Volvo 244 -1983 B21A, CO Halt för hög

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 133
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Volvo 244 -1983 B21A, CO Halt för hög

Inlägg av JimmyW »

Hejsan

Jag körde in min 244,a till Carspect igår.

CO värdet var 7,84 vilket ju är lite högt. Jag har på grund av att motorn gick väldigt varmt i vintras behövt byta topp.
Så nu sitter där en 530 topp med A kamaxel. Motorn har lite bekymmer med tomgången, så jag funderar på om det bara behövs en justering.

Någon som har någon idé?
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 573
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Volvo 244 -1983 B21A, CO Halt för hög

Inlägg av 240_kalle »

Sitter kammen rätt?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 244 -1983 B21A, CO Halt för hög

Inlägg av janneR »

Till att börja med kan det vara bra med en renovering av förgasaren. CO-halten justeras med hjälp av ventilnålen i luftventilen men det kanske du redan visste.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 133
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Volvo 244 -1983 B21A, CO Halt för hög

Inlägg av JimmyW »

janneR skrev:Till att börja med kan det vara bra med en renovering av förgasaren. CO-halten justeras med hjälp av ventilnålen i luftventilen men det kanske du redan visste.

Mvh Janne
Jag har faktisk ingen aning, jag bytte membranet innan topplocket byttes och den gick jättebra

Så om du kan förklara hur justeringen går till vore det kanon :)
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 244 -1983 B21A, CO Halt för hög

Inlägg av janneR »

Vad du behöver är en CO-mätare för att kunna göra en korrekt justering.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Skriv svar