Sida 1 av 2

Instrument, indikerinslampor

Postat: 28 november 2011, 13:02
av DandanRacing
Hej

Jag har ett problem med min 245 -93 att när jag tänder helljus så lyser helljusindikeringslampan nästan bara vitt och iriterande starkt..

Någon som vet om den färgade plasten finns att köpa någonstans?

Mvh Andreas

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 28 november 2011, 17:10
av LuvaN
Finns att beställa hos Volvo.
Eller direkt från gcp.se

Artikelnr 3523907
Pris: ca 220-250:-

Mvh
Alexander

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 29 november 2011, 01:22
av Joppe_Johndeere
Känns som det är omotiverat dyrt att köpa nytt, skroten nästa skulle jag satsa på. Sätt dubbelt om det ändå blir för starkt ljus.

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 29 november 2011, 02:02
av Amarace
Måla glödlampan är klart enklaste lösningen, men mindre original såklart.

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 29 november 2011, 09:48
av DandanRacing
haha jo 250:- var lite saftigt, blir till att åka till skroten o leta lite :D

//Andreas

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 29 november 2011, 09:53
av janneR
DandanRacing skrev:Hej

Jag har ett problem med min 245 -93 att när jag tänder helljus så lyser helljusindikeringslampan nästan bara vitt och iriterande starkt..

Någon som vet om den färgade plasten finns att köpa någonstans?

Mvh Andreas
Tyvärr är det nog så att den där helljuslampan i instrumentpanelen lyser starkt. Plocka isär instrumenthuset och sätt ett dämpande filter där helljussymbolen sitter.

Mvh Janne

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 29 november 2011, 12:44
av Lazze S
Ersätt den med en blå diod så slipper du problemet. Finns en på Tradera som säljer 5-pack för 39.- färdiga för 12V. Kolla under Styling. (om du nu har VDO)

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 30 november 2011, 22:07
av Volvo245GLT
Blå 3 mm LED från Kjell & Co (2:95 kr/st), en resistor på 2,2-3,3 Kohm för svagare ljus (plockas ur nån gammal datorskärm eller annat elektronikskrot) och sen är det bara att sätta sig med lödkolven! :)
Slipa av toppen lite på lysdioden så får du en bra spridning på ljuset. Och när du ändå håller på så ta även den gröna lampan som indikerar halv/parkeringsljus, och varför inte instrumentbelysningen? (kör med 1 Kohm där alt, två dioder i serie och 470 ohm)

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 30 november 2011, 23:46
av Amarace
Linus,en fundering, jag kör med 470-570 Ohms motstånd när jag löder mina, fungerar utmärkt, du menar att det blir för lite mostånd eller?
Har inte haft några problem, kör i över ett år med dom första jag gjorde. (till 240, bytte allt i instrumentering där, och nu har jag så i 940'n)

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 1 december 2011, 03:29
av janneR
c:a 500 Ohm duger alldeles utmärkt.

Mvh Janne

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 1 december 2011, 10:43
av Cpt Tuttle
Har för mig att redan när Teknikens värld långtestade en 240 1975 så skrev de att "En störande detalj är att helljuslampan lyser så starkt så den rent av bländar".

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 1 december 2011, 12:03
av janneR
Stämmer bra det.

Mvh Janne

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 1 december 2011, 12:30
av DandanRacing
Tack för alla tips :D

Blir till att leta efter en beg plast.
Senare får jag nog ordna med dioder eller svagare lampor..


Mvh Andreas

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 1 december 2011, 15:12
av Volvo245GLT
Amarace skrev:Linus,en fundering, jag kör med 470-570 Ohms motstånd när jag löder mina, fungerar utmärkt, du menar att det blir för lite mostånd eller?
Har inte haft några problem, kör i över ett år med dom första jag gjorde. (till 240, bytte allt i instrumentering där, och nu har jag så i 940'n)
Räknar man med en drivspänning på 15-16 V (generatorn laddar fullt en kall vinterdag) så bör man använda åtminstone 560 ohm i serie till en ensam diod.
Funkar utmärkt med 470 också, men har diodtillverkaren varit lite för optimistisk med strömstyrkan som en viss LED klarar så kommer den slitas ut i förtid p.g.a. värmeutvecklingen och tappa i ljusstyrka.
Råkade själv ut för det med några vita 5 mm LED. Enligt databladet så skulle de klara 30 mAh, och de gjorde de ju också i kanske 100 timmar eller så innan man knappt såg mätartavlorna som de var tänkt att lysa upp...
Kopplade 2 st i serie med 470 ohm och sen var det inga problem med varken ljuset eller hållbarheten. :)

Till just indikeringslampor i instrumenthuset, knappar m.m.. så brukar det som sagt bli lagom med 2,2-3,3 Kohm. Man vill ju inte att det ska lysa för starkt.

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 1 december 2011, 15:22
av janneR
Om laddningen efter laddregulatorn ligger mellan 15 och 16 Volt så är det nog något fel på regulatorn.

Mvh GK

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 1 december 2011, 23:28
av Lazze S
Han menade nog 13,8 V då det är standardvärdet i topp.

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 2 december 2011, 13:28
av Volvo245GLT
Om laddningsregulatorn är temperaturkompenserande så ligger spänningen en bit över 15 volt efter start i sträng kyla.
Ju lägre temperaturen är desto högre spänning behövs det ju för att ladda ett blybatteri.

Trist om man (som i fallet jag beskrev) åker på att göra om allt igen efter ett par år eller så... :? Poängen med LED-belysning är ju att det ska bli snyggt, men även att det ska kunna funka betydligt längre än de 20 år som originallamporna hängde med.

Det brukar dessutom kunna bli ganska höga temperaturer bakom instrumenthuset och fläktreglagen, så det bör man också ha i åtanke. Ger man en LED 30 mAh i det läget så finns risken att den blir för varm och dör i förtid.

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 3 december 2011, 15:28
av Lazze S
Instrumentbelysningen på 88B-93 är ju ett tydligt exempel. Det verkar vara den enda Volvo där man ersatt belysningen med halogenlamper. Varenda kretskort man tittar på ser bränt ut runt dom. Sen kostade dom över 50.-/st på Volvo som är dom enda som har/hade dom.

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 4 december 2011, 19:25
av Dturpin
Håller med, designa för 15-16volt annars är risken att det blir kortlivat. När jag designar elektroniklösningar till bilmiljöer så brukar jag se till att det klarar minimum 16V kontinuerlig drift, runt 30V kortvarigt och spikar på runt 100V (loaddumps är jobbigast då dom innehåller så mycket energi). Det är lätt att glömma att det finns en ganska stor tröghet i regleringen. Här är en bild när jag stänger av någon strömförbrukare och regulatorn inte hinner reglera ner, direkt är vi uppe i 15.5V.

Bild

Visserligen är spiken i detta fallet ganska kort men och andra sidan är det ett snällt fall (direkt på batteriet, inte så mycket ström).

Re: Instrument, indikerinslampor

Postat: 15 december 2011, 09:21
av seglaren
Jag har funderat lite på LED till instrumenthuset, hur ser det ut? Har sett dem på Skruvat.se . De verkar kosta ungefär lika mycket.