Köpte den -07 som 18års bil med sliten silvermetallic lack och ganska nyligen renoverad B23 motor. Satt en 531 topp+vx3 kam och Garret Trim 60 turbo monterad,3" JT avlopp samt ett modifierat K-jet med extrasprut. Laddade ca 1Bar och borde väl ha varit runt 200-230hk kanske,blev aldrig bänkad när jag körde med den motorn. Tanken var att väl att fixa ny lack då tid&pengar fanns men så blev det inte riktigt. Satt slitna silverplyshbänkar och elspeglar i den vid köpet,köpte snart några svarta läderbänkar som monterades. Har även monterat C-lås,larm,elhissar,eltaklucka,elöppning av bakluckan och annat lull lull

Blev lite av ett rullande projekt som bus/bruksbil med lite ändringar nu som då. Efter kanske ett år då man blev för självsäker började det första och största problemet med en sprängd M46 pga att jag slängde i 3an för fort. Efter detta spårade projektet ur lite. En getrag 265 inskaffades och monterades

Ännu en tid senare smällde jag bakändan av den i ett räcke på motorvägen efter att ha provat rejsa mot en mercedes. Bakskärmen och baklampan fick sig en smäll. Här är den renslipad och konstaterat att någon bytt skärmkant förrut,var väldigt mycket spackel på den.

Beslöt att skaffa en begagnad bakskärm istället för att spackla om hela bakskärmen. Bytte skärmkant på den "nya" skärmen eftersom den var lite rostig.

Eftersom jag skulle ha bakskärmen ommålad tänkte jag måla hela bilen på samma gång,demontering påbörjades.

Rost fanns här och där,så mycket blev blästrat och slipat. Begagnade framskärmar då de gamla var fulla av spackel. Bakluckan byttes mot en utan rost,grupp-a vinge monterades. Alla dörrar utbytta mot nyare utan rost.

Hade tänkt fortsätta ha den silvermetallic men istället blev den gul :> B-stolpar och bakstammen fick svart färg. Bross kjolpaket monterades fram och sidorna,bakdelen har lämnat bort så länge

Åkte över gränsen till Sverige och köpte hem några fälgar

Tröttnade på enhjulsspinn så en Truetrac differential köptes och monterades, Bakaxeln blästrad och målad i samma veva. Nya difflager. Monterade elektrisk hastighetsmätare och fick den ditmekad i originalhuset.

Provade på 402m med en sluttid på 15,** sek,planerna på en "ny" motor började ta form. Ett B230FK block införskaffades. Tänkte stroka till 2,5L men svårt&dyrt att få tag i en vevaxel så lämnade den som 2,3.

K-jet hade jag fått nog av och bestämde att skiten ska ut,ett MS3 kit damp ner i postlådan. Monterade det på B23an som försöksmotor för att få lite känsla av att mappa innan den nya motorn skulle i.

Medan renoveringen av B230fk'n pågick ville jag ha mera kräm ur B23an. En större turbo inhandlades och ett grenrör svetsades. Grenröret blev omsvetsat för extern WG i ett senare skede.

Förra vintern hade jag stört mig på ett tickande ljud i kanske 2 år,beslöt mig för att riva toppen och konstaterade att en ventilstyrning var totalslut. Toppen skickades på renovering och portning,större ventiler,hårdare ventilfjädrar. Ny kamaxel från Sävarkillarna

I våras vid motorbytet märkte jag att rambalken var rostig och sprucken då motorn togs ur,blev svetsjobb och målade om motorrummet

Nya motorn åker i och mappas på vägen, bänkning och besiktning, ny alu intercooler. 228hk med 0,5 ladd, efter lite modifiering kom vi under 220hk. Godkänt på bes.

Fortsätter mappa och rättar till småsaker. Packboxar flyger, vevhusventilation görs om, solenoid till laddtrycksstyrning monteras. Grenröret spricker, blir omsvetsat för tredje gången. Stödlagret på kardans görs om till ett från 940, bakaxelinställningarna rättas till. Listan kan göras lång :p
Streetrace 29.6 2013 1/4 mile i Korsnäs,Finland. Eldprovet för nya motorn. Första repan 14,7s med ~1,05 bar ladd. ökade på under dagen och fick 13,61s 177km/h med 1,45bar laddtryck som personbästa.

Avslutar med ett HDR försök från HTC'n