Rostlagning av golv under stolarna

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Tilly

Rostlagning av golv under stolarna

Inlägg av Tilly »

Jag håller på att laga golv och trösklar på min 240 och just nu lagar jag golvet under den här upphöjningen som stolen sitter på (se bilden nedan). Problemet är ju att det är svårt att rostskydda plåten under där när man väl svetsat igen allt. Min fråga är om det påverkar bärigheten för stolen något om man tar upp ett lite större hål istället för det hål som är där från början. Inget jättehål men bara så att man kommer åt att rostskydda under.

Vad tror ni?

Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
janneR
Kontakt:

Re: Rostlagning av golv under stolarna

Inlägg av janneR »

Kör in en slang med spraymunstycke i det lilla hål som finns och spaya runt med lättflytande rostskydd, det bör räcka.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Tilly

Inlägg av Tilly »

Tja, fast jag får ju ändå en svetsskarv som inte går att behandla med någon rostskyddsfärg/primer. Lättflytande medel är ju bra men bara som komplement till rostskyddsfärg, enbart medel brukar inte räcka enligt mina erfarenheter. Så frågan kvarstår om det egentligen är något problem att förstora hålet lite så att det går att få dit en pensel och måla skarven.

Sedan äger jag ingen kompressor heller, annars hade det ju gått att spruta på t.ex. Hagmans gula primer. Men jag vill gärna göra det så enkelt som möjligt för mig just nu.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator

Inlägg av Posse »

Tilly skrev:Tja, fast jag får ju ändå en svetsskarv som inte går att behandla med någon rostskyddsfärg/primer. Lättflytande medel är ju bra men bara som komplement till rostskyddsfärg, enbart medel brukar inte räcka enligt mina erfarenheter. Så frågan kvarstår om det egentligen är något problem att förstora hålet lite så att det går att få dit en pensel och måla skarven.

Sedan äger jag ingen kompressor heller, annars hade det ju gått att spruta på t.ex. Hagmans gula primer. Men jag vill gärna göra det så enkelt som möjligt för mig just nu.
Om du inte redan sett dem, tipsar jag om

http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... aren#p4959

och

http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... n&start=40
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Skriv svar