Just V70 av årsmodell -02 verkar vara en riktig strulbil, tyvärr.
Förstår mycket väl varför en sådan hamnar på skrot p.g.a. elfel.
Gasspjället, larmsirenen (NiMh-batteri inuti som läcker och förstör kretskortet) och instrumenthuset som sagt... Åtgärda sådant kan lätt kosta mer än vad bilen är värd.
Gav bara 9.000 kr för min, vilket i princip var värdet för inbetald skatt och de fina vinterdäcken som följde med.
Den andra; -04:an valde vi däremot för att många av "sjukdomarna" var åtgärdade då.
Baka kortet i ugn känns vanskligt med tanke på LCD:erna och andra plastdelar? Jag använde en lödstation som arbetar med varmluft och runt 400 grader.
Till detta flussmedel och "chipquik" blyfri lodpasta.
Anslutningarna på kretsarna var ingjutna i någon slags blå massa, som dock gick att lösa upp och gnugga bort med isopropanol.
Pilljobb utan dess like, men sparade några tusenlappar där iallafall.
Men som sagt så är jag tacksam över det enkla elsystemet på 200-serien!

Det är bilar som fortfarande kommer fungera om både 30 och 50 år, utan att något drastiskt händer annat än med LH-bilarna möjligtvis...
Börja hamstra förgasare och K Jet-sprut är mitt tips.
Men dagens bilar, och för all del ovan nämnda V70's...? Tyvärr alltså.
Det är såpass mycket elektronik som kommer behöva underhållas att det blir ett helt orimligt jobb ens för en fantast att hålla liv i allt.
Dessa bilar förlitar sig även på programvaror från Volvo, och vad händer när de slutar supporta en gammal V70 från början av 2000-talet?
Vi får väl hoppas att det är möjligt för entusiaster att över detta i framtiden, så att t.ex. ett utbytt eller renoverat instrumenthus faktiskt kan kodas in till bilen igen.