Sida 1 av 1

Bromsproblem 240 -89

Postat: 14 oktober 2013, 14:54
av Norrlandsgold
Hej har en Volvo 240 -89 med girling bromsok på!

Haft ett problem på den sedan jag köpte den med att en varningslampa är tänd på instrumenthuset. Det är lampan för kretsbortfall på bromsarna!
Så nu har jag tagit tag i problemet och bytt ut alla ok , helt nya! Och bytt en hel del rör och slangar som hade torrsprickor och såg rostiga ut! Trodde det skulle hjälpa med en luftning i rätt ordning som det finns olika bilder på här på forumet!
Men icke lampan lyser ändå! Så jag bytte huvudbromscylindern till en ny med! Samma jävla fel ändå!

Så nu är frågan är det fel på givaren som sitter nere på balken som fördelar ut oljan i systemet eller är det vakkumklockan!?
När jag luftar och inte har bilen i gång blir pedalen stenhård. Men så fort jag startar bilen så sjunker pedalen till botten nästan! Och sedan får jag pumpa upp för att få tryck igen! Låter ju som att det skulle vara luft i systemet men har luftat ut runt 3-5 liter olja nu och det verkar inte komma mer luft oavsett hur mycket jag luftar!

Tar jag bort kontakten för givaren så slocknar varningslampan men då är bromsarna extremt svampiga!

Så snälla själ där ute hjälp mig innan jag kör in bilen i en klippvägg! Är så less på detta problem nu så ni anar inte!

Re: Bromsproblem 240 -89

Postat: 14 oktober 2013, 16:22
av Jon-Erik
I normala fall tänds lampan så snart en krets varit tom på bromsvätska, exv i samband med byte av bromsok. Lampan återställer man genom att lossa givaren som sitter på fördelningsboxen för bromsrören och sen skruvar tillbaka den. Se till att stiftet är i rätt läge innan den skruvas tillbaka. Har den kärvat ihop kan den behöva bytas.

Re: Bromsproblem 240 -89

Postat: 14 oktober 2013, 16:23
av Enbacka
Kolven i fördelningsblocket nere vid rambalken kan ha kärvat fast. Kan gå att ta ur givaren och peta tillbaks kolven med en mejsel men bäst är att ta loss hela och gå igenom den ordentligt. Sedan lufta igen

Edit: Jon-E före igen! :shock:

Re: Bromsproblem 240 -89

Postat: 14 oktober 2013, 16:53
av Norrlandsgold
Den är ju gjord i plast! Håller den att skruva bort eller är det bara o köpa nytt där med?

Re: Bromsproblem 240 -89

Postat: 14 oktober 2013, 16:59
av Jon-Erik
Den är gjord för att kunna skruvas loss....
Men plast & ålder är inte alltid en ultimat kombination!
Kan funka finfint, kan spricka eller gå av.
Men det vet du tyvärr inte förrän du provat. ;)

Re: Bromsproblem 240 -89

Postat: 14 oktober 2013, 17:23
av Norrlandsgold
Okej , tacksam för snabba svar . Får kolla i morgon hur det går med varnings mojängen , sen rapportera tillbaka om det vart bu eller bä! :)

Re: Bromsproblem 240 -89

Postat: 15 oktober 2013, 19:41
av Norrlandsgold
Provade att byta till en ny fördelare med ny givare i dag till bilen och problemet kvarstår.

Pedalen blir stenhård vid luftning , men så fort jag startar bilen sjunker pedalen i botten och är jätte svampig , man måste pumpa upp tryck i den. Varningslampan lyser konstant liks förbannat!

Vad finns nu kvar att byta ?

Ska jag lämna in bilen och låta nån som kan kolla på det eller vad ska man göra?

(Kopplade ur kabeln så lampan inte lyser när man kör mer , less på att se den)

Re: Bromsproblem 240 -89

Postat: 10 november 2013, 15:03
av berts
Har du luftat i alla 3 nipplarna på framoken?

Re: Bromsproblem 240 -89

Postat: 11 november 2013, 00:18
av janneR
Läs nedanstående länk.

http://mekbiten.se/Egna_dokument/240_bromsluftning.pdf

Mvh Janne

Re: Bromsproblem 240 -89

Postat: 12 november 2013, 11:27
av Erling
En fråga: Du skriver att du har bytt alla ok. Har du kollat (och dubbeltkollat) att oken har hamnat rätt? Det går att montera vänster ok på högra sida och vice versa. Om detta är fallet, får du inte ur all luft och pedalen blir svampig. Bara en tanke.