Sida 1 av 1

Trippmätarknappen gick av / få ut mätarhuset

Postat: 11 juli 2013, 17:40
av Dextre
Så nu har jag ingen möjlighet att återställa räkneverket. Den gick av längst inne i verket och det känns som om det borde gå att sticka in den och återställa genom att sticka in knappen löst, men det verkar helt omöjligt.

Jag får kanske vara utan funktionen. Den är ju inte precis dödsviktig, men det ser fult ut. Jag började arbetet med att ta ut mätarhuset, men sladden till hastighetsmätaren sitter fast. Det är någon vit plastkåpa som är ivägen. Är detta en plombering? Hur får man bort den? Åtkomsten är inte den bästa med sladden sittandes kvar, men jag gjorde flera mer eller mindre hårdhänta försök. Är det lätt att försöka få dit en ny trippmätarknapp om man lyckas få ut hastighetsmätaren?

Bilen är från -88.

Re: Trippmätarknappen gick av / få ut mätarhuset

Postat: 11 juli 2013, 19:30
av 240_kalle
Är nog bara att riva av plomberingen. Är inte så svårt att fixa bara man får bort räkneverket.

Re: Trippmätarknappen gick av / få ut mätarhuset

Postat: 11 juli 2013, 19:49
av Victor245
Hmm, de problemet låter bekant :?
De lättaste är nog att försöka plocka ut hela instrumenteringen och sedan plocka isär det. :cry:
Jag har nämligen samma problem på båda mina bilar varav den ena fattas knappen helt på ;)

Re: Trippmätarknappen gick av / få ut mätarhuset

Postat: 11 juli 2013, 20:38
av Dturpin
Min knapp gick också av för några år sedan, löste det genom att lära mig hur man åtställer med knappen av :lol: Min gick av längst in och jag får vinkla knappen genom att hålla den neråt längs sargen, sen bara trycka in. Funkar kanon, men har nästan slarvat bort den några gånger när jag haft bort mätarhuset av andra anledningar :)

Re: Trippmätarknappen gick av / få ut mätarhuset

Postat: 12 juli 2013, 16:39
av Lazze S
Plomben är bara att bryta bort. Ta ut instrumentet och skruva loss kretskortet så kommer du lätt åt att byta knappen.