Sida 1 av 1

styrväxel

Postat: 26 april 2012, 09:03
av schassen
Mig veterligen så finns det 3 olika styväxlar MED servo.
Frågan berör diesel 81 som är (känns) mer lättstyrd än mina andra 90 bensin och 2 st 92 bensin.
Är det en speciell styrväxel alt högre servo verkan på diesel bilarna?Pga tyngden.
Varför jag frågar? Håller på att konvertera en 90 bensin till diesel.
Flytta över allt då! Känner på mig att det svaret kommer.
Men har gjort i ordning en hel framvagn (bensin) som jag har diesel fästen på.Naturligtvis med nya diesel fjädrar.Och tänkte då även ha styrväxel monterad.Då kan jag ju skicka upp allt underifrån = lätt o snabbt.
MvhHans

Re: styrväxel

Postat: 26 april 2012, 10:16
av Jim
På polarens 244 diesel så kör han då med styrväxel från en bensin, och de funkar!

Fick du dit dieselfästena i hålen för bensinfästena i balken? för då vi konverterade den ovan nämnda 244an så fick vi byta balken eftersom dieselfästena tydligen skulle sitta längre ut

Re: styrväxel

Postat: 27 april 2012, 00:47
av classe
före 86 är fullservo,efter det lite trögare(mera vägkänsla)sätt på en före 86 pump(saignaw med behållare i pumpen) och du får ''lättare'' styrning (usa styrning)

Re: styrväxel

Postat: 27 april 2012, 07:32
av schassen
Tackar Jim och Classe för svaren.Och till Jim det var inga problem med fästena på min balk.Men jag har kanske fel då jag har ju inte motorn monterad på balken än.Till Classe Då vill jag nog ha fullservo. Lat som man är. Tackar för hjälpen mvh Hans

Re: styrväxel

Postat: 27 april 2012, 15:42
av Cpt Tuttle
classe skrev:före 86 är fullservo,efter det lite trögare(mera vägkänsla)sätt på en före 86 pump(saignaw med behållare i pumpen) och du får ''lättare'' styrning (usa styrning)
Kanske förklarar varför det var så jäkla härlig styrning på kompisens 245 -85, det mesta man kört från innan dess har ju saknat servo och de senare bilarna man kört med servo har inte varit i närheten av att ha samma fingertoppsstyrning. :roll: