Hej
Är ganska ny på det här med 240s, har hållt mig till amazon tidigare.
Har ett problem med min nyinköpta 245 GLT -91, B230f. Är väldigt svårstartad, får stå och nöta väldigt länge(ibland så länge som 1-2 min) på starten innan han hoppar igång. tänder till lite då och då under tiden den går runt på startmotorn och luktar bensin så är troligen tändfel? När den går så går han bra utom att den misständer lite på låga varv samt baktänder lite smått när man släpper gasen så det verkar som att han inte lyckas tända all soppa på lägre varv?. Det intressanta är att den går uta bara hel---te när man kommer upp i varv, inga problem att ligga på 2an och essa på torr asfalt
Det som är bytt är fördelarlock, rotor och tändstift.
Tjena. Kolla lite på min tråd nedan "Pumpproblem 240 -88". Där finns även en länk till en bra tråd på garaget.org
Mitt råd, av egen erfarenhet, är:
1. kolla pumparna (spänning, samt hur det ser ut vid tankarmaturen).
2. kolla om reläet funkar
3. kolla givare, kontakter och jordanslutningar.
4. kolla om pumparna pumpar som de ska (koppla loss ledningar och sätt en flaska).
edit: mitt problem gällde ju iofs LH2.2, och du har väl 2.4 eller kanske 3.1. Vad jag har förstått skall dina pumpar gå ett par sekunder direkt vid tändning också. Du har ju tändlägesgivare också, istället för hallgivare som jag. Tändlägesgivaren sitter bakom toppen på vevaxeln tror jag. I stort sett borde väl dock ovanstående punkter tjäna som god start för felsökning oavsett system.
Tror inte att han får för lite bränsle då den luktar soppa när man står och nöter på starten, smattrar/baktänder när man släpper gasen vid varv(för mycket bränsle!?) samt att den går som ett skollat troll när man står på. Kan det vara så att tändningen står fel? Att han tänder i för tidigt/sent på låga varv? Sen verkar det som att solenoiden på startmotorn inte släpper som den ska, när han tänder till ordentligt så släpper inte startmotorn utan hugger som att den bromsar svänghjulet!?
Tja, det låter ju inte bra att solenoiden håller igång startmotorn efter att den har hoppat igång. Tändningen kan säkert ligga fel, men det går ju att ställa in för att utesluta. Men ditt startproblem påminner ganska mycket om hur min bil betedde sig nyss, så jag rekommenderar ändå att du mäter upp tändlägesgivaren och/eller kollar kontakterna däromkring. Om det glappar där nånstans går ju pumparna ibland och ibland inte.
Kan inte så mycket om denna motorn ännu, så det kan säkert vara massa andra grejer än de jag säger.
Föreslår en grundlig genmgång av tändsystemet. Börja med att kontrollera att tändspolen får spänning och att kablaget till tändspolen är OK. Du har ju bytt rotor, stift och fördelarlock men har du bytt tändkablar och då även den mellan tändspole och fördelare?
Tändmodulen är en annan felkälla att beakta samt som föregående föreslog, att kontrollera tändlägesgivaren (vevaxelgivaren)
Framför allt bör du kontrollera kablagen och kontaktstycken.
Hej.
Nu har inte jag sett det själv, men tändlägesgivaren skall sitta bakom motorblocket, på kåpan mot växellådan, såvitt jag har förstått. Hur du justerar tändningen på LH2.4 kan jag inte i huvudet, men det står i Haynes bl.a. Borde även gå att söka på internet.
Kollade felkoder idag, fick inga koder förutom 2-1-4 Hastighetsgivare felaktig signal, men jag antar det är för att bilen står stilla?
Det går alltså att justera tändningen? den är inte stum iaf?
Upptäkte idag att om man håller den på lite varv, typ 1500 eller mer en stund och sedan pumpar till på gasen hårt så baktänder den ordentligt när den varvar ner men inte om man gör samma sak på tomgång Känns som han inte hinner med att tända när man har lite varv. sen ligger tomgång på 650-700rpm, är det normalt? känns lite lågt!?
Tomgången går inte att justera på 2.4, allt sköts av datorn. Ett vanligt problem är att det glappar i plinten till varvtalsgivaren uppe vid insuget. Gör rent och fyll med elfett. Om du tar bort tändslutsteget bakom batteriet, se till att göra ren kylplattan och lägg på ny kylpasta på den innan du skruvar ihop den igen. Samma kylpasta som till datorer så det köper du i en databutik. Den brukar torka ut och vittra bort med åren. Tomgången ska ligga på ca 800rpm.
Lambdasond?
har du byggt om avgassystemet?
sitter lambdan uppefrån eller underifrån?
om den sitter underifrån så lägger det sej kondens på den och då blir den oglad=
kolla säkringen på vänstersida i motorutrymet, på min 93a så ärgar den och bilen går illa eller svårstartad eller startar inte alls,
den sitter vid ljusrelät och kopplings plinten för batteri +
annars kanske kamremmen har tatt ett glädjeskutt och hoppat en kugg.
Lambdasonden borde va okej, annars borde jag väl få felkoder på det? Är tidigare ägare som tyckte det var tufft o tog bort sista ljuddämparn och monterade öppet sportluftfilter modell biltema Men det borde inte heller påverka va?
Vad är det för säkring du menar?
Lossade på kamremskåpan men blev inget klokare Hur ser jag om remmen hoppat en kugg eller så? Såg inga markeringar på annart än på själva remhjulet?
Malmberg skrev:Lambdasonden borde va okej, annars borde jag väl få felkoder på det? Är tidigare ägare som tyckte det var tufft o tog bort sista ljuddämparn och monterade öppet sportluftfilter modell biltema Men det borde inte heller påverka va?
Lossade på kamremskåpan men blev inget klokare Hur ser jag om remmen hoppat en kugg eller så? Såg inga markeringar på annart än på själva remhjulet?
Huvudsäkringen är på 25A typ flatstift (vit) och sitter bredvid batteriet. Vanligt att det härjar där.
Alla 3 drev är märkta men du måste nolla motorn för att sen se så alla märkningar på remmen stämmer.
Malmberg skrev:Lambdasonden borde va okej, annars borde jag väl få felkoder på det? Är tidigare ägare som tyckte det var tufft o tog bort sista ljuddämparn och monterade öppet sportluftfilter modell biltema Men det borde inte heller påverka va?
Huvudsäkringen är på 25A typ flatstift (vit) och sitter bredvid batteriet. Vanligt att det härjar där.
Alla 3 drev är märkta men du måste nolla motorn för att sen se så alla märkningar på remmen stämmer.
Märkningarna på remmen brukar jag strunta i så det är inte ovanligt att någon annan gjort det med.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
Märkningarna på remmen är ett bra hjälpmedel när man monterar ny rem. Föreslår följande......Skaffa en verkstadshandbok typ Haynes samt en ny kamrem om du inte är säker på när remmen byttes sist.