Sida 1 av 1
Lite frågor om min B23E..
Postat: 27 april 2012, 14:24
av Holländaren
Jag börjar tro att motorn som jag tänkte stoppa ner i 242an är lite av ett hopplock.
En grej jag upptäckte när jag plockade av lite detaljer var att pulsair systemet fanns där, men det var inte anslutet till nåt för det fanns inga hål i toppen för det

Toppen är en 405 med spridarhål, den är märkt 79 så den kanske är bytt en gång i tiden. Bilen som motorn har suttit i var en 81as GLT, borde väl vara tillverkningsår 80 eller 81 då tycker man.
Jag var lite nyfiken om en B23E från 81 ska ha pulsair eller inte?
Nästa fråga då.. Det står helt still i huvudet. Vad är det här för pryl?

Det ser ju ut å vara nån slags givare, sladden är klippt och det är inte jag som har gjort det, motorn har gått bra utan den. Kan det vara en trigger som pekar på svänghjulet/startkransen? Och vad gör den isf på en B23E?
Om nu motorn alls är en B23E...
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 27 april 2012, 22:26
av Volvo245GLT
Jag har samma givare på den B21A som sitter i min 245 DL -77. Kabeln som går från den slutar i ett kontaktstycke på sidan om ventilkåpan.
Givaren är tydligen till för nått mätinstrument som Volvo använde förr i tiden.
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 28 april 2012, 00:52
av Amarace
Det är nån slags tändlägesgivare el nåt som 245GLT säger, Volvo hade ett instrument för det.
Angående Toppen så ska en 81 ha Pulsair, var just på 81 det introducerades, 79 och 80 har det inte. Så var glad för den där toppen

Men bytt kam är ju gjort, ska va H original på den där toppen, du hade väl K på den där?
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 28 april 2012, 06:55
av Holländaren
Jo det är K-kam i den. Men toppen kommer från en GT då mao? Med kammen från GLT:n då
Jag plockade av givaren igår och den ser som ni säger ut som en tändlägesgivare. Det såg ut som att den har tagit i svänghjulet för den var lite skadat. Blir nog att sätta en kort bult eller ett gummilock där istället.
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 28 april 2012, 16:12
av 240_kalle
sitter inget i orginal
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 28 april 2012, 22:33
av Amarace
Toppen kan ju va från en GLT 80 helt enkelt, eller en GT. Har själv en sån topp liggandes från en GLT -80, den har också tillverkningsår -79.
Toppen har ju säkert farit åt skogen på nåt vis och då har dom tagit en topp och det råkade vara en sån, och flyttade över kammen bara.
240_kalle skrev:sitter inget i orginal
Ehh, va?
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 29 april 2012, 09:27
av Holländaren
Ja just ja så kan de ju vara

Skönt att slippa pulsair systemet iaf, mindre grejer under huven är bra.
Den dära tändlägesgivaren, kan den möjligtvis ha gått till en liten svart kontakt/grej som sitter nånstans vid ventilkåpan? Satt ingen sån på just den här motorn men jag har sett det på andra motorer.
Jag hittade några märkningar på blocket där det stod 80 så jag antar att det är rätt bottendel iaf. Motorn var mindre av ett hoppplock som jag trodde, bara toppen som inte riktig stämmer egentligen.
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 30 april 2012, 13:54
av Laban
Holländaren skrev:Den dära tändlägesgivaren, kan den möjligtvis ha gått till en liten svart kontakt/grej som sitter nånstans vid ventilkåpan? Satt ingen sån på just den här motorn men jag har sett det på andra motorer.
Ja det stämmer.
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 2 maj 2012, 18:14
av 240_kalle
Amarace skrev:Toppen kan ju va från en GLT 80 helt enkelt, eller en GT. Har själv en sån topp liggandes från en GLT -80, den har också tillverkningsår -79.
Toppen har ju säkert farit åt skogen på nåt vis och då har dom tagit en topp och det råkade vara en sån, och flyttade över kammen bara.
240_kalle skrev:sitter inget i orginal
Ehh, va?
aaa.. okej, ursäkta.
sitter inget i hålet på b2xx motorerna, enbart ett gängat hål där
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 3 maj 2012, 20:39
av Lazze S
Instrumentet som anslöts i den kontakten var för bökigt så man slutade använda det för en massa år sen. Man övergick till vanlig stroboskop bara. Jobbade några veckor på Volvo 79 och redan då hade den tagits ur bruk. Vet inte riktigt när Volvo slutade montera varvtalsgivaren som den kallades.
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 7 maj 2012, 00:47
av volvoyamha
Varvtalsgivare existerar inte på en volvo med original motor... Varvtalet tas ifrån tändspolen, stift 15 tror jag, röd vit kabel.
Hallgivare sitter i fördelaren och tillhör LH2.2 (1988a) och svänghjulsgivare (induktivgivare) eller vad den heter till hör LH2.4.. (1988b)
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 7 maj 2012, 01:35
av Amarace
volvoyamha skrev:Varvtalsgivare existerar inte på en volvo med original motor... Varvtalet tas ifrån tändspolen, stift 15 tror jag, röd vit kabel.
Hallgivare sitter i fördelaren och tillhör LH2.2 (1988a) och svänghjulsgivare (induktivgivare) eller vad den heter till hör LH2.4.. (1988b)
Det är inte det vi pratar om här, utan en signal som tas ut via en givare på blocket för ett specialinstrument som Volvo hade en gång i tiden.
Och stift 15 är tändingsplus, 1 är "signal".
Re: Lite frågor om min B23E..
Postat: 8 maj 2012, 17:26
av volvoyamha
Amarace skrev:volvoyamha skrev:Varvtalsgivare existerar inte på en volvo med original motor... Varvtalet tas ifrån tändspolen, stift 15 tror jag, röd vit kabel.
Hallgivare sitter i fördelaren och tillhör LH2.2 (1988a) och svänghjulsgivare (induktivgivare) eller vad den heter till hör LH2.4.. (1988b)
Det är inte det vi pratar om här, utan en signal som tas ut via en givare på blocket för ett specialinstrument som Volvo hade en gång i tiden.
Och stift 15 är tändingsplus, 1 är "signal".
Okej då missuppfattade jag det hela, jag får be om ursäkt.
Jaha ja 1 var det kanske ja,
Detta ''uttag'' sitter väl mellan förgasaren och ventilkåpan lite mot tropeden på B23A alla fall.
Sedan går det en sladd ner till en givare precis under avtappningskranen.
Har oxå fundera vad detta var till för något.
Vy