Volvo 245 -90 kallstarts problem

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Volvo-Freddie

Volvo 245 -90 kallstarts problem

Inlägg av Volvo-Freddie »

Som sagt så har man införskaffat en 245a med B200F maskin som inte vill gå som den vill,Någon gång kan den starta och hållas just och just igång men stannar vid gaspådrag och någon gång startar den inte alls. Bränsle får den och tänder nog. Luftmassamätaren är utbyt. Kan det möjligtvis vara lambdasonden som jävlas? Tacksam för svar :)
Fattig är bara den som räknar sina pengar

Bild

Volvo your dream our reality
janneR
Kontakt:

Re: Volvo 245 -90 kallstarts problem

Inlägg av janneR »

Bara för att utesluta bränsleproblem så bör du prova med startgas men det kanske du redan gjort?

Vid startförsök med startgas så lossar du någon av slangarna som går till spjällhuset och sprutar in startgasen. Sätt sedan tillbaka slangen och gör startförsök.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Volvo-Freddie

Har redan testat med startgasen,men kom på det att det finns ju felkods läsaren på den så efter noggrannare titt så var det fel i tändsystemet :roll: . Ska undersöka saken närmare

Bild

janneR
Kontakt:

Inlägg av janneR »

Volvo-Freddie skrev:Har redan testat med startgasen,men kom på det att det finns ju felkods läsaren på den så efter noggrannare titt så var det fel i tändsystemet :roll: . Ska undersöka saken närmare
Vilken felkod fick du?

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Volvo-Freddie

Njaa! om man kan kalla det felkod.Men diagnostestern (den som är på förarskärmen) då vi stack in instickskontakten i den utan att tynga på knappen så glödde lampan svagt på det hålet där man söker efter felkoder i tändsystemet. Men när man väl hade tyngt på knappen så blinkade den 1-1-1 som då betydde att den inte hade något fel. Men då på kvällen när jag då gått å lagt mej så kom jag på det att den dog vid gaspådrag vilket då betyder att det måste ligga något fel i bränsletillförseln.Så nästa dag kollade jag så att bränslepumparna funktionerade vilket då gav framgång. Det var pumpen utanför tanken alltså den som ska ge högre tryck till systemet som inte funkade som den skulle.Då var det första jag kollade var ledningarna och säkringarna. Så lade jag en kabel mellan 4ans säkring å 6ans så då började den ticka så hade jag den att gå en stund. Efter ett tag så tog jag bort kabeln och startade bilen och den gick som ny och ahr fungerat prickfritt sedan dess :D

Bild

Skriv svar