Sida 2 av 3
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson
Postat: 28 april 2012, 19:07
av D.Svensson
Dags för en liten update!
Idag började jag med att rulla in bilen i garaget och började nollställa motorn

Kamremen gick av förra helgen så blev till å nollställa motorn å byta rem
Hoppades att den skulle gå bra nu när den va riktigt nollad å allt men icke!

gick lika illa som alltid å den ville fan inte starta

Så nu har jag kollat lite och märkt att de inte är lönt att lägga nå mer tid på den här motorn i nuläget

fattas kablar å skit å inget sitter där de ska så de blir till å hitta en ny motor och dra om all el istället

Känns bättre å göra riktigt på en gång
Så i morrn blire nog att börja plocka isär drivlinan tror jag
Efter kamremsbytet gick jag över till inredningen. Plockade ur allt för att hitta all rost jag trodde skulle finnas i golvet

Men mot min förvåning ä golvet helt jävla rostfritt :O Inte en fläckjävel å de ä inte lagat heller

Fyfan va gla ja blev då!

Va spiksäker att de skulle va rostigt i o med att senaste besiktning va 2004 å allt

Men icke

Så nu blir det att ägna sig åt allt ytligt

grett!

Blir nog rostskyddsbehandling av golvet senare för att förhindra att rost kommer
Här kommer några bilder iaf

/dennis

Gammal äcklig matta

Re: D.Svenssons Volvo 244 turbo -75 renovering update 29/4
Postat: 29 april 2012, 22:04
av D.Svensson
Kör en liten uppdatering till
Idag blev det rengörning innuti och sen började jag riva i motorutrymmet

tog även bort draget som ska pulverlackas
Förhoppningsvis tas motorn ur på tisda om allt går bra
Lite bilder här då

Kylare å intercooler borta

storbrackaintercoolern

Fint golv

lite mer borta

Draget å en plåtbit som ska pulverlackeras

Re: D.Svenssons Volvo 244 turbo -75 renovering (motorn ur)
Postat: 1 maj 2012, 18:01
av D.Svensson
Idag blev det lite mer jobb gjort
Motorn åkte ur idag

Inga problem alls å när jag ändå låg under bilen knacka jag lite här å där å inga hål!

Bara växellådsbalken som va riktigt rutten men resten av golv å balkar är fina

Bara ytrost som ska behandlas

Men såg att den som bytte baljorna glömde rostbehandla osv. så dom har blivit rostiga och måste tyvärr bytas men det är ändå mycket mindre än jag trodde jag behövde rostlaga
Få se till helgen om jag börjar på med karossidan på bilen
Bilder

Bilen uppallad för borttagning av kardan och växellådsbalk

Motor å låda ute!

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 16 maj 2012, 22:19
av D.Svensson
Då va draget å plåten tillbaka från pulverlackering

vart grymt bra!
Annars så håller jag på att fortsätta göra karossen ren på alla grejer så ja kan börja slipa å laga rost

Bilder kan komma under helgen

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 19 maj 2012, 20:21
av D.Svensson
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 16 juni 2012, 19:24
av D.Svensson
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 17 juni 2012, 08:43
av john
Va skönt att den var så bra i karossen tänk om min hade varit det då hade den varit klar för längesen

//John
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 17 juni 2012, 15:26
av D.Svensson
john skrev:Va skönt att den var så bra i karossen tänk om min hade varit det då hade den varit klar för längesen

//John
Jo de känns riktigt bra att de inte är mer rost än det är på den

fast ja ä redan less på allt som ha med å slipa

förjävla tråkigt jobb

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 18 juni 2012, 11:40
av Götesson
Härligt att du gör iordning denna fina modell. Spackla o slipa är inget man vill göra i onödan
Lycka till, detta kommer bli bra

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 18 juni 2012, 17:55
av D.Svensson
Götesson skrev:Härligt att du gör iordning denna fina modell. Spackla o slipa är inget man vill göra i onödan
Lycka till, detta kommer bli bra

Tack å tack

Nä jag förstår nu varför alla tycker det är tråkigt

drygt som fan å tar längre tid än man först tror

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 24 juni 2012, 21:40
av D.Svensson
tjabba!

Även fast det är låååååååååååååååååååååååååååångt kvar till lackeringen funderar jag 24/7 vilken färg den ska bli

Funderar både på vit igen eller nån annan fin originalfärg
Känns ju lättast med vit i o med att den har varit det och allting är vitt redan

Men är som en tråkig färg
Har ni tips på olika snygga volvo originalfärger med färgkod å allt?

gärna med bilder
/Dennis
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 24 juni 2012, 21:59
av AxelGLT
D.Svensson skrev:tjabba!

Även fast det är låååååååååååååååååååååååååååångt kvar till lackeringen funderar jag 24/7 vilken färg den ska bli

Funderar både på vit igen eller nån annan fin originalfärg
Känns ju lättast med vit i o med att den har varit det och allting är vitt redan

Men är som en tråkig färg
Har ni tips på olika snygga volvo originalfärger med färgkod å allt?

gärna med bilder
/Dennis
Vit är ju annars en jäkligt fräsch färg. Speciellt om du tar en vit lack från Audi.
Men nu när du ändå har rensat hela bilen så kan du ju lika gärna ta och lacka allting.
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 25 juni 2012, 08:18
av D.Svensson
AxelGLT skrev:D.Svensson skrev:tjabba!

Även fast det är låååååååååååååååååååååååååååångt kvar till lackeringen funderar jag 24/7 vilken färg den ska bli

Funderar både på vit igen eller nån annan fin originalfärg
Känns ju lättast med vit i o med att den har varit det och allting är vitt redan

Men är som en tråkig färg
Har ni tips på olika snygga volvo originalfärger med färgkod å allt?

gärna med bilder
/Dennis
Vit är ju annars en jäkligt fräsch färg. Speciellt om du tar en vit lack från Audi.
Men nu när du ändå har rensat hela bilen så kan du ju lika gärna ta och lacka allting.
Jo det är en sån vitfärg det blir i sånafall

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 25 juni 2012, 13:48
av Djo
som sakt är ju vitt rätt tråkigt satsa på något från 70tals färgerna grön beige eller kanske brun lite sleeper stuk över det då med.

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 25 juni 2012, 20:36
av D.Svensson
Djo skrev:som sakt är ju vitt rätt tråkigt satsa på något från 70tals färgerna grön beige eller kanske brun lite sleeper stuk över det då med.

Jo visst äre de men en bil i en riktig vit färg å vita blinkers kan bli riktigt fräsch å

Men somsagt inte säker än

de ska va lagomt sleeperstuk iaf

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 26 juni 2012, 12:40
av Djo
D.Svensson skrev:Djo skrev:som sakt är ju vitt rätt tråkigt satsa på något från 70tals färgerna grön beige eller kanske brun lite sleeper stuk över det då med.

Jo visst äre de men en bil i en riktig vit färg å vita blinkers kan bli riktigt fräsch å

Men somsagt inte säker än

de ska va lagomt sleeperstuk iaf

jo vist äre fräscht med vit men fan så lätt skitigt det blir men ja gör som du vill så blir ju du nöjd och det är ju själva meningen med att ficksa iordning en bil.

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 1 juli 2012, 20:40
av D.Svensson
Har blivit mer å mer sugen på å stoppa i en t5a i denna någon gång i framtiden
Har funderat lite och i o med att jag har en 75a har jag rätt att ändra motoreffekten va?
Har tänkt så här: som jag förstått går det inte att regga en volvo 240 med t5 motor va? Effekten är för hög.
Men om jag skriver ett intyg att jag bytt till mindre turbo osv så jag sänkt min effekt, skulle det gå tror ni?
2 liters motorn som fanns i Italien går det att regga med den?
/Dennis
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 2 juli 2012, 20:30
av Lina
Motoreffekten får man ändra på alla bilar. Med årsmodell 1975 eller äldre då slipper massa avgasregler.
Årsmodell 1975 & äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt & vridmoment.
I en 240 då får ha 220hk/275NM då krävs de ventillerade bromsskivor fram & 1031 bakaxel. (Går ju använda från nån annan bilmodell så kan ha ännu mer effekt!)
Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 2 juli 2012, 21:49
av D.Svensson
Lina skrev:Motoreffekten får man ändra på alla bilar. Med årsmodell 1975 eller äldre då slipper massa avgasregler.
Årsmodell 1975 & äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt & vridmoment.
I en 240 då får ha 220hk/275NM då krävs de ventillerade bromsskivor fram & 1031 bakaxel. (Går ju använda från nån annan bilmodell så kan ha ännu mer effekt!)
Okej låter bra!

Men jag har för mig att jag läst någonstans att man inte får minska effekten i en motor :p men det får jag alltså om jag skaffar nå papper som visar de på regbesiktning?
Då ska det vara möjligt att få igenom en t5a alltså om jag tar 1031an och bromsarna från min röda?

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering
Postat: 4 juli 2012, 09:43
av Djo
tar du rätt t5 motor så funkar den med efekt vrid moment har jag för mig jag läst men jag är inte riktigt säker.