Sida 1 av 1

Topplocksbultar 12.9 eller sträckbultar

Postat: 15 december 2011, 11:29
av Ase
Undrar lite över dessa alt...

Är det så bra med 12.9 bultar, måste man hålla på och efterdra dessa med jämna mellarum eller räcker det att efterdra dom när motorn varit igång lite?

Eller är vanliga nya sträckbultar ett bättre alt?

Motorn är en b230fk, den är inte trimmad ännu men tänkt förbereda lite för kommande effekt när man ändå har det nerplockat. Uppskattningsvis hade jag hoppats på ca 300hk...

Tack på förhand!

Re: Topplocksbultar 12.9 eller sträckbultar

Postat: 15 december 2011, 12:09
av janneR
Normalt skall det väl vara sträckbultar om jag inte har helt fel. Det är kanske annorlunda när man trimmar.

Mvh GK

Re: Topplocksbultar 12.9 eller sträckbultar

Postat: 16 december 2011, 00:51
av Patrik Johansson
Med den effekten du har tänkt så tycker jag du ska köra med originalbultar.

Re: Topplocksbultar 12.9 eller sträckbultar

Postat: 16 december 2011, 12:50
av Ase
Tack för era svar :)
Patrik Johansson skrev:Med den effekten du har tänkt så tycker jag du ska köra med originalbultar.
Vilka effeket behöver man gå upp i 12.9 kvalitet?
Är det så att man behöver efterdra 12.9 bultarar med jämna mellanrum eller räcker det att efterdra när man varmkört motorn ett tag?

Re: Topplocksbultar 12.9 eller sträckbultar

Postat: 20 december 2011, 00:41
av Tommy^_
Ase skrev:Tack för era svar :)
Patrik Johansson skrev:Med den effekten du har tänkt så tycker jag du ska köra med originalbultar.
Vilka effeket behöver man gå upp i 12.9 kvalitet?
Är det så att man behöver efterdra 12.9 bultarar med jämna mellanrum eller räcker det att efterdra när man varmkört motorn ett tag?
Runt 500hk kan det vara en ganska bra idé men funkar även då med orginalbultarna om man drar dom lite hårdare än vad som står att man ska göra (Det beror på hur snål man är ;) Det kan straffa en genom att dom går av). Jag drog mina 120nm med Goetze packningen och det fungerade för mig hela säsongen och då laddade jag uppåt 2,5bar periodvis.

Med 12,9 pinnbultar så bör du alltid varmköra och kontrolldra dom. Det är så lite jobb att det kan vara värt att göra efter första varmkörning på alla sorters bultar :).

Re: Topplocksbultar 12.9 eller sträckbultar

Postat: 20 december 2011, 19:44
av Persson
Så länge det inte spikar så håller de för rätt mycke.

Men vid 400hk och extrema spikningar så kan de nog sträcka dem såpass mycket att kompressionen smiter ut :lol:

Re: Topplocksbultar 12.9 eller sträckbultar

Postat: 22 december 2011, 14:49
av Ase
Tack för alla svar!

Har 12.9 bultar hemma, men dom känns lite overkill då på min motor...
Köper kanske nya vanliga sträckbultar istället...