postat: 7 maj 2014, 16:04
av Tilly
Det blev snyggt med ambulansfälgarna!

Bilen är ju mycket fin men vore jag du så skulle jag satsa på att få tag på nya reflexstripes till kofångaren alternativ byta till gummi utan dem för det ser tyvärr trist ut när det är så slitet. Jag tror också det skulle stor skillnad om nummerplåten rätades ut (men byt för guds skull inte ut den). Men sånt här är ju ganska trevligt pyssel.

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!

Postat: 7 maj 2014, 22:23
av peterbodega2
Tilly skrev:Det blev snyggt med ambulansfälgarna!

Bilen är ju mycket fin men vore jag du så skulle jag satsa på att få tag på nya reflexstripes till kofångaren alternativ byta till gummi utan dem för det ser tyvärr trist ut när det är så slitet. Jag tror också det skulle stor skillnad om nummerplåten rätades ut (men byt för guds skull inte ut den). Men sånt här är ju ganska trevligt pyssel.
Tackar! Jag har skaffat nya stripes, tyvärr bara en vit, det behövs två. Är det någon som har så köper jag mer än gärna.
Nummerplåten ska riktas, inte bytas. Kul pyssel som sagt...

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!

Postat: 8 maj 2014, 21:39
av peterbodega2
Fint med full bräda i mitten. Nu sitter de i rätt ordning också, och med den nya knappen för elantennen så funkar den också! Hepp!

Bild

Bild

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!

Postat: 12 maj 2014, 18:23
av Kim J
Åhh vad härligt att denna bilen hamnade i rätt händer :) !

Som det står skrivet i tråden, så var det jag som ägde bilen senast, innan handlar`n i Malmö...

För att förklara min roll i det hela så köpte jag bilen mest för nöjets behag och just att bilen var i ett sånt härligt originalskick, samt att det var en -75a dessutom (Lite av den heliga gralen).
Tanken var att bevara den i originalskick och ha som en trevlig sommarbil.

Jag köpte bilen av en kille i Borås som hade köpt bilen av ett dödsbo, vad hans tanke var vet jag inte riktigt men tiden räckte inte till, så han annonserade ut den och jag köpte den i princip osedd.

För att återgå till "dödsboet", så hade bilen blivit stående förvarad i nästan 10år då bilen gick väldigt blöddrigt och dåligt.

Det var nog därför han jag köpte bilen av sålde den, då han inte fick den att gå riktigt heller.
Bilen startade hur fint som helst, men dog vid minsta rörelse på gasen...

I alla fall, jag köpte bilen och målet var att få den att gå som den skulle och få den igenom bilprovningen (första gången på 10år)...

Jag hämtade bilen på kärra och ställde ut den i garaget, började felsöka och blev nästan gråhårig...
Efter mycket felsökande var bensin fram till motorn problemet, bensin kom fram hela vägen, men inte ur "spridarna"...
Eftersom det är mekanisk system så öppnar spridarna med tryck, och jag inriktade mig på bensinpumpen.

Jag hade en Volvo 940 Turbo pump liggandes, så den monterades i tankarmaturen och vipps alla problem i världen var lösta kändes det som :) ,
för nu gick hon, och oj vad fint hon gick!

Bilen sköt någon säkring då och då, och förstod inte riktigt varför, men då kom jag på att originalpumpen under bilen i hjulhuset bak fortfarande var inkopplad, så denna kopplade bara bort och nu var det bekymret också ur världen.

Nu gjordes lite service, stift, luftfilter, bränslefilter och olja byttes, gjorde även en väldigt snabb översyn av bromsar.

Tiden var inne, besiktning stod på schemat och det blev några väldigt enkla tvåor så dessa fixades lite snabbt med tanke att gå igenom allt längre fram...

Vid den här tidpunkten började jag fundera på om jag verkligen hade tid för tre bilar, och jag skulle dessutom bli av med en garageplats då jag ska flytta...

Då annonserade jag ut bilen, och 5 minuter efter annonsen kom ut ringde en man från skåne,
han ville ha bilen osedd och satte över pengar på mitt konto direkt, och så skickade han en biltransport att hämta bilen.

Och nu verkar den då hamnat hos dig, och det känns väldigt väldigt bra :) !

Med vänliga hälsningar Kim

PS. Och får du för dig att titta bak vid tankarmaturen, och tänker hmmmm...
Så kan jag bara till mitt försvar säga att jag tror killen som köpte bilen på dödsbo-auktionen var inne på rätt spår med pumpen i tanken men hade sina egna små lösningar...

Jag kan även till mitt försvar säga att jag rensat upp rejält därbak.

Med vänliga hälsningar Kim

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!

Postat: 12 maj 2014, 22:35
av peterbodega2
Hej Kim!

Vad kul att du hörde av dig, det är mycket roligt att få veta din historia, och nu har jag den!

Intressant också med bensinpumpen, bra att veta för framtiden.

Min plan med bilen är att fixa skärmkanterna bak, troligen en illa lagad P-skada vänster bak och allmänt sliten höger bak. Några rostfläckar i baljorna ska också fixas. Sen blir det lackering. Bilen ska bli som ny, men det får vänta till vintern, vill ju köra med bilen denna säsongen...

Bilen är i rätta händer...

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!

Postat: 18 maj 2014, 18:49
av BERTONE
peterbodega2 skrev:
Tilly skrev:Det blev snyggt med ambulansfälgarna!

Bilen är ju mycket fin men vore jag du så skulle jag satsa på att få tag på nya reflexstripes till kofångaren alternativ byta till gummi utan dem för det ser tyvärr trist ut när det är så slitet. Jag tror också det skulle stor skillnad om nummerplåten rätades ut (men byt för guds skull inte ut den). Men sånt här är ju ganska trevligt pyssel.
Tackar! Jag har skaffat nya stripes, tyvärr bara en vit, det behövs två. Är det någon som har så köper jag mer än gärna.
Nummerplåten ska riktas, inte bytas. Kul pyssel som sagt...
Jag har vit stripes

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!

Postat: 22 maj 2014, 10:16
av peterbodega2
Kanon! Kan du skicka ner med post? Vore kul att fixa till min bil så snart jag kan...