Sida 1 av 1
1031 245 1992
Postat: 23 januari 2014, 08:35
av schassen
Hej jag har en 245 1992, som jag ska sätta in en b 230 ft i och då behöver jag en axel mod 1031 enl bilprovningen.
Men jag vet att jon-erik har berättat att 92/93 axlarna var speciella. Måste jag hitta en 1031 92/93 eller det går att bygga om vilken 1031 som hellst? Mvh hans
Re: 1031 245 1992
Postat: 27 januari 2014, 16:52
av Lazze S
92-93 har andra hjul för hastighetsgivaren. Tar du en äldre får du även byta mätaren. Dom har även alukåpa över klumpen mot upp till 91 som var i plåt.
Re: 1031 245 1992
Postat: 27 januari 2014, 19:02
av Jon-Erik
Dom flesta 92/93 jag sett har inte haft 1030.
Säker på att du inte redan har 1031?
Re: 1031 245 1992
Postat: 28 januari 2014, 08:08
av schassen
Hej Lazze o Jon -erik.
Nej jag är Inte säker på at jag inte har en 1031. Men jag har ingen alukåpa varken på denna 92 eller min andra 92.
Båda bilarna är utrustade med abs. Bilen som ska få b 230 ft är automat.
Denna bil avcodade Jon erik för ett par år sedan vin yv1aw8811n1x45004.
Men alla projekt man har drar ut på tiden, Mvh hans
Re: 1031 245 1992
Postat: 28 januari 2014, 17:14
av Posse
Re: 1031 245 1992
Postat: 29 januari 2014, 11:08
av schassen
Tack Posse. Men din axel är väl till 740/940? Finns den märkningen där även på 240 axlarna? om ja så borde detta ämne under faq under id av axel.Mvh hans
Re: 1031 245 1992
Postat: 29 januari 2014, 11:46
av Posse
schassen skrev:Tack Posse. Men din axel är väl till 740/940? Finns den märkningen där även på 240 axlarna? om ja så borde detta ämne under faq under id av axel.Mvh hans

Jag vet tyvärr inget annat om saken än att det är samma bakaxel som satt på när jag köpte renoveringsobjektet för 12-13 år sedan.
Re: 1031 245 1992
Postat: 4 april 2014, 13:19
av Pink Pornostar
Lånar din tråd lite, jag ska också ha i en B230FT i min och har fått en bakaxel från en 245 1992. Den har aluminiumkåpa bak och uttag för hastighetsmätare. Jag har letat överallt, men kan inte hitta märkningen. Det skulle kännas snopet att byta till den här i tron om att det är 1031 och att den sen inte klarar besiktningen.
Frågan lyder alltså: Kan någon avgöra om det är en 1031?

Re: 1031 245 1992
Postat: 4 april 2014, 17:53
av Enbacka
Åtminstone på de äldre 1031 axlarna ska det vara en liten upphöjning ovanpå så det större kronhjulet ska gå fritt. Axeln som visades tidigare här i tråden ser ut att ha den.
Har ingen vettig bild utanpå av min men såhär ser den ut inne,den har urgröpningar för kronhjulet. En 1030 borde inte ha dessa.
Så jag skulle tro att din (Pink Pornostar) axel är en 1030,men säkrast är väl att mäta kronhjulet. 1030 har 7" och 1031 7 3/4"
EDIT: Sen om herr besiktningsman vet skillnaden tror jag knappast. Då jag reggade om min frågade han bara vilken axel jag hade och jag svarade att det var 1031an
Re: 1031 245 1992
Postat: 4 april 2014, 18:06
av Pink Pornostar
Gjordes 1030 så länge som till 1992? Det dumma är att jag har inte bakaxeln i närheten utan på skroten som jag fick den ifrån. Jag får helt enkelt ge mig dit och mäta. Å andra sidan, om det inte finns någon som helst märkning på den, då kanske den är vad man vill att den är.
Re: 1031 245 1992
Postat: 4 april 2014, 19:19
av Enbacka
När de slutade tillverka dem vet jag inte, men volvo verkar ha blandat mellan 1030 och 1031 på bilarna lite hursomhelst. Det ska egentligen sitta en klisterlapp på vänster axelrör där det står om det är 1030 eller 1031 men den har oftast fallit bort genom åren.
Re: 1031 245 1992
Postat: 6 april 2014, 20:55
av Pink Pornostar
Hittade en bild till, det finns en märkning som jag får till 1023664
I det här danska forumet hävdar någon att det är en 1031:
http://www.bilgalleri.dk/forum/Tuning/1 ... toejer#nr9
Re: 1031 245 1992
Postat: 7 april 2014, 10:26
av Enbacka
Röstar fortfarande för att lyfta locket och mäta så får vi det rätta svaret

Re: 1031 245 1992
Postat: 7 april 2014, 18:27
av GT-Mannen
Här ser man skillnaden mellan 1030 och 1031. En extra förstärkning på den senare.
1030
1031
Bilderna kommer från Dave Bartons hemsida som i sin tur är lånade från
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/D ... o_dana.htm
/Håkan
Re: 1031 245 1992
Postat: 7 april 2014, 18:58
av Enbacka
Jag skulle inte lita 100% på dedär
From 1990-93 the 1031 housings went back to a single rib and most 1992-93 have a tone wheel to suit ABS
Re: 1031 245 1992
Postat: 11 april 2014, 12:49
av Posse
Jag råkade på en gammal bild visande artikelnumret som står på
min bakaxelklump visad längre upp i tråden - kan man få ut något av det?
Volvon, artikelnummer på bakaxelklumpen.jpg
Re: 1031 245 1992
Postat: 11 april 2014, 13:22
av Enbacka
Inte direkt. En snabbsökning på google så hittade jag en på turbobricks som hade samma gjutnummer på sin och den visade sig vara en 1031. Av med locket och mät kronhjulet

Re: 1031 245 1992
Postat: 13 april 2014, 07:16
av Posse
schassen skrev:Tack Posse. Men din axel är väl till 740/940? Finns den märkningen där även på 240 axlarna? om ja så borde detta ämne under faq under id av axel.Mvh hans
När jag nu googlat fram
en bakaxel på webben vilken verkar ha samma artikelnummer 1023553 som min och läser under "mer information" där, tycks det som om den jag har kan ha varit orginal på min bil.
Re: 1031 245 1992
Postat: 19 juni 2014, 15:00
av Pink Pornostar
Har glömt skriva hur det gick... Det slutade med att jag öppnade den och mätte kronhjulet till 19.5 cm = 7 3/4" = 1031.
Re: 1031 245 1992
Postat: 21 juni 2014, 16:10
av Posse
Enbacka skrev:När de slutade tillverka dem vet jag inte, men volvo verkar ha blandat mellan 1030 och 1031 på bilarna lite hursomhelst. Det ska egentligen sitta en klisterlapp på vänster axelrör där det står om det är 1030 eller 1031 men den har oftast fallit bort genom åren.
Den här (tidigare visade) gjutna märkningen som kanske rentav var istället för klisterlapp - är den ovanlig?