Montera M90 växellåda och motor från en 940 turbo?
Postat: 27 juni 2012, 21:26
Hej
För att beskriva detta noggrant så börjar jag så här.
Bilen i fråga är en Televerks Volvo 245 -88A, 3,15:1 i bakaxelutväxling torsendiffad 1031 axel. Bilen börjar närma sig 40 000 mil med stormsteg, nästan ingen rost och bra bruksskick. Motorn har börjat slamra, det är säkert något lager eller liknande. Det är en B230F med 531 topp + VX-kam (toppen helrenoverades för 3000 mil sen). Jag hade M45 låda från början men jag bytte till M46 vilken jag fått byta 3 gånger den nuvarande växellådan har överväxeln gett upp och ingående lager viner. Jag har ingen direkt våldsam körstil, jag kör i regel ganska gubbigt men pga av min bakaxelutväxling så belastas växellådan mycket hård. Svis gubbarna har bekräftat det till och med och de rekomenderar en starkare låda.
Jag har kommit över en motor från en Volvo 940 -98 fulltrycksturbo med tillhörande motorstyrning inkl M90 växellåda + kardan, allt i gott skick.
1. Jag har läst bruksanvisningen för att montera M90 låda i 240 serien, jag tänkte lösa kardanproblemet med att förlänga en kardan, svarva ett rör som går att klämma på lite trögt och sedan punkta för att sedan helsvetsa. Erfarenheter?
2. Andras erfarenheter utav att regbesikta B230FT/FX motor? Behövdes intyg från en Volvo verkstad eller gick det bra med en allbilverkstad för att intyga att allt är korrekt gjort med kolkanister, avgasrening och motorstyrning?
3. Hur gjorde ni med intercoolern?
Jag vet att fördelaren behöver flyttas och att jag förmodligen behöver byta mellanaxel för att få fördelardrivning.
Övriga tips och trix tas tacksamt emot, även bilder på en liknande installation av motor.
För att beskriva detta noggrant så börjar jag så här.
Bilen i fråga är en Televerks Volvo 245 -88A, 3,15:1 i bakaxelutväxling torsendiffad 1031 axel. Bilen börjar närma sig 40 000 mil med stormsteg, nästan ingen rost och bra bruksskick. Motorn har börjat slamra, det är säkert något lager eller liknande. Det är en B230F med 531 topp + VX-kam (toppen helrenoverades för 3000 mil sen). Jag hade M45 låda från början men jag bytte till M46 vilken jag fått byta 3 gånger den nuvarande växellådan har överväxeln gett upp och ingående lager viner. Jag har ingen direkt våldsam körstil, jag kör i regel ganska gubbigt men pga av min bakaxelutväxling så belastas växellådan mycket hård. Svis gubbarna har bekräftat det till och med och de rekomenderar en starkare låda.
Jag har kommit över en motor från en Volvo 940 -98 fulltrycksturbo med tillhörande motorstyrning inkl M90 växellåda + kardan, allt i gott skick.
1. Jag har läst bruksanvisningen för att montera M90 låda i 240 serien, jag tänkte lösa kardanproblemet med att förlänga en kardan, svarva ett rör som går att klämma på lite trögt och sedan punkta för att sedan helsvetsa. Erfarenheter?
2. Andras erfarenheter utav att regbesikta B230FT/FX motor? Behövdes intyg från en Volvo verkstad eller gick det bra med en allbilverkstad för att intyga att allt är korrekt gjort med kolkanister, avgasrening och motorstyrning?
3. Hur gjorde ni med intercoolern?
Jag vet att fördelaren behöver flyttas och att jag förmodligen behöver byta mellanaxel för att få fördelardrivning.
Övriga tips och trix tas tacksamt emot, även bilder på en liknande installation av motor.