Jo lättryckarn från v70 ska gå att få igenomDjo skrev:tar du rätt t5 motor så funkar den med efekt vrid moment har jag för mig jag läst men jag är inte riktigt säker.


Jo lättryckarn från v70 ska gå att få igenomDjo skrev:tar du rätt t5 motor så funkar den med efekt vrid moment har jag för mig jag läst men jag är inte riktigt säker.
D.Svensson skrev:Jo lättryckarn från v70 ska gå att få igenomDjo skrev:tar du rätt t5 motor så funkar den med efekt vrid moment har jag för mig jag läst men jag är inte riktigt säker.Men jag vill som ha den "riktiga" t5an med 225 hästar inregistrerad för det är den jag kommer köra på i sånafall.
Nä det är sant inte så stor skillnad på dom heheAxelGLT skrev:D.Svensson skrev:Jo lättryckarn från v70 ska gå att få igenomDjo skrev:tar du rätt t5 motor så funkar den med efekt vrid moment har jag för mig jag läst men jag är inte riktigt säker.Men jag vill som ha den "riktiga" t5an med 225 hästar inregistrerad för det är den jag kommer köra på i sånafall.
Det är nog ingen som märker att du byter till en 225 hästars senare. Annars går det säkert att trimma en 2,5 liters lättryckare rätt bra också.
Apropå minska effekten: vet jag inget om, fråga Bilprovningen om de.D.Svensson skrev:Okej låter bra!Lina skrev:Motoreffekten får man ändra på alla bilar. Med årsmodell 1975 eller äldre då slipper massa avgasregler.
Årsmodell 1975 & äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt & vridmoment.
I en 240 då får ha 220hk/275NM då krävs de ventillerade bromsskivor fram & 1031 bakaxel. (Går ju använda från nån annan bilmodell så kan ha ännu mer effekt!)Men jag har för mig att jag läst någonstans att man inte får minska effekten i en motor :p men det får jag alltså om jag skaffar nå papper som visar de på regbesiktning?
Då ska det vara möjligt att få igenom en t5a alltså om jag tar 1031an och bromsarna från min röda?