Sida 1 av 1

15 " fälgar på 245

Postat: 20 april 2012, 11:45
av spes
Hej.

Är helt ny på detta forum och jag börjar med en fråga direkt. Jag har en 245á a 91 års modell. Har haft 14" fälgar hittills men har nu stött på 2 problem. Dels är rullomkretsen så att hastighetsmätaren "går för fort" i förhållande till GPS hastigheten. Men värre är att 185/80 däck knappt går att få tag på. Helst vill jag ha lite högre däck för att få bättre rull s.a.s och få hastighetsmätaren att stämma bättre. Men då måste jag sätta på 15 " fälgar om jag inte skall sätta på jättebreda däck, vilket jag inte vill. Min fråga: Kan man sätta på 15 " fälgar och tex 205/70 däck på bilen utan att det blir problem med att däcken tar i nånstans eller andra problem?

Tacksam för svar.

Spes

Re: 15 " fälgar på 245

Postat: 20 april 2012, 12:09
av 240_kalle
205/70 tycker jag är hög profil. jag hade 205/60 15" och de var lika stora som de 14" jag hade.

Re: 15 " fälgar på 245

Postat: 21 april 2012, 10:02
av Djo
Det som är är ju att 240 orginal hade 185 70 14 däck och alla hastighets mätrare visar ju lite fel men äre mycket fel den vissar vet jag inte riktigt vad för fel det är.

Re: 15 " fälgar på 245

Postat: 22 april 2012, 09:06
av Cpt Tuttle
245 hade väl 185 fullprofil?

Re: 15 " fälgar på 245

Postat: 22 april 2012, 09:39
av Djo
Cpt Tuttle skrev:245 hade väl 185 fullprofil?
vad menar du med fullprofil? min 244 ståre 185 70 14 i paprena iallafal men kanske var högre på 245 det har jag ingen anning om.

Re: 15 " fälgar på 245

Postat: 22 april 2012, 16:23
av Per Nilsson
Cpt Tuttle skrev:245 hade väl 185 fullprofil?
Jajjemän stämmer helt riktigt.
Klart roligare enligt mig än lågprofilstrams.
Bortser man från lågprisdäck från asien
och transportvagnsdäck sk. c-däck.
Är utbudet riktigt skralt.
Vredestein har någon collection serie
med styckpris strax över tusenlappen styck.
Michelin har även i sitt entusiast sortiment
men då kostar det runt 3500kr st :shock:
Vid en snabb internet sökning.

Re: 15 " fälgar på 245

Postat: 22 april 2012, 16:49
av Modspojken
.

Re: 15 " fälgar på 245

Postat: 22 april 2012, 16:50
av Modspojken
Cpt Tuttle skrev:Klart roligare enligt mig än lågprofilstrams.
Amen.

Re: 15 " fälgar på 245

Postat: 27 april 2012, 15:33
av Cpt Tuttle
Djo skrev:
Cpt Tuttle skrev:245 hade väl 185 fullprofil?
vad menar du med fullprofil? min 244 ståre 185 70 14 i paprena iallafal men kanske var högre på 245 det har jag ingen anning om.
Fullprofil är 82 på radialdäck.
Heter ett däck bara "185R14" så är det alltså 82-profil.

Re: 15 " fälgar på 245

Postat: 1 maj 2012, 17:32
av Djo
Cpt Tuttle skrev:
Djo skrev:
Cpt Tuttle skrev:245 hade väl 185 fullprofil?
vad menar du med fullprofil? min 244 ståre 185 70 14 i paprena iallafal men kanske var högre på 245 det har jag ingen anning om.
Fullprofil är 82 på radialdäck.
Heter ett däck bara "185R14" så är det alltså 82-profil.
okej då vet jag det jäklar vilken hög profil men ja då har jag lärt mig något nytt tack för svar.

Re: 15 " fälgar på 245

Postat: 2 maj 2012, 21:09
av Cpt Tuttle
Det var lågt på den tiden. ;)
Diagonaldäcken låg på 100 i profilhöjd, vilket jag har för mig sänktes till 90 sedan, då kallades det "lågprofil".... :roll:

Re: 15 " fälgar på 245

Postat: 4 maj 2012, 15:04
av Djo
Cpt Tuttle skrev:Det var lågt på den tiden. ;)
Diagonaldäcken låg på 100 i profilhöjd, vilket jag har för mig sänktes till 90 sedan, då kallades det "lågprofil".... :roll:
haha så tiderna ändras idag är 35 låg profil 45 mittimelan och 55 hög profil typ haha.

men sen beror det ju på vad för bil man har med a-traktorn min har jag 185-65-14 fram och 225-70-14bak vilket ser fint ut på den då det är en duett.

roligt att jämnföra och se hur tiderna förändras. :)