jag funderar starkt på 240
Postat: 6 oktober 2013, 22:59
tänkte rabbla lite allmänt först innan jag kommer till poängen bara så ni är beredda
jag får tag i hyfsat billig dieselolja så nu är jakten igång efter en diesel/pendlarbil
efter ha ägt 2st av VW golf 2, bmw 525tds, mercedes 190 så är jag rätt så less på alla glappande och framförallt dyra delar som måste bytas på dom och i golfarnas fall trång skrammelburk och felhjulsdrift
då börjar tankarna flöda omkring vilka pålitliga bakhjulsdrivna bilar som finns och som dessutom sällan behöver lagas och har billiga reservdelar... då är volvo 240 ett av de bästa valen
till sist har vi det stora dilemmat med att få fatt i en 240 diesel är riktigt svårt och d24 är visserligen ok motorer men topparna är lite halvkänsliga
ingen tvekan om att mercedes diesel motorer är (bland) de bästa fast med oljetråget på fel håll och allt jobb med att stoppa i en sådan i en 240 blir besväret mer kostsamt än njutsamt
val nr2: BMW diesel, det visar sig att tar man en sådan+växellåda och bygger motorfästen så passar främre kardanen från en 740 med m47 rakt på enligt sägen och det är hyfsat simpelt, måste bara se till att ha oljetråg+eventuellt oljepump från en 325 så att oljetråget är nersjunket på rätt sida om frambalken
där är jag nu och letar bmw motor och en 240/245 att stoppa i en dieselmotor, alla tankar och idéer omkring detta är välkommet
mvh/Johan
jag får tag i hyfsat billig dieselolja så nu är jakten igång efter en diesel/pendlarbil
efter ha ägt 2st av VW golf 2, bmw 525tds, mercedes 190 så är jag rätt så less på alla glappande och framförallt dyra delar som måste bytas på dom och i golfarnas fall trång skrammelburk och felhjulsdrift
då börjar tankarna flöda omkring vilka pålitliga bakhjulsdrivna bilar som finns och som dessutom sällan behöver lagas och har billiga reservdelar... då är volvo 240 ett av de bästa valen
till sist har vi det stora dilemmat med att få fatt i en 240 diesel är riktigt svårt och d24 är visserligen ok motorer men topparna är lite halvkänsliga
ingen tvekan om att mercedes diesel motorer är (bland) de bästa fast med oljetråget på fel håll och allt jobb med att stoppa i en sådan i en 240 blir besväret mer kostsamt än njutsamt
val nr2: BMW diesel, det visar sig att tar man en sådan+växellåda och bygger motorfästen så passar främre kardanen från en 740 med m47 rakt på enligt sägen och det är hyfsat simpelt, måste bara se till att ha oljetråg+eventuellt oljepump från en 325 så att oljetråget är nersjunket på rätt sida om frambalken
där är jag nu och letar bmw motor och en 240/245 att stoppa i en dieselmotor, alla tankar och idéer omkring detta är välkommet
mvh/Johan