Sida 1 av 1

Slipa/polera "gjutskägg" vevaxel B230, B234?

Postat: 31 maj 2013, 06:30
av sabelström
Har letat efter info länge, svårt att hitta för söker man på "slipa" och "vevaxel" så handlar det bara om omslipning, "grada" och "vevaxel" så blir det bara gradinställning av kammen, "polering" och "vevaxel" så får man bara fram polering av lagerbanorna och söker man på "gjutskägg" och "vevaxel" så får man fram hur man slipar bort gjutskägg från kolvar.

Detta är ganska vanligt på amerikanska V8or, men har inte hittat någon info om volvo.
Finns inte mycket att slipa är bara gjutskarven i stort sätt.
Sen är ju veven ytbehandlad, är det då någon ide att börja slipa på den, eller blir det bara sämre?

Re: Slipa/polera "gjutskägg" vevaxel B230, B234?

Postat: 1 juni 2013, 23:28
av 240_kalle
Dom fungerar ju bra som dom är. Antar att du "försöker" spara vikt, men det är nog fel ställe att spara på enligt mig.

Re: Slipa/polera "gjutskägg" vevaxel B230, B234?

Postat: 11 juli 2013, 06:53
av sabelström
Inte vikt, mer skydda mot sprickbildning och lättare avrinning för oljan.

Fan ett bra svar på Sävar turbo

"Om du rundar sidan på motvikterna som går mot luften i vevhuset och låter släppsidan vara skarp så tjänar du en hel del i luftmotstånd.
Att slipa till alla ojämnheter på veven gör att den håller lite bättre, det blir färre ställen för sprickor att börja.
Men dom håller ganska bra orörda.

Erland"