Sida 3 av 4

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 22 juli 2012, 20:28
av Cpt Tuttle
Bild
Rätt ratt på plats...visst är banjoratten snygg men tycker bara den passar ihop med 444ans bräda. Dessutom är den för stor.
Bild
Provisoriska konsoler till stolarna..... :lol:
Bild
Cortinafästena ombockade för att passa Escortstolarna.
Bild
Första konsolen bockad av fyra till framstolarna...lite svetsa och borra kvar och sen är det bara de övriga... :roll:

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 23 juli 2012, 10:38
av Djo
Kommer bli bra det där :D

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 2 augusti 2012, 21:38
av Cpt Tuttle
Bild
Tändningslås från Painless inköpt...får hoppas det är något som liknar kvalitet på det också...Hecho en Mexico, jaja. Snyggare än nåt plastigt universaljox från OK eller Biltema iaf.
Bild
Konsoler till framstolar klara.
Bild
Målat upp stolsfästena.

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 4 augusti 2012, 12:24
av Cpt Tuttle
Känns som att jag har kommit till ett läge då det känns extremt dumt att ha kapital uppbundet i grejer...

Nu är det väl egentligen bara jag själv som kan svara på detta - men det är ju ett litet dilemma. Det är ju ganska ordentliga summor pengar nedplöjda i denna. Då är det ju bara det - hur långt har jag kommit? Jag har ett lackerat tomt skal som går att rulla fram och tillbaka - and that's it. Det känns som att man inte skulle få ut något vid en eventuell försäljning. Korrekt?

För att få ihop den å sin sida så krävs det fortfarande att man lägger ner en massa pengar, förmodligen mer än vad det kommer att öka värdet på en färdig bil, så att skynda sig att kasta ihop den för att sälja kanske bara är att skjuta sig i foten det med.

Sedan finns ju alternativet att sälja av i delar, men det är ju ett jävla bök för små summor, och kommer en så här pass ombyggd tomkaross gå att bli av med sedan, hur rostfri och nylackerad den än är? Går ju kapa isär den och sälja som metallskrot förvisso men det hade ju känts som baklängesjobb deluxe.

Så det känns som att det nog är vettigare ställa undan den och låta den vänta in bättre tider? Tänker jag baklänges eller har jag en poäng där, tror ni?

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 4 augusti 2012, 23:59
av Modspojken
Jag har svårt att råda dig. Det enda jag kan "trösta" dig med är att de allra flesta renoveringar verkar bli rena förlustaffärer. Det handlar mer om passion än om affärssinne, är min reflektion som lekman.

Jag hade försökt sälja karossen om den inte är alltför modifierad. Behöver du pengar är det egentligen det enda du kan försöka göra, men släpp ambitionen (om du har en sådan) att få tillbaka den summa projektet har kostat dig.

Jag försöker se den typen av utlägg som lärpengar eller investeringar i lycka och kunskap.

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 5 augusti 2012, 01:10
av Cpt Tuttle
Jag är inte ute efter att tjäna pengar på den, för back går jag i vilket fall som helst, men som alla vet, livet kan förändras fort.......... :|

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 5 augusti 2012, 09:15
av Götesson
När jag har kollat på blocket efter pv så har de varit stora pris skillnader, beror de på att de är olika årsm på dem? För vissa kan ju vara total renovering på och vissa är in fint bruks skick ändå är det samma peng för dem. Eller är det att vissa vet lite vad dem är värda och andra inte. Men denna pv är ju i fint skick så den borde man väl få en hel del för, fast jag vet ju inte hur mkt du har lagt ut på den. Men jag skulle vilja ha den iaf :D

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 5 augusti 2012, 22:05
av Cpt Tuttle
Har rannsakat finanserna lite mer noga och jag har nog råd ha kvar lite nöjen här i livet med, dessutom kan det vara bättre att ha grejer att sälja som en nödraket när det krisar sig på riktigt än att sälja för några sura ören när penningbristen inte är så stor. Så det lutar åt att Volvon stannar...

Bild
Kan ha löst stötfångarproblemet nu....rensar bort lite oväsentliga delar och kör lite customgrepp. Främre horn, vända upp och ned, får en lämplig spets högst upp där den äldre skyltbelysningen från 444 passar utmärkt.
Bild
Blir dessutom som synes rätt bredd för skylten på ett ungefär...nej, det här är inte rätt skylt till bilen utan bara i illustrationssyfte.
Bild
Hornen kommer väl då att monteras någonting sånt här ungefär.... Skall alltså köra med bara horn och ribban med skyltbelysning, åtminstone till jag hittar någon bra stötfångare. Innerradien följer radien på plåten under bakluckan rätt bra faktiskt.
Bild
Lite synd man kommer behöva kapa i hornen bara men de är ju inte i nyskick och kan ändå inte vara världens ovanligaste grejer. Eller?

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 6 augusti 2012, 00:40
av Amarace
Även om hornen skulle vara ovanliga ska du göra som du vill :)
Men jag tror det är vanligare att hornen finns kvar till PV än till Amazon iaf.

Tycker det var en bra ide attt sätta hornen så med 444 skyltbelysning, även fast kofångarna är borta blir det på nåt vis stilmässigt bra.
(och 444 skyltbelysning är jäkligt fint)

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 19 augusti 2012, 20:59
av Cpt Tuttle
Bild
För er som inte greppade min stötfångarlösning så kommer här en prototyp. Den är inte helt centrerad nu som synes, ett horn saknas och najtråd till handtaget var inte tänkt att finnas med i den färdiga konstruktionen...men ni kanske börjar haja nu hur det kommer se ut?

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 20 augusti 2012, 09:14
av Modspojken
Cpt Tuttle skrev:Bild
För er som inte greppade min stötfångarlösning så kommer här en prototyp. Den är inte helt centrerad nu som synes, ett horn saknas och najtråd till handtaget var inte tänkt att finnas med i den färdiga konstruktionen...men ni kanske börjar haja nu hur det kommer se ut?
Vi börjar naja hur det ska se ut nu, ja..

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 20 augusti 2012, 13:46
av Götesson
Blir nog jätte bra de här. Hur blir de med utblåset, blir inte de lite ivägen där?

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 20 augusti 2012, 16:32
av Cpt Tuttle
Modspojken skrev:
Cpt Tuttle skrev:Bild
För er som inte greppade min stötfångarlösning så kommer här en prototyp. Den är inte helt centrerad nu som synes, ett horn saknas och najtråd till handtaget var inte tänkt att finnas med i den färdiga konstruktionen...men ni kanske börjar haja nu hur det kommer se ut?
Vi börjar naja hur det ska se ut nu, ja..
:lol: Den var bra. :mrgreen:

Näe, utblåset kommer ju ut mellan hornen, så... Men ljuddämparen är allt annat än vacker där den sitter, kanske funkar måla den med svart värmefärg dock....

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 20 augusti 2012, 19:36
av Götesson
De låter bra :D

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 29 augusti 2012, 12:46
av Djo
bara en fråga har du 1 eller 2 ljuddämpare? tycker den ser väldigt stor ut den som du har på som man ser bakifrån så bara undrar?

tror den kofångarlösningen kommer bli fin fin med :D

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 1 september 2012, 08:14
av Cpt Tuttle
1, får hoppas att den räcker.

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 3 september 2012, 15:26
av Djo
Cpt Tuttle skrev:1, får hoppas att den räcker.
så stor som den ser ut att vara ska det nog inte vara några problem borde bli ett rätt lagomt ljud.

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 13 oktober 2012, 07:49
av Cpt Tuttle
Bild
Inte vidare snyggt med allt som hänger ner under bilen, jag börjar få en idé om att bocka till någon slags insynsskydd enligt bilden och bara dra ut slutröret där, enligt bild (ursäkta det lite slarviga slutröret men ni fattar principen i alla fall)...

Frågan är om det kan vara en förbättring för att slippa se all skit, eller om det blir som en hängbuk... :P

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 13 oktober 2012, 13:09
av PH_
Det fanns väl orginal stänkskydd som sträckte sig hela vägen från sida till sida, precis som du "paintat" in på bilden? Satt ett sådant med volvo-text längst bak under stötisen på en pv-sport i orört originalskick jag hade förmånen att få spana in för någon månad sedan iaf.

Sen om jag får inflika ett tips ang ljuddämparen. Varför inte montera den på tvären (såsom 240is bakre sitter orginal). Då kanske du får plats med en längre och effektivare ljuddämpare. Sen kan du smita ut med slutröret på sidan bakom ev. insynskydd.

Re: Volvo PV544 1965

Postat: 13 oktober 2012, 14:18
av Cpt Tuttle
PH_ skrev:Det fanns väl orginal stänkskydd som sträckte sig hela vägen från sida till sida, precis som du "paintat" in på bilden? Satt ett sådant med volvo-text längst bak under stötisen på en pv-sport i orört originalskick jag hade förmånen att få spana in för någon månad sedan iaf.

Sen om jag får inflika ett tips ang ljuddämparen. Varför inte montera den på tvären (såsom 240is bakre sitter orginal). Då kanske du får plats med en längre och effektivare ljuddämpare. Sen kan du smita ut med slutröret på sidan bakom ev. insynskydd.
Gillar inte den där breda stänklappen...
Även originaldämparen på PV sitter tvärs över men det känns väl lite som att man vill dra ett avgassystem så rakt som möjligt, och på längden är det då inga problem för dämparens skull (var den längsta raka rör hade i sitt sortiment och på längden är det gott om plats)...