Sida 1 av 3
Volvo 264GL -75
Postat: 27 oktober 2013, 16:16
av BERTONE
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 27 oktober 2013, 16:38
av marcusg
Ser riktigt fin ut kan inte gått så långt?
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 27 oktober 2013, 18:02
av BERTONE
marcusg skrev:Ser riktigt fin ut kan inte gått så långt?
11000 mil
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 27 oktober 2013, 18:05
av marcusg
Någon som har tagit väl hand om den också ser det ut som.
Rätt årsmodell också

Re: Volvo 264GL -75
Postat: 27 oktober 2013, 20:05
av Jon-Erik
Såg den där då den var ute på Blocket! Fast då var det dubbla runda USA lysen på den...
Fin!
Det var inte du som köpte 3000 milaren i samma färg då?
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 27 oktober 2013, 20:19
av Ludde240
Mycket trevlig bil detta! Grattis till nyförvärvet!
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 27 oktober 2013, 20:47
av BERTONE
Jon-Erik skrev:Såg den där då den var ute på Blocket! Fast då var det dubbla runda USA lysen på den...
Fin!
Det var inte du som köpte 3000 milaren i samma färg då?
Japp det var den på blocket, ville ha original lyktorna på den. Nix, vet inte var 3000 milaren blev av.
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 28 oktober 2013, 08:52
av Djo
Såg ju rätt skaplig ut ändå

Re: Volvo 264GL -75
Postat: 28 oktober 2013, 10:35
av volvobossen
Pärla

Re: Volvo 264GL -75
Postat: 28 oktober 2013, 16:39
av Tobbe
Riktigt fin, här i Sverige ska det va dom här lysena.
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 28 oktober 2013, 18:52
av BERTONE
Vad skiljer årsmodell 1975 mot 1976 rätta mej om jag har fel, fyll gärna på med detaljer
Symboler för lyset
Växellägena
Torkar, blinkersspak
Kylfläkt
(bananbrickan)
Reläplåten
Stötfångargummit
Dubbla reflektorer
Avgassystemet, getrag växellådan
Kom även på att det är bara ett spolarmunstycke på huven
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 28 oktober 2013, 19:58
av Tilly
Tröskelskoningarna skiljer också -75 från senare 240. Dock har tidiga 76:or många detaljer som nämnts här, t.ex. gummi bakom registreringsskylten, trekantiga blinkers/torkarspakar, endast ett spolarmunstycke och, om vi pratar enklare modeller, den tunna ratten som annars är specifik för 1975. En bit in på 1976 års modell byttes dock dessa detaljer ut.
Jag är nyfiken på strålkastarna med dubbla reflektorer, dessa ser man ju väldigt sällan idag. Hur funkar det, är det helljus bara på den lilla reflektorn då eller? Täcker inte den den stora reflektorn?
Till sist, en mycket stilig vagn som vanligt när du köper bil! Snygg färg på en lyxvagn.
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 28 oktober 2013, 21:16
av Jon-Erik
Sen finns det något som inte går att se - stoppningen till framstolarna.
Gjord av något som närmaste kan liknas vid hästtagel (utseendet...), ersattes 76 med skumgummi.
Nackstöden på framstolarna går inte att lossa lika smidigt som på senare årsmodeller.
Upphängningen av bakersta ljuddämparen var annorlunda men det lär knappast finnas en enda bil som har de gamla fästena kvar eftersom de började bytas till de senare redan på 70-talet.
Finns mera men det är vad jag kan komma på så här på rak arm....
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 28 oktober 2013, 22:10
av Pink Pornostar
Jag har en relativt tidig 76:a (i trafik första gången i Sverige: 1975-11-27) och den hade följande features från 1975:
- Trekantiga spakar
- Hästtagelsstoppning
- Väldigt spinkig ratt (men det kanske det var på 1976:orna också)
- Ett spolarmunstycke
Däremot har jag inte kofångarna!
Väldigt fin bil du har köpt! Vad behövs göras?
Köp lite Leathermaster Colour Make Up och gnid in så kommer skinnet bli som nytt!
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 28 oktober 2013, 22:41
av Amarace
Tilly skrev:Tröskelskoningarna skiljer också -75 från senare 240.
Tröskelskoningarna? Du menar tröskellisterna? Dom ser ju likadana ut fram till 80 på 260, 240 fick ju inte sånt förrän 81.
Mycket fin bil för övrigt, gillar den där färgen skarpt, har haft en 264 -76 i den färgen och en 244GL -76 samt en 244DL-76 i den färgen.
Angående "bananbrickan" på fjädertornet, på senare 75 kom ju nyare fjädertornet där hålet inte är helrunt.
Och halmstoppningen, jag har haft 2st 244GL och en 264GL -76 med skinn och allihop hade halmstoppning (alla var dock tidiga 76).
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 29 oktober 2013, 16:48
av Tilly
Amarace skrev:Tilly skrev:Tröskelskoningarna skiljer också -75 från senare 240.
Tröskelskoningarna? Du menar tröskellisterna? Dom ser ju likadana ut fram till 80 på 260, 240 fick ju inte sånt förrän 81.
Nej, inte tröskellisterna på utsidan utan den plastskenan som sitter längst upp där tröskeln slutar och dörrhålet tar vid så att säga. Vet inte vad man skall kalla den egentligen, jag har alltid kallat den tröskelskoning. Den sticker precis fram i underkant av denna bilden och den finns ju bara på 200-serien 1975. Den kommer ju från 140 egentligen men vilka årgångar som hade den får någon annan svara på.

Re: Volvo 264GL -75
Postat: 29 oktober 2013, 19:31
av Amarace
Hmm, dom jag har ser då ut som på den där bilden, elle rhur menar du att dom skiljer mot nyare? I plast kom 74 på 140, äldre 140 har skruvad i Aluminium. Men är inte likadan som 240 då 240 har en större sitsresare.
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 29 oktober 2013, 20:12
av Tilly
Vi pratar ju såklart detaljer men helt lika är de inte. Bilden nedan visar hur de ser ut på alla 240 från -76 och framåt. Dessa finns även färganpassade men det är ovanligt.
Och här har Råda tagit en bild som något bättre visar hur de ser ut på en 75:a.

Re: Volvo 264GL -75
Postat: 29 oktober 2013, 22:52
av Amarace
Aha, nu är jag med

Tidiga 76 har dom också (hänger antagligen ihop med trekantiga spakarna o.s.v.)
Re: Volvo 264GL -75
Postat: 30 oktober 2013, 01:01
av Pink Pornostar
Amarace skrev:Aha, nu är jag med

Tidiga 76 har dom också (hänger antagligen ihop med trekantiga spakarna o.s.v.)
Min har trekantiga spakar, men inte den här typen av tröskelskoning (eller vad det nu kallas). Har aldrig sett dem förut. Kanske körde de helt enkelt slut på lagret innan de började montera den nya varianten av sakerna.