Sida 1 av 2
Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 2 april 2014, 07:50
av peterbodega2
Hej på er!
Så har jag blivit med 264!
En fullutrustad vit (42) med all utrustning, fungerande dessutom.
Bilen har AC, taklucka, elhissar fram, elspeglar, elantenn, servostyrning och automatlåda.
Felfri inredning!
På agendan står grenrörspackning och allmän polering. Lite mer fix nästa vinter med skärmkanter mm...

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 2 april 2014, 14:30
av Tilly
Californiavit är ju så nice! Passar alldeles utmärkt till med kromet. 260 som inte är metallic-lackerade kan inte vara alltför vanligt.
Vet du om all utrustningen har suttit där från fabrik? I så fall ganska välutrustad även med 264-mått mätt, speciellt med tanke på att det är en 75:a.
Är det de breda (5,5") plåtfälgarna du har? Denna äldre modell av plåtfälgar är snygga men är ju oftast bara 5" breda. 5,5" är ju att föredra.
Detta är väl Kim J:s gamla bil om jag inte alldeles tappat förmågan att komma ihåg registreringsnummer.
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 2 april 2014, 16:39
av BERTONE
Snygg bil!
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 2 april 2014, 18:48
av antote
Grattis till en mycket fin bil!
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 2 april 2014, 21:51
av peterbodega2
Tilly skrev:Californiavit är ju så nice! Passar alldeles utmärkt till med kromet. 260 som inte är metallic-lackerade kan inte vara alltför vanligt.
Vet du om all utrustningen har suttit där från fabrik? I så fall ganska välutrustad även med 264-mått mätt, speciellt med tanke på att det är en 75:a.
Är det de breda (5,5") plåtfälgarna du har? Denna äldre modell av plåtfälgar är snygga men är ju oftast bara 5" breda. 5,5" är ju att föredra.
Detta är väl Kim J:s gamla bil om jag inte alldeles tappat förmågan att komma ihåg registreringsnummer.
Håller med om färgen, rätt ovanligt med vit, de flesta 264 jag minns, har antingen varit solida mörka, eller silver...
Jag har inte historiken på bilen än, men det verkar vara fabriksmonterat, möjligen är elspeglarna nyare...
Fälgarna är standard plåt, tror de är 5". Ska sätta på ambulansfälgar i helgen. Bilen passar bra med de fälgarna...
Jag ve inte om detta är Kims bil, men är det så är det kul att veta, han får gärna höra av sig...
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 2 april 2014, 22:13
av Tilly
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 3 april 2014, 10:21
av peterbodega2
Japp, det är min bil! Undrar varför Kim sålt.... och hur hamnade bilen i Malmö? Många frågor, Kim kanske kan svara...
Under tiden pillar jag med bilen, ambulansfälgarna ska på i helgen...

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 3 april 2014, 22:03
av AndersKarlsson
Trevlig bil! Kul att du behåller den i originalskick, tanken att "bygga något" finns nog hos många med tanke på årsmodellen!
Ang utrustning så har jag samma utrustningslista på min bil utom elspeglar o elantenn. Även originalfärgen till min är desamma. Elspeglar är nog eftermonterat, mig vetligt så hade 260 -75 -76 manuella speglar dock justerbara inifrån. El kom väl till 264 GLE som kom -77?
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 4 april 2014, 11:11
av peterbodega2
AndersKarlsson skrev:Trevlig bil! Kul att du behåller den i originalskick, tanken att "bygga något" finns nog hos många med tanke på årsmodellen!
Ang utrustning så har jag samma utrustningslista på min bil utom elspeglar o elantenn. Även originalfärgen till min är desamma. Elspeglar är nog eftermonterat, mig vetligt så hade 260 -75 -76 manuella speglar dock justerbara inifrån. El kom väl till 264 GLE som kom -77?
Jag är originalare....
Speglarna är säkert från -77, dock fanns elantenn redan -75, min pappa hade en sådan på sin 242-75...
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 5 april 2014, 16:01
av Djo
Såg rätt trevlig ut och välutrustad synd det inte var skininredning då hade det varigt riktigt fint

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 5 april 2014, 19:07
av Pink Pornostar
Tycker plyschen ser rätt så pimpig ut!
Diggar den vita färgen. Som skåning boendes nästgårds hoppas jag att få se den irl någon gång.
En sak reagerar jag på, skruvarna som är på dörrklädseln bak, förekom inte de endast på 1xx-serien? Eller har Volvo som vanligt blandat lite mellan årsmodellerna?
Edit: såg en sak till nyss - vad fyller den extra "aircond"-knappen bredvid "fasten seat belts" för funktion?
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 5 april 2014, 21:34
av Tilly
Pink Pornostar skrev:
Edit: såg en sak till nyss - vad fyller den extra "aircond"-knappen bredvid "fasten seat belts" för funktion?
Ratten menar du? Det är ju helt enkelt ett vred för styrningen av AC-anläggningen. Man ställer ju visserligen in värmen med det vanliga temperaturreglaget nedanför men sedan kan man även reglera hur mycket AC:n skall kyla. Vrids vredet till "0" så går inte AC:n även om temperatur-reglaget står på "Cool". Det röda fältet är väl ett nedkylningsläge om jag inte minns fel. Används t.ex. om bilen har stått i solen och behöver kylas ned snabbt. Det läget skall dock inte användas för länge då det kan bli isbildning i systemet. Detta enligt vad jag minns från instruktionsboken.
Tidiga och sena årsmodeller har ju bara en On/Off knapp. Tidiga har en svart knapp med text medan sena har en blå knapp med en snöflinga på. Så egentligen är det ju lite underligt att en 75:a har ratten...
Ett tips är att elantenn-knappen fortfarande skall gå att köpa ny. Den ser ju tyvärr lite sliten ut. Sämre är det med elhisseknapparna men de är väl kanske något vanligare på begagnatmarknaden. Är ett gissel det där med att texten försvinner.
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 6 april 2014, 21:30
av peterbodega2
Tilly skrev:Pink Pornostar skrev:
Edit: såg en sak till nyss - vad fyller den extra "aircond"-knappen bredvid "fasten seat belts" för funktion?
Ratten menar du? Det är ju helt enkelt ett vred för styrningen av AC-anläggningen. Man ställer ju visserligen in värmen med det vanliga temperaturreglaget nedanför men sedan kan man även reglera hur mycket AC:n skall kyla. Vrids vredet till "0" så går inte AC:n även om temperatur-reglaget står på "Cool". Det röda fältet är väl ett nedkylningsläge om jag inte minns fel. Används t.ex. om bilen har stått i solen och behöver kylas ned snabbt. Det läget skall dock inte användas för länge då det kan bli isbildning i systemet. Detta enligt vad jag minns från instruktionsboken.
Tidiga och sena årsmodeller har ju bara en On/Off knapp. Tidiga har en svart knapp med text medan sena har en blå knapp med en snöflinga på. Så egentligen är det ju lite underligt att en 75:a har ratten...
Ett tips är att elantenn-knappen fortfarande skall gå att köpa ny. Den ser ju tyvärr lite sliten ut. Sämre är det med elhisseknapparna men de är väl kanske något vanligare på begagnatmarknaden. Är ett gissel det där med att texten försvinner.
Beskrivningen av AC ovan stämmer till punkt och pricka. Min 75:a har chassinummer 5xxx, så den är hyfsat tidigt, men inte jättetidig. Mig veterligen kan man inte eftermontera AC-anläggning på 200-serien som man kan på 140-serien, så mitt vred för AC är säkert rätt.
En forum-medlem har redan försett mig med en NOS elantennknapp, så det ska bli kul att sätta i bilen. Det blir lite knappjakt på säsongens marknader...
/P
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 7 april 2014, 21:58
av AndersKarlsson
peterbodega2 skrev:Tilly skrev:Pink Pornostar skrev:
Edit: såg en sak till nyss - vad fyller den extra "aircond"-knappen bredvid "fasten seat belts" för funktion?
Ratten menar du? Det är ju helt enkelt ett vred för styrningen av AC-anläggningen. Man ställer ju visserligen in värmen med det vanliga temperaturreglaget nedanför men sedan kan man även reglera hur mycket AC:n skall kyla. Vrids vredet till "0" så går inte AC:n även om temperatur-reglaget står på "Cool". Det röda fältet är väl ett nedkylningsläge om jag inte minns fel. Används t.ex. om bilen har stått i solen och behöver kylas ned snabbt. Det läget skall dock inte användas för länge då det kan bli isbildning i systemet. Detta enligt vad jag minns från instruktionsboken.
Tidiga och sena årsmodeller har ju bara en On/Off knapp. Tidiga har en svart knapp med text medan sena har en blå knapp med en snöflinga på. Så egentligen är det ju lite underligt att en 75:a har ratten...
Ett tips är att elantenn-knappen fortfarande skall gå att köpa ny. Den ser ju tyvärr lite sliten ut. Sämre är det med elhisseknapparna men de är väl kanske något vanligare på begagnatmarknaden. Är ett gissel det där med att texten försvinner.
Beskrivningen av AC ovan stämmer till punkt och pricka. Min 75:a har chassinummer 5xxx, så den är hyfsat tidigt, men inte jättetidig. Mig veterligen kan man inte eftermontera AC-anläggning på 200-serien som man kan på 140-serien, så mitt vred för AC är säkert rätt.
En forum-medlem har redan försett mig med en NOS elantennknapp, så det ska bli kul att sätta i bilen. Det blir lite knappjakt på säsongens marknader...
/P
Min 264a som är världens äldsta har faktiskt svarta knappen till AC, ej något vred. Men kan ju vara utbytt hit o dit, gammal bil så vem vet.
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 8 april 2014, 15:29
av Tilly
AndersKarlsson skrev:peterbodega2 skrev:
Beskrivningen av AC ovan stämmer till punkt och pricka. Min 75:a har chassinummer 5xxx, så den är hyfsat tidigt, men inte jättetidig. Mig veterligen kan man inte eftermontera AC-anläggning på 200-serien som man kan på 140-serien, så mitt vred för AC är säkert rätt.
Min 264a som är världens äldsta har faktiskt svarta knappen till AC, ej något vred. Men kan ju vara utbytt hit o dit, gammal bil så vem vet.
Eftermontera i 240 går ju såklart men det innebär ju att man får plocka ur hela det gamla standard-värmepaketet och ersätta det med ett CU-värmepaket. Mycket arbete men inte omöjligt.
Din AC kan ju vara originalmonterad för det. Det är ju inte omöjligt att tänka sig att AC-systemet blivit reparerat eller uppdaterat någon gång under årens lopp (t.ex. vid ombyggnad till freonfritt köldmedel) och att någon då ändrat till reglerbar styrning av kylverkan, dvs. att det styrs med ratten. För nog tror jag att en 75:a egentligen skall ha knappen.
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 8 april 2014, 20:20
av classe
Tror att ac´n med vredet inte kom förrän 79 år modeller,hadde en 265 gle -78 och den satt det knapp i. 264 -79an jag köpte några år senare hadde vred.
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 9 april 2014, 10:03
av peterbodega2
Jag tackar för er input. Allt är jämnt slitet, så om min bil har blivit uppdaterad med det nyare AC-paketet, så har det nog skett tidigt, dvs i slutet av 70-taet, eller början av 80-talet. Jag får forska vidare...
/P
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 9 april 2014, 14:53
av Volvo245GLT
Knappen med vredet för AC:n är egentligen en termostat som startar och stoppar kompressorn beroende på temperaturen i förångaren. Med reglaget på rött finns risk för att kylan når minusgrader varpå is kommer börja byggas på.
Konstruktionen är inte alls olik tempvredet på vilket kyl eller frys som helst.
Vet inget om knappen som tydligen satt på äldre, men gissar att den styrde en fast inställd termostat? Själva kylsystemet med expansionsventil är ju samma.
Det nyare systemet som kom -91 (?) använder ett stryprör/orifice för att expandera köldmediumet och reglerar temperaturen i förångaren genom att bryta på LP/lågtryck via kontakten på torkfiltret.
Knappen (blå, med snöflinga) påverkar där bara strömmen genom LP vidare till kompressorn.
För övrigt så är det äldre systemen, som inte har blivit "förstörda" med en konvertering till R134a att föredra.
De innehåller mineralolja som är okänslig för fukt, och är inga problem alls att själv fylla på med billig och miljövänlig HC och få lika bra kyla som original.
Riktigt stilig bil för övrigt!! Den hade man inte tackat nej till!

Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 9 april 2014, 23:13
av peterbodega2
Det verkar vara många turer med AC, mig veterligen är mitt system inte konverterat, ska åka till en kylfirma och be dem kolla upp. Det vore kul att få igång kylan nu till sommaren...
/P
Re: Volvo 264 GL-75, äntligen!
Postat: 10 april 2014, 01:15
av Jon-Erik
till och med 1978 års modell var det en EJ justerbar termostat. Därför bara en strömbrytare AV/PÅ.
Med 1979 års modell kom den justerbara termostaten.
Men samtidigt blev den justerbara termostaten en servicelösning för äldre modeller. Minns jag inte helt fel så fanns det en helt färdig sats med alla delar som behövdes för ett byte.
Summa summarum, Vill man ha det som det var från fabrik så är det knapp med AV/På som gäller på en 75:a.
Men den justerbara funkar fasiken så mycket bättre!
