Bil:
245 90 GLT/PKT
32000mil
B230F
Ej ABS.
Blir snart galen.
Började såhär:
Bromspedalen började kännas svampig (inte riktigt illa, men 50% pedalväg innan låsning)
Det gick ej att pumpa upp vacuum med avstängd motor
"Brake Failure" lampa lös.
Fick 30% sneddragning på framaxel
Fick 30% sneddragning på bakaxel
Efter lite tjat på besiktigningsgubben gick den iallafall igenom (30% är som bekant gränsen, men han var inte nöjd med pedalkänslan... vilket... ja, är givet.)
För några år sedan bytte jag:
Bromsslangar fram, bromsrör bak, bromsok bak.
Beslöt mig för att byta huvudcylinder (original har suttit där i 32000mil och 22år) kommit (beställt via KGK, dvs EJ biltema) så bytte jag den igår.
Tog inte många minuter att byta den, fina fisken tänkte jag.
Vilken tur att jag tog med mig bromsavluftaren från jobbet, dvs en som skapar 2kg övertryck och kontinuerligt fyller behållaren så man slipper springa och efterfylla hela tiden..
Men hur faaan jag än luftar är det luft kvar... Pedalen är sladdrig som sautan, värre än förut.
Det går att pumpa upp tryck med avstängd motor, den blir dock inte "stum" som hederliga 7/900 serien som jag luftat ett par hundra gånger..
Blir fan tokig.
Luftade 5L vätska igår, testade en miljard olika varianter. Både enligt Volvos gröna häfte (förvisso daterat 1976), men även enligt Haynes boken.
Hittade tillslut ett schema på nätet via mobilen, men inte den hjälpte heller.
Från volvos gröna häfte:

Har även luftat enligt:

Snart spränger jag bilfan i luften.
Framoken har jag provat att lufta på flera olika sätt. Öppna båda nedre nipplarna samtidigt (samma ok) Samt även att öppna båda sidor samtidigt, dvs ex. "båda ytter" följt av "båda inre"
Förbiser jag något i min sinnesförvirring?
Jobbat som mekaniker sedan 2005, men snart börjar jag i kassan på ICA, eftersom man tydligen inte är kapabel till att lufta en 240.