Sida 1 av 1
M46 (OD-lådan)
Postat: 11 april 2013, 09:15
av RallyHenrik
Halloj!
Har ett litet problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.
Jag undrar om någon vet vart "Plug to 4th gear ground switch" på M46 (Overdrive) ska sitta på lådan?
Den översta bilden, röda kabeln:
http://www.davebarton.com/pdf/240_M46_O ... arness.pdf
Väldigt tacksam för svar då jag håller på att bli tokig på vart den kabeln ska sitta. Släng gärna in en bild på lådan vart den ska sitta ifall det är fler än jag som undrar.
På solenoiden finns 2 flatstift vet ja, men de står ju inte vad dom går till eller vart. Som sagt väldigt tacksam för svar då ja vill kunna lägga i OD:n BARA på sista växeln.
Mvh Henrik, rallyhenrik @ hotmail.com
Re: M46 (OD-lådan)
Postat: 11 april 2013, 11:35
av Björne
Vad är det för årsmodell på lådan/bilen?
4th gear ground switch låter som givaren på höger sida av locket som jordar relät/solenoid när man får i 4ans växel
Re: M46 (OD-lådan)
Postat: 11 april 2013, 11:47
av Erling
Hjälper denna bild?

Re: M46 (OD-lådan)
Postat: 11 april 2013, 12:06
av Björne
4th gear ground switch?
Re: M46 (OD-lådan)
Postat: 11 april 2013, 12:19
av Björne
Re: M46 (OD-lådan)
Postat: 11 april 2013, 16:41
av RallyHenrik
Tack Erling & Björne! Ni är Guld värda! Nu ska det bara dras å kopplas in
Bilen det gäller är en 242 -75 med M46 (J-Type, Serial Nr 27/115659, 035054 står det på en bricka på lådan) Vet inte vilken bil den kommer ifrån. En kompis hade den liggnas utanför sitt garage.
Re: M46 (OD-lådan)
Postat: 11 april 2013, 22:50
av Amarace
Då beror det på årsmodell på lådan, fram till 1980 är den där brytaren konstruerad på ett annat vis, två stift som får kontakt när fyran läggs i, då går strömmen ner till solenodien genom den brytaren (lägger man ur 4:an så åker overdriven ur, lägger man i 4:an igen så åker den i). 81 o nyare har den enpoliga som jordar ett relä.
Re: M46 (OD-lådan)
Postat: 12 april 2013, 06:29
av Björne
Amarace skrev:Då beror det på årsmodell på lådan, fram till 1980 är den där brytaren konstruerad på ett annat vis, två stift som får kontakt när fyran läggs i, då går strömmen ner till solenodien genom den brytaren (lägger man ur 4:an så åker overdriven ur, lägger man i 4:an igen så åker den i). 81 o nyare har den enpoliga som jordar ett relä.
Just de! .. Bra tänkt. Det är dessutom inte relästyrt .
Re: M46 (OD-lådan)
Postat: 12 april 2013, 06:33
av Björne
RallyHenrik skrev:Tack Erling & Björne! Ni är Guld värda! Nu ska det bara dras å kopplas in
Bilen det gäller är en 242 -75 med M46 (J-Type, Serial Nr 27/115659, 035054 står det på en bricka på lådan) Vet inte vilken bil den kommer ifrån. En kompis hade den liggnas utanför sitt garage.
Hmm då blir det lite lurigare.. så vida du inte drar ditt egna system med ett original relä. Om inte jag minns fel så ger det bara konstantström från säkringen till OD;n på dom gamle. I och med att man använder brytaren i knoppen istället för relä.
Så vida du inte har den gamla lådan före 81 som Amarace säger, så borde det gå ganska lätt =P
Re: M46 (OD-lådan)
Postat: 12 april 2013, 10:21
av RallyHenrik
Axeln i lådan har fin splines iaf, så långt vet jag, men det kanske inte hjälper?
Ang den där kontakten till höger på locket har jag alltid trott den gått till backljuset. Vad fel man kan ha

Re: M46 (OD-lådan)
Postat: 12 april 2013, 11:07
av Björne
Fina splines är väl lika med "nya" lådan har jag för mig. Det finns ju 2st kontakter på M46an varav den högra ska va OD och den vänstra för back. Du va inte helt ute å cykla, Jag har skiftat kontakterna när den till od:n blev dålig =)