Volvo larm

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
DandanRacing

Volvo larm

Inlägg av DandanRacing »

Hej.

Polaren har köpt en 245 åttitalare med volvo larm men fick inte med någon dosa eller instruktion så han undrar hur man kodar in ny dosa till larmet?

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Lazze S

Re: Volvo larm

Inlägg av Lazze S »

Vilket larm är det ? Gärna en bild på boxen.
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Ska försöka fixa bilder.

//Andreas
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Haha tydligen tagit fel på tändstyrboxen..
Bild

940 bränsle relä?? :? eller sitter det samma i 240?
Bild

Kablarna som kommer från torpeden går från boxen i motorrummet och till reläet och verkar vara inskarvade i kablarna till boxen till höger..
Bild

Då skulle vi behöva hjälp med hur man kodar dosor till detta larmet istället :lol: Eller om någon vet vad det ska vara för dosa?
Bild

Bild

och lilla röran med kablar under bräden...
Bild

//Andreas
janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Bränslereläet på bilden återfinns i 700 och 900 modeller också. Inskarvningarna från/till tändstysboxen skulle kunna förklaras med att man bytt tändstyrbox, den typen av box har nämligen den egenheten att om du lossar kontaktdonet vid boxen så brukat kontaktblecken förstöras så därför har nog den förre ägaren när han tog en annan från skroten helt enkelt kapat kablarna och sen skarvat in.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Det larmet kan du nog glömma. Fjärren till den är fabrikskodad och har utgått sen länge. Leta efter ett Cargardlarm typ 950S om du har c-lås, 650S om du inte har. Dom fjärrarna går fortfarande att få tag på, och dom som är märkta S kodar du själv in. 850S kan du tyvärr inte använda begagnat.

Larmet på bilden såldes aldrig av Volvo utan var ett universallarm för olika bilar och styrde även c-lås. Har haft flera, men dom brukade krångla. Ingen glaskross, bara en larmmarkör.
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Vi for till lokala återförsäljaren och de hade dosor hemma, kostade 400kr/st och kodas genom att man vrider tändningen av och på 5ggr och sen trycker in knappen på dosan.. killen på åf sa att det larmet hade allt(glaskross, motorhuv, baklucka osv) förutom centrtallåsfunktion men vet i f*n om det stämmer då det är kopplat till rattlås(enligt förra ägaren) och lite allt möjligt i bilen :?

Vi tänkte kolla upp larmets alla inkopplingar innan polaren åker och köper en ny fjärr för det är några ungdomar som har hjälpt tidigare ägaren(snäll gammal tant) att skruva :(

Tack för hjälpen :D

//Andreas
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Suck enligt dessa två så visade ÅF killen fel dosa :x han blandade säkert ihop det med något annat larm :(
Killen visade denna dosa.. Bild

http://cargard.defa.com/pdf/m_cgmicr.pdf montering
http://cargard.defa.com/pdf/b_cgmicr.pdf bruskanvisning

Blir nog att göra som lazze skrev och leta annat larm om han vill ha larm i bilen..

//Andreas
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Följd fråga går det att ta ett larm från en 850 och få in det i en 245?
Tror det är volvo org, dosan med en lite större rektangel och en lite mindre rektangel.. denna dosan Bild

//Andreas
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Som jag skrev så är det endast larm med ett S på slutet som går att koda in själv. Volvos fjärr går utmärkt att ersätta med Cargard, för alla tillverkades av CSD en gång i tiden. Nu är det sålt till Defa i Norge och KGK är återförsäljare. Jag ljuger inte medvetet om jag vet att jag har lite kött på benen. Annars har jag ett beg larm, CG 900 med 2 fjärr från en 745 -88. Har inte testat det men det klarar även c-lås OCH har glaskross. Hör av dej till mej via pm så det inte blir nån smygannons. Allt i mont o brux hittar du i pdf på nätet till samtliga larm. Tror jag har reklambroschyrer kvar från Micro-larmet. Om du kollar på larmindikatorn så har den bara 2 kablar. Med glaskross har den 4. Visst kan du montera in VGA-II i din 240, men problemet blir att hitta kablage och sånt då nästan allt till dom har utgått hos Volvo. Billigt larm CG900, bra och pålitligt larm CG 950S.
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Lazze S skrev:Som jag skrev så är det endast larm med ett S på slutet som går att koda in själv. Volvos fjärr går utmärkt att ersätta med Cargard, för alla tillverkades av CSD en gång i tiden. Nu är det sålt till Defa i Norge och KGK är återförsäljare. Jag ljuger inte medvetet om jag vet att jag har lite kött på benen. Annars har jag ett beg larm, CG 900 med 2 fjärr från en 745 -88. Har inte testat det men det klarar även c-lås OCH har glaskross. Hör av dej till mej via pm så det inte blir nån smygannons. Allt i mont o brux hittar du i pdf på nätet till samtliga larm. Tror jag har reklambroschyrer kvar från Micro-larmet. Om du kollar på larmindikatorn så har den bara 2 kablar. Med glaskross har den 4. Visst kan du montera in VGA-II i din 240, men problemet blir att hitta kablage och sånt då nästan allt till dom har utgått hos Volvo. Billigt larm CG900, bra och pålitligt larm CG 950S.
Ber om ursäkt om jag skrev så det lät som vi inte trodde på dig :oops:
Jag gillar verkligen volvos dosor därför jag skulle vilja ha det larmet :lol: räcker egentligen om det bara går att koppla det så man låser och låser upp med dosan :lol: :mrgreen:

//Andreas
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Om du inte är rädd för lite kabelsörja så kan du dra kablarna själv och pressa på helgjutna 2,8 och 6,3 mm flatstift. För larmdioden och glaskrossen använder du den specialkabel som sitter på bl.a 850 med VGA-II. Kablarna från själva larmboxen är ju sen enkla att dra vidare men se till att du har ett riktigt kopplingsschema till larmet. Hittade ett sånt larm nyligen monterat i en Mazda 626 :roll: Tyvärr utan fjärren, men glaskrossen gjorde mej nyfiken då jag normalt inte letar i japsare.
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Trevligt, inga problem med att dra kablar tycker det är kul.

Hur blir det med förardörren? jag har centrallås men det sitter väll ingen motor i förardörren? :?
Har genom en kompis tillgång till flertalet på väg att skrotas 940 och 740 där jag kan plocka centrallåsmotor om det hjälper, vet att själva motorn är samma för vi plockade en från en 760 till polarens 245 -88 och den passade perfekt i fästet och fungerade :)

Just ja går det att få centrallåsöppning på passargerardörren?

//Andreas
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Monterar du in en extra motor i förardörren, antingen original eller universal, så funkar c-låset i hela bilen. På 244 86- kan du även sätta i bakluckan. Där var 245an tidigare ute med motor.
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Jahopp då har man plockat detta men glömde den lilla fyrkanten med diod på som är med på den lånade bilden men plockade socklarna till reläet och orginaldosa =)
Bild

Någon som vet vart man kan hitta en manual? :?

//Andreas
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Kan detta vara rätt? finns kopplingsshema längst ner.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic ... System.pdf

Borde jag plockat något mer från bilen? tex bakluckelås eller liknande? känns som jag borde plockat massor mer då jag kollar på alla grejerna på kopplingsshemat :?

//Andreas
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Hoppas dessa länkar funkar nu, ska vara manualer till vga-I och vga-II..
http://ebookbrowse.com/gdoc.php?id=2860 ... 3d15d879f4
http://ebookbrowse.com/gdoc.php?id=2984 ... 0179769c7d

//Andreas
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

Till 240 kan du tillverka en egen larmdiod. Ta nån lämplig plasthållare, för original till 240 ska man borra hål i en bricka i mittkonsollen. Där syns den dåligt. Själv tog jag dosa från ett annat larm och la in en blå diod.
DandanRacing

Inlägg av DandanRacing »

Kanske en sådan Diod fungerar att kläma fast framför brädan.

Har jag tolkat schemat rätt?
Larmet Kopplas till blinkers, dörrkontakter+huv och baklucka, centrallås, nyckel? eller måste man koppla in alla funktioner för att få det att fungera?

//Andreas
Lazze S

Inlägg av Lazze S »

DandanRacing skrev:Kanske en sådan Diod fungerar att kläma fast framför brädan.

Har jag tolkat schemat rätt?
Larmet Kopplas till blinkers, dörrkontakter+huv och baklucka, centrallås, nyckel? eller måste man koppla in alla funktioner för att få det att fungera?

//Andreas
Biltemas diod är för 12V direkt. Den till larmet kräver inget motstånd då det finns i larmboxen. Du kan även koppla så du får med 2 dioder.
Skriv svar