Sida 3 av 3

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Postat: 4 juli 2012, 16:47
av D.Svensson
Djo skrev:tar du rätt t5 motor så funkar den med efekt vrid moment har jag för mig jag läst men jag är inte riktigt säker.
Jo lättryckarn från v70 ska gå att få igenom :) Men jag vill som ha den "riktiga" t5an med 225 hästar inregistrerad för det är den jag kommer köra på i sånafall. :)

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Postat: 4 juli 2012, 20:00
av AxelGLT
D.Svensson skrev:
Djo skrev:tar du rätt t5 motor så funkar den med efekt vrid moment har jag för mig jag läst men jag är inte riktigt säker.
Jo lättryckarn från v70 ska gå att få igenom :) Men jag vill som ha den "riktiga" t5an med 225 hästar inregistrerad för det är den jag kommer köra på i sånafall. :)

Det är nog ingen som märker att du byter till en 225 hästars senare ;). Annars går det säkert att trimma en 2,5 liters lättryckare rätt bra också.

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Postat: 4 juli 2012, 21:01
av D.Svensson
AxelGLT skrev:
D.Svensson skrev:
Djo skrev:tar du rätt t5 motor så funkar den med efekt vrid moment har jag för mig jag läst men jag är inte riktigt säker.
Jo lättryckarn från v70 ska gå att få igenom :) Men jag vill som ha den "riktiga" t5an med 225 hästar inregistrerad för det är den jag kommer köra på i sånafall. :)

Det är nog ingen som märker att du byter till en 225 hästars senare ;). Annars går det säkert att trimma en 2,5 liters lättryckare rätt bra också.
Nä det är sant inte så stor skillnad på dom hehe ;) ja original blire inte vilket fall iaf :D

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Postat: 6 juli 2012, 03:23
av Lina
D.Svensson skrev:
Lina skrev:Motoreffekten får man ändra på alla bilar. Med årsmodell 1975 eller äldre då slipper massa avgasregler.
Årsmodell 1975 & äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt & vridmoment.

I en 240 då får ha 220hk/275NM då krävs de ventillerade bromsskivor fram & 1031 bakaxel. (Går ju använda från nån annan bilmodell så kan ha ännu mer effekt!)
Okej låter bra! :) Men jag har för mig att jag läst någonstans att man inte får minska effekten i en motor :p men det får jag alltså om jag skaffar nå papper som visar de på regbesiktning?

Då ska det vara möjligt att få igenom en t5a alltså om jag tar 1031an och bromsarna från min röda? :)
Apropå minska effekten: vet jag inget om, fråga Bilprovningen om de.

Ja om du har en 1031a på din röda då bara flytta över.

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Postat: 6 juli 2012, 21:41
av D.Svensson
jag har lamelldiff i min axel som sitter på nu, det är en 1030. Är det omöjligt att flytta över den till 1031an?

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Postat: 17 augusti 2012, 11:12
av D.Svensson
här vare länge sen man uppdatera nå :P Men jag håller fortfarande på med rostlagning på bilen, kapat ur och börjat fixa för skärmbyte bak osv. Har knackat lite och det har visat sig vara lite mer rost än jag först trodde, men ändå inte så farligt :)

Så planen är att laga all rost å fixa inför lack innan vintern, sen få den stå still och få lack till våren. Och under vintern ska framvagn, bakvagn å motor fixas så de är klart till våren :)

Har ryckt ur all el ur hela bilen, ska ta hela härvan från 89an och trycka i den :) Originalhärvan var skarvad överallt så kändes inge kul å hålla på med :)

Motorplanen just nu är att köra på B21an med MS.

Försöka se hur mycke man kan pressa ur den :D

Har sett lite på blocket att det finns MS för bara nå tusenlappar, färdiglött å klart :)

Är det värt å testa MS? :P


/Dennis

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Postat: 11 september 2012, 20:12
av D.Svensson
det här projektet har iaf stannat har kommit fram till att jag inte har tid (skola) å sen har jag inget garage att hålla på i så jag avslutar det

Men jag har sålt bilen till en kompis som ska bygga klart den iaf planerna lutar mot grupp a stilen så de blir säkert bra

Men blir säkerligen något nytt projekt iaf Lutar just nu mot en gammal mercadiesel som ska trimmas. men den som lever får se kanske bli d24 också en volvo är alltid en volvo

/Dennis