Skräptråden

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Götesson

Re: Skräptråden

Inlägg av Götesson »

Var idag och storhandlade, sambon och min lille pojk var också med. Parkeringen till denna butik har en familje parkering som jag tycker är helt underbart. Lite extra utrymme när man ska ta ut pojken ur bilen och behöver inte vara rädd att dörren ska slå till bilen jämte och ganska nära in o utgången. Under tiden som jag tog ut barnvagnen och min pojk, så åkte 4 bilar och de kom 4 nya bilar och parkerade. Inte en j-vel hade barnvagn. Detta retade upp mig något så fruktansvärt, okej om man har t.ex svårt att gå eller dylikt men inte har rätt till handikappskylt. Men i dessa 4 bilar kom de ett par i varje bil 45-65 år kanske.
Jag sa inget för vet inte om man får parkera där även om man inte har t.ex barnvagn med sig, men nästa gång jag ska handla och jag ser någon parkera där utan barn eller barnvagn ska jag gå fram och säga till.

Var tvungen att skriva av mig, har varit smått förbannad efter detta.
Någon som håller med eller tycker jag är dum i huvudet som tycker såhär. Intressant o höra vad andra tycker!!
// Benjamin Filip Götesson
Hot Rod Nisse
Kontakt:

Inlägg av Hot Rod Nisse »

Bilder från Högfors 1931, Volvo PV4 "Orrekoja".

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=110270

Bild
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Götesson skrev:Var idag och storhandlade, sambon och min lille pojk var också med. Parkeringen till denna butik har en familje parkering som jag tycker är helt underbart. Lite extra utrymme när man ska ta ut pojken ur bilen och behöver inte vara rädd att dörren ska slå till bilen jämte och ganska nära in o utgången. Under tiden som jag tog ut barnvagnen och min pojk, så åkte 4 bilar och de kom 4 nya bilar och parkerade. Inte en j-vel hade barnvagn. Detta retade upp mig något så fruktansvärt, okej om man har t.ex svårt att gå eller dylikt men inte har rätt till handikappskylt. Men i dessa 4 bilar kom de ett par i varje bil 45-65 år kanske.
Jag sa inget för vet inte om man får parkera där även om man inte har t.ex barnvagn med sig, men nästa gång jag ska handla och jag ser någon parkera där utan barn eller barnvagn ska jag gå fram och säga till.

Var tvungen att skriva av mig, har varit smått förbannad efter detta.
Någon som håller med eller tycker jag är dum i huvudet som tycker såhär. Intressant o höra vad andra tycker!!
Känner igen det där. Har ännu inte fått mitt handikapptillstånd då jag måste gå med krycka. När jag handlar är alltid handikapprutorna upptagna av folk utan tillstånd och inga rörelseproblem. Kanske handikappade i huvet ?
Hot Rod Nisse
Kontakt:

Lazze S skrev:Känner igen det där. Har ännu inte fått mitt handikapptillstånd då jag måste gå med krycka. När jag handlar är alltid handikapprutorna upptagna av folk utan tillstånd och inga rörelseproblem. Kanske handikappade i huvet ?
När jag ser folk som inte är handikappad parkera på handikapprutorna så får jag en sådan lust att gå fram och säga att dessa parkeringsrutor inte gäller för folk med förståndshandikapp !! :mrgreen: :mrgreen:

--
Götesson

Inlägg av Götesson »

Känner igen det där. Har ännu inte fått mitt handikapptillstånd då jag måste gå med krycka. När jag handlar är alltid handikapprutorna upptagna av folk utan tillstånd och inga rörelseproblem. Kanske handikappade i huvet ?
Det kan nog vara så :evil:
Att folk inte ser de som en självklarhet att man inte ska parkera på platser man inte har rätt till. Ska nog skaffa mig en uniform som parkeringsvakterna har och alltid ha den i bilen och när man ser någon parkera fel ge dem en böteslapp med mitt konto nummer på istället och skälla ut dem så in i helvete :twisted:
// Benjamin Filip Götesson
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Typiskt FREDAGEN DEN 13E.................
Föll på ett lite olustigt ställe så jag hamnade på sjukan över helgen.

På morronen skulle jag smsa en kollega när jag blev uppringd av nån med okänt nr. Först började han på franska, sen blev det tyska och sen engelska. Han rabblade upp mitt mobilnr. Han sa att han hade fått "Kartoffel in his lederhosen". Och vad fan ska jag göra åt det!
Djo

Inlägg av Djo »

Lazze S skrev:Typiskt FREDAGEN DEN 13E.................
Föll på ett lite olustigt ställe så jag hamnade på sjukan över helgen.

På morronen skulle jag smsa en kollega när jag blev uppringd av nån med okänt nr. Först började han på franska, sen blev det tyska och sen engelska. Han rabblade upp mitt mobilnr. Han sa att han hade fått "Kartoffel in his lederhosen". Och vad fan ska jag göra åt det!
HAHAH :lol:

idag har jag köpt mig 18tums fälgar till 240in :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Erik

Inlägg av Erik »

Tänkte åka och kolla på en moppe imorgon..
Tycker detta är en ball och ovanlig modell, gjordes bara under ett års tid.
http://www.blocket.se/stockholm/Crescen ... ?ca=11&w=3
Amarace

Inlägg av Amarace »

Erik skrev:Tänkte åka och kolla på en moppe imorgon..
Tycker detta är en ball och ovanlig modell, gjordes bara under ett års tid.
http://www.blocket.se/stockholm/Crescen ... ?ca=11&w=3
Är rätt så många gamla mopedmodeller som bara gjordes under ett år, ganska vanligt så än att dom gjordes under flera år.

Just den där är jag väldigt kluven till, fulsnygg på nåt vis :) Dock skulle jag vilja ha den Gula modellen.
Amazon-66 | 144-70 | 145-69 | 242DL-75 | 244GL-79 | 745GL-88
Bild
Erik

Inlägg av Erik »

Ok, jo det märkt,, verkar finnas väldigt många olika modeller gjorda av mcb under åren..

Jag fick plötsligt ett sug efter veteranmoppe.. En Hederlig Compact vore något.. Får hålla utkik,,
Amarace

Inlägg av Amarace »

Ja en Moppe är ju ett måste :) Compakt är en bra slitstark moppe, och tar du en 2-växlad så är dom rätt så underhållsfria, dom bara går.
Är ju själv en moppetok, föredrar dom gamla Monark/Monarped, men har några Crescent/MCB också. Väldigt roligt att hålla på med. Är väl mest skruvningen och fixandet jag gillar.

(har Monarped: 619-59, 309 "Lastrada"-59, 349F-59, 1241-61, Crescent 1174 -64, MCB 1185-1 -66, MCB 1207 "Trapper" -66, Rex Comet Cross -75, DBS Panter -75, NMV Partner från början/mitten på 70-talet)

Edit, här är den jag kör med oftast (resten är projekt eller såna jag knappt kör), min Monark Transportmonarped 619 från -59, har haft den sedan jag var 15, fixade upp den för 10 år sedan, och blev en fix igen ifjol. Här med min egenbyggda kärra.

Bild
Bild
Erik

Inlägg av Erik »

Fin laståsna:)
Så det är dom 2 växlade man ska välja om man vill ha en slitstark motor?
Är det samma fästen på dom sk "Flintamotorerna" som på Sachs?

Jag var och kollade på den mopeden jag länkade till. Den var lite halvrisig i lacken och lite allmänt småsliten.
Precis som en bruksmoped i originalskick brukar vara.. Men 5500kr kändes lite mycket, hade det varit en Compact så hade jag slagit till..

Ska hålla utkik där, för det är ett mopedmuseum som säljer av lite olika mopeder då och då.

Fin laståsna du har, bara att måla lasthållaren fram blå?
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Erik skrev:Fin laståsna:)

Jag var och kollade på den mopeden jag länkade till. Den var lite halvrisig i lacken och lite allmänt småsliten.
Precis som en bruksmoped i originalskick brukar vara.. Men 5500kr kändes lite mycket, hade det varit en Compact så hade jag slagit till..

Ska hålla utkik där, för det är ett mopedmuseum som säljer av lite olika mopeder då och då.

Tror inte Flinta har samma fästen, men kan ha fel.

Lasthållaren ska ju vara gul tycker jag.

Trevligt med mopeder, det blir man aldrig för gammal för.
Råda
Donator
Donator
Kontakt:

Inlägg av Råda »

Grymt sugen jag med att skaffa moppe igen, nästan 10 år sen man körde
Jonas Anderot
Amarace

Inlägg av Amarace »

Erik skrev:Fin laståsna:)

Då var nog 5500kr i överkant.

Ja jag tycker dom 2-växlade är mer slitstark, tack vare att man slipper växelmekanismen då, 3-xälade ha rju fotväxel och den väexelmekanismen sitter utanpå motorn och är inte den bästa då den är lite sliten. Annars funkar den 3-växlade också.

FLinta passar i Sachs fästen, tvärtom så måste man skära ur då blocket på sachs svänger bakåt mellan hålen.

Pakethållaren fram vill jag ha gul, har valt att ha det så eftersom den här Moppen hade den gul när jag först kom i kontakt med den för 25 år sedan. Men original ska den vara blå.

Och Mopeder växer man aldrig ifrån :)
Bild
Hot Rod Nisse
Kontakt:

För er som gillar Tåg så har jag gjort ett litet "YouTube-klipp" med mina tågbilder, det blev oxå en hel del nya bilder igår då jag var till Kristinehamn och smög runt bland loken !! :D

Trains trains trains....

http://www.youtube.com/watch?v=HCFWcMDc ... e=youtu.be

-
Djo

Inlägg av Djo »

jaha som jag var rädd för så tog nya hjulena i fram emd ett 30 alltså 10mm spacering men har bestält 25mm nu iallafal så får vi väll se hur mycket man måste modifiera för att få plats med hjulena.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Erik

Inlägg av Erik »

Är det bara jag som tycker att Blocketannonsörer ofta skiter i att ta bort sålda objekt..

Nu har jag ringt och mailat på en 5-6 st mopeder, med 80% av sakerna är redan sålda, varför tar man inte bort annonsen då?
Vissa annonser har legat uppe sedan maj..
Erik

Inlägg av Erik »

Ropade hem en Compact på Tradera nyss :D

Bild
Skriv svar