Sida 1 av 1
Chassi fjädrar
Postat: 17 december 2011, 09:19
av Volvo-240-93a
jag undrar vad det är som skilljer diesel framfjädrar och glt framfjädrar och 240 2,3 kat framfjädrar i hårdhet och vilken som är hårdast

Re: Chassi fjädrar
Postat: 17 december 2011, 17:14
av Cpt Tuttle
GLT-fjädrarna sänker väl 15 mm eller någonting sådant? Kan ha fel. Vet inte om de är hårdare.
Dieselfjädrarna misstänker jag är hårdare pga. den förmodligen tyngre sexcylindriga motorn.
Re: Chassi fjädrar
Postat: 2 januari 2012, 09:43
av Volvo-240-93a
okej tack för svaret.
ja var till biltema en dag å kollade på fjädrarna diesel fjädranrna var ca ett varvlägre och blev nästan stumma när man tryckte uhopp dom en bete,
GLT var lika långa som standard men var lite hårdare.
Re: Chassi fjädrar
Postat: 2 januari 2012, 13:37
av D.E
Det var konstigt. Isåfall skulle ju bilen bli högre med GLT-fjädrarna, om de är lika långa men hårdare.

Re: Chassi fjädrar
Postat: 3 januari 2012, 08:11
av Volvo-240-93a
jo det vore kanske lite konstigt men biltema är ju biltema.
min farfar hade en 244 83a GLT å jag mins den inte allt för (låg) men när vi sålde den så var bare jag 4a år så den kan ju vart lite lägre
Re: Chassi fjädrar
Postat: 11 januari 2012, 06:21
av D.E
Min GLT är definitivt inte lägre än en vanlig 240GL men det där med GLT-fjädrar kanske bara gäller de tidiga GLT som hade sportigare motor och framtoning än de vanligare modellerna.
Re: Chassi fjädrar
Postat: 12 januari 2012, 06:13
av Cpt Tuttle
Man skall ju tänka på att dessa 15 mm gäller med nya fjädrar.
15 mm är inte stor sänkning och en GLT med fräscha fjädrar kan mycket väl vara högre än en GL där fjädringen satt sig ordentligt.
Re: Chassi fjädrar
Postat: 12 januari 2012, 11:41
av Åkerman
jag skulle kört på glt fjädrarna för det känns som hård=styvhet och livslängd
Re: Chassi fjädrar
Postat: 13 januari 2012, 17:36
av 240_kalle
Cpt Tuttle skrev:Man skall ju tänka på att dessa 15 mm gäller med nya fjädrar.
15 mm är inte stor sänkning och en GLT med fräscha fjädrar kan mycket väl vara högre än en GL där fjädringen satt sig ordentligt.
bra att du tog upp det.
minns när jag sänkte min första 240 med 40mm så steg den 20mm där bak
Re: Chassi fjädrar
Postat: 13 januari 2012, 22:19
av Åkerman
Men skillnad på glt och vanlig gl är det ju, glt var ju utrustad med så kallad sportfjädring
Re: Chassi fjädrar
Postat: 1 mars 2012, 19:43
av Petrolhead
Jag köpte GLT fjädrar på biltema o hittade fräscha GLT dämpare på skroten,Hade ett jäkla jobb o få ihop dom såpass att jag kunde montera dom

,o bilen blev ganska mycke högre än med orginalfjädrar o dämpare,då va dom i fint skick dom med..Den blev även ganska mycke hårdare i fjädringen efter de...

Re: Chassi fjädrar
Postat: 18 april 2012, 21:05
av PH_
Det finns en lista med biltema fjädrar. Har ingen länk nu men googla och du skall finna, finns också i en länksamling i "skruva banåkarbil" på rejsa.nu.
Det är iaf en någorlunda komplett lista över biltemas fjädrar. Jag satt och spånade i den listan för ett tag sedan och det finns några intressanta fjädrar som torde passa 240in bolt on, och som är hårdare.
Kom också ihåg att en fräsch orginalfjäder kapad till "rätt längd" med avseende på lagom sänkning blir hårdare än samma fjäder okapad iom att du kapar bort fjädrande varv.