Nu kan jag meddela att motorn och låda har blivit bytta
Här blev det tomt.. Passade på att tvätta lite eftersom jag har lyckats göra ett "rullande oljebyte" en gång med B20:an (4 liter olja på 2,5 mil genom en läckande ventilkåpa).
Motor och låda på plats
Och sen allt annat som skulle dit på motorn..
Det var inte så bara att få igång motorn.. Jag fick börja med att byta topp.. För det var flera pinnbultar som var av på 405an som jag hade på motorn

Hade inte lust att repa dom när jag har fler toppar i förrådet. Det fick bli en vanlig 398 som jag satte en H-kam i. Sen när det ska turbokonverteras så byter jag topp till en 405 eller 531. Sen var det tändningsknas. På nåt vis hade den hamnat helt fel, det är ett tag sen man skruvade Volvo så jag hade säkert gjort nåt fel. Efter endast 3 mindre bränder i motorrummet så fick jag tändningen på rätt ställe

Men inte gick den för det, förgasaren flödade som en tok. Hela insuget var full i soppa så det rann ut när jag plockade av förgasaren (bränderna var pga att den tände för sent och cyllarna full i oförbränt bensin i avgasporten, hade inget avgassystem än). Det visade sig vara nålventilen som var paj, bytte den och då startade den direkt

Behövs förgasarjustering, det är en R-sport gasare och den verkar gå lite fet nu. Men annars så verkar allt fungera bra.
Lite småsaker som måste fixas..
Backspärr och overdrive måste dit.
Främre ljuddämparen slår i upphängningen, tror att det är för att gummiringarna var olika slitna så den sitter närmare den ena kroken.
Startmotorn slirar rätt ofta

Hoppas att felet är i startmotorn och inte kransen, men sån tur lär man inte ha...
Motorn verkar inte komma upp i temp, kan vara termostaten eller kanske givaren. Mätaren funkade med B20an iaf.
Och så sprutar den lite olja från vevhusventilationen när man varvar ordentlig. Har inte satt dit nån slang än så det är väl mycket därför, och så har motorn legat på insugssidan i några år så det kan vara så att det mest bara är den oljan den spottar ut. Ska fixas snarast iaf.
Hastighetsmätaren visar 90 när jag kör 70 enligt min telefon... r0.605 står det på alla jag har men kan det vara till fel utväxling? Det är nog en 4,10:1 bakaxel på bilen.
Sen var det dags att fixa instrumentbelysningen också.. För där var det kolsvart sen jag plockade bort den hemmagjorda belysningen. Det blev några vänder hit o dit innan jag hade alla grejer som behövdes. Varenda lampa var trasig eller borta! Och jag fick leta ordentligt på div sätllen innan jag hade samlat ihop alla nödvändiga lampor och lamphållare. Men nu funkar det, har dock inte kopplat in dimmern än för jag vet inte hur den ska kopplas.
