Sida 1 av 2

Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 10 april 2013, 09:34
av marcusg
Håller på att koppla in ett vanligt 240 instrument i mitt projekt. Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig vilka kablar måste kopplas in för att få hastighetsmätare och varvräknare att fungerar? Har kollat på kopplingsschemat ett antal timmar nu och försökt ett antal gånger utan framgång.... Instrumentet är från 85 med elektronisk hastighetsmätare. vill ju ut och köra :)

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 10 april 2013, 10:33
av janneR
Vad är det för projekt det är fråga om, årsmodell och så vidare.

Mvh Janne

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 10 april 2013, 11:20
av marcusg
janneR skrev:Vad är det för projekt det är fråga om, årsmodell och så vidare.

Mvh Janne
Är till detta http://forum.svenska200klubben.com/view ... =22&t=1739
typ inget är original längre. Problemet är att jag inte blir klok på var jag behöver mata med ström och jorda för att få det att fungera. Funktionerna jag är ute efter är hastighetsmätare, varvräknare, indikator till blinkers och helljus.resten behövs ej.

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 10 april 2013, 11:58
av janneR
Eftersom inget är original längre så blir det svårt då färgkoder och sådant inte längre ger någon info. Är hastighetsmätaren original Volvo 240 eller.......

Varvräknaren får ju normalt signal från tändspolens primärkrets (lågspänningen) på minussidan.

Om inte hastighetsmätaren är original så måste du ha uppgifter var signal och plus respektive minus skall gå, alltså till vilka stift. Står det inget vid kopplingsstiften. Det är mycket svårt att hjälpa dig på distans. Försök ge lite mer uppgifter om var du har givaren till hastighetsmätaren och om du har pejl på vilka färger det är på kablarna från givaren och exakt vad du har för hastighetsmätare, tillverkare och vilken bil som den suttit i och om det var standard för den bilen.

Gratulerar förresten till ett snyggt bygge.

Mvh Janne

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 10 april 2013, 12:39
av marcusg
janneR skrev:Eftersom inget är original längre så blir det svårt då färgkoder och sådant inte längre ger någon info. Är hastighetsmätaren original Volvo 240 eller.......

Varvräknaren får ju normalt signal från tändspolens primärkrets (lågspänningen) på minussidan.

Om inte hastighetsmätaren är original så måste du ha uppgifter var signal och plus respektive minus skall gå, alltså till vilka stift. Står det inget vid kopplingsstiften. Det är mycket svårt att hjälpa dig på distans. Försök ge lite mer uppgifter om var du har givaren till hastighetsmätaren och om du har pejl på vilka färger det är på kablarna från givaren och exakt vad du har för hastighetsmätare, tillverkare och vilken bil som den suttit i och om det var standard för den bilen.

Gratulerar förresten till ett snyggt bygge.

Mvh Janne
Ska försöka vara lite mer tydlig Själva instrumentethuset kommer från 240 -85 med elektronisk hastighetsmätare inkl varvräknare, givaren på bakaxlen är från samma bil och det är rätt triggerhjul. Det jag inte blir klok på är var man ska ha +12 och jord på själva instrumentethuset tex varvräknaren har ju ingen extern ström utan tar det från instrumenthuset.

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 10 april 2013, 13:38
av janneR
Gå in på jon-eriks site för han har en hel del där som du nog kan ha intresse av, han har en del scheman över instrumenhusens stift.

Har du rivit ut det gamla kablaget? Har du kontaktstyckena kvar med kablar?

Mvh Janne

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 10 april 2013, 15:48
av marcusg
Hej
Kollade på http://www.240.se/240el.html och testade lite dock utan lycka...
Har kontaktstyckena till instrumentet med en bit kabel...

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 10 april 2013, 17:32
av janneR
jag blir lite förvånad också när du skriver att huset är från en 85:a för elektroniska hastighetsmätare kom väl inte förrän 86. I alla fall så får ju allt i instrumenthuset sin ström från tändlåset och vad jag minns så är det stift 3 på hastighetsmätaren som skall ha ström och jag tror att stift 2 är signal och i så fall bör väl 1:an vara jord. om du har det gamla kablaget kvar kan du ju kolla vad det är för färg på kablarna från givaren och sen se vad du har i resterna av kablaget uppe vid instrumenthuset.

Mvh Janne

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 11 april 2013, 15:53
av marcusg
janneR skrev:jag blir lite förvånad också när du skriver att huset är från en 85:a för elektroniska hastighetsmätare kom väl inte förrän 86. I alla fall så får ju allt i instrumenthuset sin ström från tändlåset och vad jag minns så är det stift 3 på hastighetsmätaren som skall ha ström och jag tror att stift 2 är signal och i så fall bör väl 1:an vara jord. om du har det gamla kablaget kvar kan du ju kolla vad det är för färg på kablarna från givaren och sen se vad du har i resterna av kablaget uppe vid instrumenthuset.

Mvh Janne
Kan ju vara tillverkningen som är 85? instrumentet är märkt med 273 7.85..
Hur kan det vara jord på en kablarna som går till givaren till hastighetsmätare? finns ju ingen jordfläta eller liknande mellan bakaxeln till karossen.

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 11 april 2013, 16:10
av janneR
Normalt kommer det två kablar från givaren, den ena är såvitt jag vet signal och den andra signaljord. Jord fås genom instrumentet som ju är jordat. Det är som sagt mycket svårt att hjälpa dig när inte elsystemet är standard och man inte kan se det på plats.

Mvh Janne

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 11 april 2013, 18:35
av Enbacka
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 8105_o.jpg

såhär ska hastighetsmätaren vara kopplad iaf,har nog scheman på resten någonstans också

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 12 april 2013, 10:13
av marcusg
Är jag rätt ute att det är bara jord på 32/4 för själv instrumentet?

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 12 april 2013, 11:01
av janneR
32/4 är i alla händelser en jordanslutning som går mellan jord och instrument.

Mvh Janne

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 12 april 2013, 12:40
av marcusg
Börjar tro att varvräknaren är kass, vad jag förstår så ska det ju räcka med jord på 34/4 och ström på hastighetsmätaren samt signal till varvräknare för att den ska fungera.

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 12 april 2013, 14:50
av Lazze S
Elektroniska sitter redan på 80, men officiellt kom dom 86 i produktionen.

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 12 april 2013, 15:33
av janneR
Lazze S skrev:Elektroniska sitter redan på 80, men officiellt kom dom 86 i produktionen.
Tack för utökande av mitt eventuella vetande :) .

Mvh Janne

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 13 april 2013, 16:50
av Lazze S
janneR skrev:
Lazze S skrev:Elektroniska sitter redan på 80, men officiellt kom dom 86 i produktionen.
Tack för utökande av mitt eventuella vetande :) .

Mvh Janne
Dessa satt på en del provbilar som gick till försäljning. Delad baxel typ 760 i alu och baksidan av instrumentet ser nästan hemmagjort. Har bara hittat 1 hittills.

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 19 april 2013, 21:10
av marcusg
Någon som kan ge lite tips på hur man ser hur gammalt instrumentet är?

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 22 april 2013, 17:12
av Lazze S
Brukar varastämplat på baksidan av kretskortet i en typ triangel.

Re: Koppla in instrument HJÄLP

Postat: 30 april 2013, 06:17
av marcusg
Problemet löst med instrumentet och ett steg närmare besiktningen. 8-)