taz Volvo 240GL -88
Postat: 16 januari 2013, 00:50
Jag har länge spanat på 200-serien, men det har varit 7/900 bilar hela tiden så nu vart det dags!
Jag gillar 240 för dess vägegenskaper, låga vikt och trevliga bakvagn (jämfört med 740/940).
Hursom!! En ljusblå 240 med LH2.4 inhandlades. Mätarställningen stod på ca 24 X00 mil vilket får betraktas som ganska lågt.
Jag har mycket godis på hyllan från en 740 jag hade. Det första som gjordes var att byta motor och svänghjul (gamla var felfri) till lite roligare grejer.
Spec:en på nya motorn är såhär:
B230FD -94 bottendel (oljekylda kolvar, 14 000 mil)
531 topp från 940 -92, bytta pinnbultar, planad 1.5mm, inslipade ventiler, ventilspel ställt till 0.30-0.35mm (tight å fint), K-kam monterad
Svänghjul från B23 lättat till 4.7kg med LH2.4 automatlådekrans och Sachs 766 platta.
Vad som nu i stora drag återstår är:
[ ] Se över broms vänster fram (akut - anliggande mycket)
[ ] Montera 3.91 slutväxel och slungdiff i en annan 240 1031-axel
[ ] Laga rost i tröskel och golv och skärmkanter
[ ] Hyfsa til avgassystem
[ ] Montera ett rostskyddat tokfräscht Biltema drag som hämtades på skroten
[ ] Montera USA-blinkers fram
[ ] Bygga om en äldre 80-tals rutgrill så den passar skapligt i sargen för -88 (annan grill som byggs vid sidan)
[ ] Montera på 14" slotmags på sommarn
[ ] Byta bakfjädrar till något som inte hänger med röven
[ ] Sänka/byta fjädrar fram
[ ] Besiktiga innan maj
Jag gillar 240 för dess vägegenskaper, låga vikt och trevliga bakvagn (jämfört med 740/940).
Hursom!! En ljusblå 240 med LH2.4 inhandlades. Mätarställningen stod på ca 24 X00 mil vilket får betraktas som ganska lågt.
Jag har mycket godis på hyllan från en 740 jag hade. Det första som gjordes var att byta motor och svänghjul (gamla var felfri) till lite roligare grejer.
Spec:en på nya motorn är såhär:
B230FD -94 bottendel (oljekylda kolvar, 14 000 mil)
531 topp från 940 -92, bytta pinnbultar, planad 1.5mm, inslipade ventiler, ventilspel ställt till 0.30-0.35mm (tight å fint), K-kam monterad
Svänghjul från B23 lättat till 4.7kg med LH2.4 automatlådekrans och Sachs 766 platta.
Vad som nu i stora drag återstår är:
[ ] Se över broms vänster fram (akut - anliggande mycket)
[ ] Montera 3.91 slutväxel och slungdiff i en annan 240 1031-axel
[ ] Laga rost i tröskel och golv och skärmkanter
[ ] Hyfsa til avgassystem
[ ] Montera ett rostskyddat tokfräscht Biltema drag som hämtades på skroten
[ ] Montera USA-blinkers fram
[ ] Bygga om en äldre 80-tals rutgrill så den passar skapligt i sargen för -88 (annan grill som byggs vid sidan)
[ ] Montera på 14" slotmags på sommarn
[ ] Byta bakfjädrar till något som inte hänger med röven
[ ] Sänka/byta fjädrar fram
[ ] Besiktiga innan maj