Sida 1 av 2
Lambdasond till 240 -93
Postat: 19 augusti 2013, 17:41
av AndersKarlsson
Hej!
Har en 244 Classic -93a, lambdasonden är slut, bara att köpa en ny kan man väl tro.
Men 240 -93 har en B230FD motor (med egr avgasrening) och det är därmed andra anslutningar till kablarna på dessa lambdasonder.
Varit på Volvo och skulle köpa en ny, fick då till svar att denna modell utgått, fanns endast till vanliga B230F -92 och äldre..
Testat att skarva kablarna med en fungerande lambdasond (trots att det inte är bra att skarva..) Fungerade inte alls...
Någon som har en idé om vart man kan köpa en lambdasond? Annars får pressarna tugga i sig en Classic.
Mvh
Anders
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 19 augusti 2013, 21:01
av Volvo245GLT
Om det inte inte fungerade med en ny sond så måste du ha kopplat galet eller fått en defekt sond, eller så är det något annat fel..
Är sonden konstaterat kass och uppmätt utanför bilen med hjälp av en gasollåga eller liknande? Hur yttrar sig felet på bilen?
Det finns i princip bara två sorters lambda-sonder. Titandioxid och zirkoniumdioxid (både smal- och bredbands).
Titan-sonderna används inte till 240 vad jag vet, men satt på 740 -91/-92 med Regina/REX. De återfinns även på 850 med Fenix-motorstyrning. Dessa känns igen på att de har en vit ledning samt en gul eller röd..
Annars är det som sagt smalbandiga zirkonium-sonder för hela slanten till "våra" bilar. De känns lättast igen på en svart signalledning och två vita till förvärmningen. Vissa sonder har förutom detta även en grå ledning som bara är signaljord och ansluten till sondens hölje.
Misstänker att du har en brun fyrkantig kontakt med låshake på din 93:a? Den är ju olik de äldre med kabelsko + 2-polig Bosch-kontakt, men sonderna är som sagt samma.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 19 augusti 2013, 21:05
av Jon-Erik
Eftersom det är Boschgrejor, prova med en Bosch återförsäljare?
Annars kanske det borde passa med en från en 940 med motsvarande motor?
Meca har ju mycket Bosch.... Med ett Bosch nummer kommer du långt i letandet! Titta vad det står instansat i godset på lambdasonden.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 20 augusti 2013, 20:30
av Allinug
Nej, nej, inte pressarna...
Är det Bilia som du varit och frågat? Där verkar allt alltid vara "slut". Under semestern passerade jag Bilbolaget och fick tag på flera saker som var omöjliga att få tag på, enligt Bilia. Bilbolaget hade vissa saker på hyllan och kunde få dit andra saker inom 4 dagar.
När lambdasonden gick sönder på min 93:a ifjol, satte Bilia dit en begagnad, från skroten. Jag tror faktiskt den kom från en 940. Tyvärr har de inte angett något artikelnummer på kvittot.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 10 januari 2014, 20:57
av Allinug
Hur har det gått med lamdasonden? Finns den på något lager någonstans?
Volvos artikelnummer för lambdasond till 240-1993 med b230fd-motorn är för den som kan ha intresse av informationen 6842910.
Jag hittade en webbsida där de verkar ha någon eftermarknadslambdasond motsvarande detta artikelnummer:
http://www.swedishautoparts.com/240/Vol ... GEN_SENSOR
Den var rätt billig, drygt 100 dollar, men jag har ingen aning om hur bra den fungerar och om firman är seriös. Man skulle ju helst se någon bättre bild på produkten också.
Sedan kan jag meddela att det är samma problem att hitta en passande ny katalysator (3501957), eftersom denna artikel också utgått.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 12 januari 2014, 01:55
av Lazze S
Tyvärr sitter lambdan i katen så när skroten klipper loss den följer lambdan med. Prova lägg ut en köpesannons om nån har liggandes.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 12 januari 2014, 15:06
av Allinug
Egentligen är det en ny katalysator (3501957) som jag är ute efter. Det är tydligen en specialmodell av katalysatorn som ska passa specialmodellen av lambdasonden som ska vara till 1993 års modell av 240 med B230FD-motorn med EGR och Pulsair.
Om jag hittar en ny katalysator skulle jag även vilja byta lambdasonden, eftersom den som sitter där nu kommer från en annan bil med okänt antal mil och jag vet inte hur länge till den kommer att hålla. Vad jag kommer ihåg så är lambdasonden specad för att hålla 16-17000 mil. Dessutom rekommenderas att man byter lambdasond vid katalysatorbyte, eftersom en dålig lambdasond kan äventyra katalysatorn.
Jag har varit och pratat med Bilia och tydligen är det så illa att det är en särskild lambdasond just till 1993 års 240- och 940-bilar med B230FD-motorer. 1994 kom en annan typ av lambdasond till 940 med B230FD och den ger, enligt Bilia, inte samma signaler som den från 1993. Lambdasonden till andra F-motorer på 240 ger heller inte samma signaler och saknar EGR.
Eftersom inte heller katalysatorn fanns att få tag på så frågade jag om man kunda använda en annan katalysator och då blev det komplicerat: Det måste vara rätt motstånd i katalysatorn annars kan man antingen tappa effekt eller så blir det inte bra avgasvärden. Och så skulle det vara problem med att få dit lambdasonden och EGR.
Jag håller tummarna för att bilen klarar besiktningen även i år utan att avgasvärdena blir för höga, men de blir troligen sämre i år än ifjol. Katten har ändå varit med i snart 21 år och de håller inte för alltid. Och klarar inte bilen besiktningens avgaskrav och det inte finns reservdelar att köpa så får inte bilen köras trots att den i övrigt går bra. Detta är också precis som Anders bil en Classic, fast en 245.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 13 januari 2014, 02:57
av Lazze S
Bytte på min 88B och tog katalysatorn från en 93a som var platt. Då det var olika kontakter fick jag flytta över lambdan från den gamla och den gav rätt värden vid besiktning.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 14 januari 2014, 18:26
av Allinug
OK, då kanske man kan välja valfri katt utan att oroa sig för avgasvärden. Men det där med hur det skulle påverka effekten är ju lite mer oklart. B230FD-motorn verkar ju vara lite speciell och googlar man på den verkar det vara många som lyckats få den slö, och det vill man ju inte.
Angående lambdasonden så var det enkelt att hitta Boschnumret om man hade Volvos artikelnummer. Jag skriver ner det här (så kan jag googla på det när jag glömt bort det)

: Volvo art nr: 6842910, Bosch art nr: 0258003308
Och söker man på Boschnumret är utbudet större och man hittar att även VW-bilar använder samma lambdasond.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 8 februari 2014, 23:10
av AndersKarlsson
Hej igen, såg att tråden tagits upp igen!
Det är såpass illa att Bosch ej lagerför dessa längre (och därmed finns de ej längre hos återförsäljare såsom Volvo, Adcenter osv)
Bilen står fortfarande med trasig lambdasond..
Att skarva kabeln förstör motståndet i signalkabeln (funkar ej, har provat).
Så vad göra med en 93´ans 240? Tyvärr ingenting, inga delar finns att köpa till dessa..
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 9 februari 2014, 02:27
av Lazze S
Ska köra en 945 93 till skroten snart och jag ska kolla om lambdan går att rädda då.
Har ev lambdan från 245an 93 som jag tog katen ur. Vill minnas att den hamnade i nån bra att ha låda. Vad är det för kontaktsycke på bilen, hane eller hona. Står annars en 93 på Kungsåra, men risken är att lambdan följde med när dom rev ur katen.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 9 februari 2014, 23:51
av AndersKarlsson
Det är hon-anslutning på lambdakabeln på 93orna (hane på bilens anslutning) Tvärtom på de äldre med vanlig B230F.
Vore kanon om du kunde lösa något!
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 10 februari 2014, 13:50
av StefanM
torde inte vara nå problem att hitta sond.....likadan typ av sond används ju även på 940 och 440 och det är bara kabellängderna som skiljer. En av mina lev har en sond med kontakter som är 1700mm lång. Har hittat nå mått på 1580mm på originaltypen.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 3 juli 2014, 09:06
av Allinug
Vilken längd ska det vara på lambdasonden till 240 -93? Är det 170 cm som gäller? Det är ju lång väg dit den ska...
(Hittade förresten en som säljer originalkatt,
http://partsale.eu/spare-parts/view/VOL ... 7-11081639 , för 2350 EURO!!!! dvs mer än 20000 kr! Jag funderar INTE på att köpa den.

. )
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 3 juli 2014, 20:03
av Lazze S
Vad kostade ny katalysator och lambdasond till 88B och nyare med LH2.4 ? Nån som vet om dom finns kvar hos Volvo.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 18 april 2015, 16:42
av Allinug
Denna annons hade en bra bild på sonden till FD-motorn. Är det så här som kontakterna ska se ut?
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-940-1992- ... 1e7b4b0158
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 2 maj 2015, 19:42
av Allinug
Enklast är att kontakta Volvo-handlaren och be att få köpa. Om de säger att den utgått, så ber man dem kolla GCP och beställa därifrån. Om det inte finns någon sond där, ber man att få artikelnumret. Med detta nummer kan man söka på Internet efter andra säljare av sonder.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 4 maj 2015, 07:26
av StefanM
Jag kan bidra med lite nytt i den här tråden, skrev ju tidigare att det inte var nå problem att köpa rätt sond men jag får revidera detta en smula. Bytte sond på en 240 av nyare snitt i höstas och det är tyvärr så att kontakterna vid torpeden är spegelvända. Den tvåpoliga kontakten är tvärtom gentemot nyare 940 sonden och då även 99% av övriga sonder. På 240 sitter kontakten med låsclipset i bilen istället för på sonden.
Jag fick då köra med klipp och klistra även jag även om det tog emot på en ny sond som skulle passa.
Så nån monteringsfärdig sond går troligen ej att köpa längre.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 4 maj 2015, 20:16
av Allinug
Kan man se låsclipset på denna bild?
http://www.ebay.com/itm/0-258-003-308-B ... 1216365333
Det tråkiga är att de som säljer sonder brukar ha jättebra bild på själva sonden, men kontakterna verkar jämt hamna under kablaget så att man inte kan se.
Re: Lambdasond till 240 -93
Postat: 5 maj 2015, 19:46
av Allinug
Inte för att det skulle hjälpa med en bra bild, för jag vet ändå inte hur kontakten ska se ut...
I detta servicemeddelande för 240 1993 står det att (
http://www.240.se/servicemeddelande/0-00-204.pdf):
"Omslagspunkten är förändrad genom att syresensorn har dubbelt så tjock beläggning. Detta medför också att bränslesystemets styrenhet omprogrammerats och att delarna inte är utbytbara mot tidigare utförande. För att undvika förväxling är kontaktdonen omvända."