Pumpproblem, 240 -88
Postat: 2 september 2013, 18:37
Hej!
Köpte nyligen en lite trögstartad 240 -88. Misstänkte tankpumpen, eftersom huvudpumpen skränade rättså bra. Efter någon vecka stannade motorn under körning, och vid inspektion vid luckan till tankarmaturen upptäckte jag att hela kablaget till pumpen var av.
Fint, bara att byta den då. Sagt och gjort. Efter bytet startar dessvärre motorn inte ändå. Ingen av pumparna går, varken vid tändning, eller när startmotorn snurrar. Innan stoppet/bytet av pump, surrade huvudpumpen när startmotorn gick, men jag har aldrig hört ett pip från tankpumpen såvitt jag vet.
Testade att bygla pumpreläet. B+ till 87/2 gav fint surr bakifrån. Med tändningen på ger även bygling av 85 och 87/2 samma effekt. Vred på startmotorn och mätte på det angivna stiftet i Haynesboken (87 - osäker på om detta avser 87/1 eller 87/2 - tror jag mätte på 87/2). I vilket fall gav även detta utslag på V-mätaren. 0V utan startmotor och upp emot 10V med (satt i passagerarsätet själv och startade så hade lite svårt att hålla alla anslutningar ordentligt).
När jag körde startmotorn hoppade bilen igång ett ögonblick, men dog direkt, vilket jag antar var en effekt av min manuella bensinpumpning tidigare. Alltså bytte jag reläet, men det gjorde ingen skillnad.
Om jag manuellt sprutar in lite bensin genom bygling av reläkontakten och sedan försöker starta motorn, så verkar den va lite på gång, och man kan få den att gå några sekunder om man varvar ordentligt. Gasen känns dock inte särskilt "direkt", den tar liksom lite sent - som på en automat kanske.
Har inte kollat alla givare så hemskt noga: gasspjällskontakten klickar, kylvätsketempgivaren "ser ut" att vara nybytt (ren mutter), luftmassemätarens anslutningsstift såg lite fula ut, men om man kopplar ur den ger det ingen skillnad i uppförande. Det kan säkert vara en idé att se över alla dessa lite noggrannare, men som det är nu så tänker jag att det första att kika på är varför inte pumparna går igång. Först tänkte jag på bränslefiltret, och ev. läckage osv., och visst kan fel värden från givarna göra att inte bränsletillförsel osv regleras ordentligt, men pumparna borde väl ändå snurra något vid (kall)start?
Alltså misstänker jag nu eventuellt haveri i styrboxen, alt. dåliga kontakter/jordpunkter av denna. Vad tror ni om detta?
- Hur felsöker jag styrboxen?
- Jag är osäker på vilket Jetronicsystem jag har. LH 2.2/2.4 antar jag. B230F är motorn förresten. Hur tar jag reda på vilket insprutningssystem jag har? Numret på styrboxen är [0 280 000 554], om det hjälper.
- Vilket beteende kan jag förvänta mig av detta system (tankpump vid tändning, huvudpump vid startmotor?)
- Andra förslag?
mvh
Klas
Köpte nyligen en lite trögstartad 240 -88. Misstänkte tankpumpen, eftersom huvudpumpen skränade rättså bra. Efter någon vecka stannade motorn under körning, och vid inspektion vid luckan till tankarmaturen upptäckte jag att hela kablaget till pumpen var av.
Fint, bara att byta den då. Sagt och gjort. Efter bytet startar dessvärre motorn inte ändå. Ingen av pumparna går, varken vid tändning, eller när startmotorn snurrar. Innan stoppet/bytet av pump, surrade huvudpumpen när startmotorn gick, men jag har aldrig hört ett pip från tankpumpen såvitt jag vet.
Testade att bygla pumpreläet. B+ till 87/2 gav fint surr bakifrån. Med tändningen på ger även bygling av 85 och 87/2 samma effekt. Vred på startmotorn och mätte på det angivna stiftet i Haynesboken (87 - osäker på om detta avser 87/1 eller 87/2 - tror jag mätte på 87/2). I vilket fall gav även detta utslag på V-mätaren. 0V utan startmotor och upp emot 10V med (satt i passagerarsätet själv och startade så hade lite svårt att hålla alla anslutningar ordentligt).
När jag körde startmotorn hoppade bilen igång ett ögonblick, men dog direkt, vilket jag antar var en effekt av min manuella bensinpumpning tidigare. Alltså bytte jag reläet, men det gjorde ingen skillnad.
Om jag manuellt sprutar in lite bensin genom bygling av reläkontakten och sedan försöker starta motorn, så verkar den va lite på gång, och man kan få den att gå några sekunder om man varvar ordentligt. Gasen känns dock inte särskilt "direkt", den tar liksom lite sent - som på en automat kanske.
Har inte kollat alla givare så hemskt noga: gasspjällskontakten klickar, kylvätsketempgivaren "ser ut" att vara nybytt (ren mutter), luftmassemätarens anslutningsstift såg lite fula ut, men om man kopplar ur den ger det ingen skillnad i uppförande. Det kan säkert vara en idé att se över alla dessa lite noggrannare, men som det är nu så tänker jag att det första att kika på är varför inte pumparna går igång. Först tänkte jag på bränslefiltret, och ev. läckage osv., och visst kan fel värden från givarna göra att inte bränsletillförsel osv regleras ordentligt, men pumparna borde väl ändå snurra något vid (kall)start?
Alltså misstänker jag nu eventuellt haveri i styrboxen, alt. dåliga kontakter/jordpunkter av denna. Vad tror ni om detta?
- Hur felsöker jag styrboxen?
- Jag är osäker på vilket Jetronicsystem jag har. LH 2.2/2.4 antar jag. B230F är motorn förresten. Hur tar jag reda på vilket insprutningssystem jag har? Numret på styrboxen är [0 280 000 554], om det hjälper.
- Vilket beteende kan jag förvänta mig av detta system (tankpump vid tändning, huvudpump vid startmotor?)
- Andra förslag?
mvh
Klas