Sida 1 av 1
98 Oktan till B230A
Postat: 28 juni 2012, 07:36
av JanneL
Jag upplever att flera tankstationer tar bort 98 Oktan. För B230A är ju 98 Oktan rekommenderat.
Går det att ställa om tändningen så man kan köra på 95 Oktan? Eftersom i mitt fall motorerna är 1986 års modell så ska man ju enligt uppgift ändå använda blyersättning.
Re: 98 Oktan till B230A
Postat: 28 juni 2012, 13:05
av Modspojken
Har du Shell i närheten kan jag rekommendera V-Power. Dyrt som skam men hej vad det går!
Re: 98 Oktan till B230A
Postat: 28 juni 2012, 17:08
av robin_moppe
blyersättning behövs ej då du har alutopp med härdade säten i. tanka 95 oktan det funkar kanon.
Re: 98 Oktan till B230A
Postat: 28 juni 2012, 21:44
av stoffe
BF (blyfri) 98 oktan behövs ej till B230, oktantalet beskriver bränslets spiktålighet. Du har dessutom inte så hög grundkomp som gör att man måste ha högt oktantal på bränslet. Varför det är rekommenderat vet jag inte, har någon här upplevt att en B230A spikat pga av att man tankat BF95 istället för BF98? Det har säkert att göra med hur bränslekvalitéerna var förr gissningsvis.
För att ställa om tändningen så vrider man fördelaren, frågan är som sagt om det behövs. Det borde inte handla mer än om någon grad möjligtvis. Kanske det redan är inom fördelarfladdrets område ändå?
Re: 98 Oktan till B230A
Postat: 30 augusti 2012, 08:12
av Ahlbom
på min atraktor hade jag b230a och jag körde i 3år med 95 bensin och de funkar lika bra de
